TooS skrev:
maattias skrev:
TooS skrev:
Tjenna har ett stoooort problem
Dessa avgasvärden har jag fått: (Gränsvärde)
CO = 6,9 (0,5)
CO 2500 = 6,8 (0,3)
HC = 344(100)
Lamda = 0,82 (0,97-1,03)
Bilen ska vara original dock med öppen dump, Öppet luftfilter, Större ic, extraktor grenrör samt 3tums hela vägen med original kat.
Sen har jag också problem när jag står still så blir det ett jääääääääävligt vitt rökmoln dock enbart när jag står still
I körning så går den nästan som den ska dock bara det att de känns som den tvekar dock inga missljud eller bommningar o den trycker på sen.
Har även rätt så dålig tomgång o när man har pressat den lite så vill den dö efter ca10 sekunder med kopplingen nere.
Provade ta ut lambda kontakten och fick va ja tyckte bättre tomgång o lite mindre rök men tror då att de var pga de fick lite kyla.
Någon som kan hjälpa mig då ja vill helst få igenom den snarast så man slipper bry sig
Till att börja med så börjar turbon din vara slut, därför uppstår den vita röken.. Och lambda problemet mm, så börja med att kolla så du inte har läckage
mellan turbo och LMM. Sen kolla så alla vakum slangar är OK. Om du hittar nåt läckage och den fortsätter dö när du släppt gasen, så plugga dumpen och prööva då.. Går också bra att bara dra ut slangen ur dumpen och plugga slangen och pröva då, samma sak..
Nå lycka till!
MVH.
Den dör bara efter "hård" körning samt att den ryker bara när man står still
Kollade i ic rören o dom e fortfarande rena o fina. Provade ta ur LMM men tja den gick sämre.
Jag o min far tror de e toppackningen som e kass. dock så e där stålpackning så ska försöka få tag på en original packning igen för o se om de kan hjälpa
aha, okejokej
ja oftast när turbon börjar vara slut så är det på tomgång den ryyker, sen blir det bättre på högre varv.. Den behöver inte skuffa ut olja i ic rören när den är slut, går oftast andra vägen. Alltså skuffar ut olja i avgassystemet, men den uppföljd att den röker vitt.. vitt röök, ja de e brännd olja de.. Men hur som hellst, jadå kan nog bra vara packningen också :S Men den går inte varm eller så? kolla också om det "bubblar" i kylaren, om det gör det så är det klart fall att det är packingen iaf. Läcker ut komp i kylsystemet..
edit: går nog inte att koppla ur LMM och dra en slutsats om det finns nåt läckage elr inte, behöver ju inte läcka lika mycket som om den inte satt där heller för att gå lite sämre.. Nu blev dedär lite råddigt men hoppas du förstår
MVH.
Senast redigerat av maattias (19 juni 2010)
Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!