3453
Sök

Vad kan det bero på att topplocks packning går på toyota celica gti från 89

344 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
vad kan det bero på att topplocks packning går på toyota celica gti från 89 jag är lite tveksam att topplocks packning går sönder för ingen anledning vad kan det annars bero på?

3 259 Inlägg
27 juli 2010
Den kan gå sönder utan nån större anledning...

Andra vanliga orsaker är spikningar, överhettningar, korrision m.m

Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

344 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
vad är det när händer med spikningar?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 juli 2010
Spikningar är när bränslet självantänds innan stiftet ger gnista. När det tänder i förväg så verkar trycket mot kolven medan den är på väg uppåt i cylindern och komprimerar, alltså bromsar det istället för att skjuta på.

Orsakas normalt av för hög temperatur i förbränningsutrymmet, för hög kompression i förhållande till oktan etc.

Ja tror nog mest på att din motor har kokat lite för mycket någon gång så toppen har slagit sig ( blivit skev ), löser sig med en liten planfräsning wink

Du är väl i övrigt noga med att montera rätt?

3 860 Inlägg
27 juli 2010
Skulle nog chansa på det som besinskallen skrev, plana toppen lite...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

344 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
har inte tagit av toppen än men när jag startade den förut så åkte varvtalet up och ned sjönk och ökade alltså sen blev den varm på ca 5min

3 860 Inlägg
27 juli 2010
min Celica bettede sig me så när topp packningen gått! gör den så när du bytt packning??!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

344 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
har inte tagit av toppen än och har inte byt packningen än men blir nog i sluten av vecka vi får se hur det blir smile

Sök