2584
Sök

Bmw 750 småstrul.

53 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#1
Hallaow!

Jag hade inne min bmw på felsökning då den går lite slött men han hitta inget fel i datorn på verkstaden. Han sa att luftmassemätarna kan vara orsaken te att den går segt, kan detta stämma å hur testar jag det? Bara te å köpa två begangnade å byta eller?

Sen för er som vet nåt om 750 så har vi ju automatlåda på dom med Sport, Economy och manuell läge. Min kukar ut efter en viss sträcka, asså i intervaller, startar jag om bilen kan den funka ett tag men sen lägger den av igen efter en stund, så jag kör bara på Drivern då utan nåt av dom nämda, tror itne den växlar som den ska då. Vad kan detta bero på?

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 juli 2010
#2
Går hela motorn till att börja med?
V12:an är rätt kinkig och går gärna i nödläge = stänger av halva motorn.

Vad gäller automaten, byt olja och filter och se till att den får rätt olja.
Senast redigerat av Ulf_W (13 juli 2010)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

213 Inlägg
13 juli 2010
#3
Prova smörja upp spjällmotorerna, snabbt å lätt gjort.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
13 juli 2010
#4
Lmm kan du dra ut sladden o se om du märker skillnad, den ska gå lite knastigt på tomgång då.
Byt olja i lådan, det kan hjälpa då den kanske är gammal nu.


53 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
#5
Ulf, japp hela motorn går.

PLP, okey får kika på detta.

Tog i alla fall en sväng med den nu för å kunna vara mer tydlig, verkar som att när den ska göra första växlingen "smäller" det till i lådan å den visar "getriebenotprogram"-växellådsfel.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 juli 2010
#6
Chrilleee skrev:
Tog i alla fall en sväng med den nu för å kunna vara mer tydlig, verkar som att när den ska göra första växlingen "smäller" det till i lådan å den visar "getriebenotprogram"-växellådsfel.

Lådan går alltså i nödläge, borde ju ge felkoder tycker man.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 juli 2010
#7
Ulf_W skrev:
Chrilleee skrev:
Tog i alla fall en sväng med den nu för å kunna vara mer tydlig, verkar som att när den ska göra första växlingen "smäller" det till i lådan å den visar "getriebenotprogram"-växellådsfel.

Lådan går alltså i nödläge, borde ju ge felkoder tycker man.

Precis, och lådan har väl en egen kontakt för diagnostik? Så då hjälper det inte att koppla in sig i motorns uttag.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
13 juli 2010
#8
getriebenotprogram - koppla bort batteriet ett tag, om detta inte hjälper ladda upp den o rengör anslutningar om du kommer åt dom.

Dom brukar vara lite känsliga på div ström spänningar o spikar.


1 482 Inlägg
14 juli 2010
#9
Chrilleee skrev:
Ulf, japp hela motorn går.

PLP, okey får kika på detta.

Tog i alla fall en sväng med den nu för å kunna vara mer tydlig, verkar som att när den ska göra första växlingen "smäller" det till i lådan å den visar "getriebenotprogram"-växellådsfel.

Plastkulorna! Renovering av ventilhuset!

Kulorna kostar ca 20 kr styck ( 2st ) Olja kostar desto mera.
Sen ny tryckkolv.

Blir totalt ca 5000kr.

BLT Service
Theracords Music Label

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
15 juli 2010
#10
Det är väl bara 5/7/840 som har denna problem med platskulorna.

Läsning: http://www.europeantransmissions.com/Bu … 5s560z.pdf


1 482 Inlägg
15 juli 2010
#11
Nope , v12orna har den också.

Alla bilar med 5hp30 lådan kan få strul med plastkulorna förr eller senare, beror ju helt på hur man kör.
Kör man normalt så håller dom, men lägger man om från drive till back osv när bilen fortfarande rullar sakta så slaktar man sönder ventilhuset i dessa lådor ganska fort.

Inge vidare smart att ge fullgas med backen i heller...

BLT Service
Theracords Music Label


Sök