Nisse_2 skrev:
Jag har ett litet dilemma som jag skulle vilja ha lite tips om.
Jag äger en A4 99 TDI, som gått ca 19000mil.
Jag är ute efter att byta bort den pga att jag inte längre är behov utav en diesel bil. Är ute efter en liten bensinare som är billig i drift.
Kamremmen på min bil måste snart bytas plus att centrallåset ej fungerar på bilen.
Jag har fått två stycken erbjudanden angående bilen. Det ena är att byta in den mot en Nissan Micra 05 som gått ca 8000 mil och då lägga 20000 kr emellan. Bilen verkar vara i väldigt gott skick.
Det andra alternativet är att sälja bilen för ca 30000kr och köpa en ny bil därefter.
I de båda alternativen kommer min bil att säljas/bytas i nuvarande skick.
Det jag funderar på är vad som jag mest kommer att tjäna på i längden. Jag har ju lån på min bil just nu. Och måste då ta ett till lån ifall jag skall byta mot micran. Säljer jag istället bilen har jag enbart det gamla lånet kvar. Är vilket fall som helst beroende utav en bil så kan ej lösa lånet på en gång.
Men mina tankar går till vad jag som sagt var kommer att tjäna på, väljer jag micran kanske jag kan sälja den inom ett år och få ett bra pris för den och då lösa lånen eller byta till en annan bil. Eller köpa en bil för ca 30000 kr och köra med den tills den är slut och betala av lånet samtidigt.
Vad tror ni?