2544
Sök

Behöver hjälp med en 242 -84, förgasar-turbo

40 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Efter motorbyte från b21 till b230f, så har jag ett stående problem som jag inte blir av med hur vi än gör..

Turbo mm är överflyttat från den gamla motorn även förgasaren. har nu 88ans fördelare.

Problemet:
Att dra iväg på 1an & 2an är absolut inga problem.. MEN när man lägger i 3an & kommer upp i ca4500 varv så kommer ett "hastighetsstopp" det känns som att motorn motarbetar sig själv, den börjar "rycka" som att man stängt av tändningen snabbt o sen på igen o så håller den på..

Slänger man då i 4an så går den kanske upp till 4000varv sen samma sak! Har ingen betydelse om man smyger upp till den hastigheten (100 - 120 brukar det va) eller om man vrålgasar..

Det lustiga är att va jag än har gjort så står problemet kvar.. O det problemet fanns inte på förra motorn..

Sen testade jag att dra ner på turbon så den inte laddade alls.... så bara motorn gick, DÅ funkade allt klockrent!!!! Varför?? Sen så fort man bara ökade turbon lite så kommer problemet..

Ngn som haft samma problem eller vet hur jag ska göra??
Har hållt på med detta i ett år nu... sad  Bilen går ju så fint i övrigt..

Tacksam för svar.
Jenny

Kvinnor är som dockor,man kan leka med dom,slänga dom när man vill.
Men vet du vad? Riktiga män leker inte med dockor...

1 562 Inlägg
27 juni 2010
för högt komp i nya motorn kanske, som en ren gissning.

8 250 Inlägg
27 juni 2010
För liten förgasare eller fel bestyckning skulel jag tippa på.

40 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Har idag bytt förgasare till en pierburg 175cd.. blev ingen skillnad alls.. Varken bättre eller sämre.. =S
Bytte även tbx till den gamla fördelaren med vakumklocka... Inte heller det gjorde ngn skillnad..

342 Inlägg
28 juni 2010
kollat bränslepump osv??  låter som min gammla 745gl turbo jag hade den betedde sig exakt såhär. men det visade sig vara förpumpen i tanken som va boven i dramat

69 Inlägg
28 juni 2010
volvodrifter skrev:
kollat bränslepump osv??  låter som min gammla 745gl turbo jag hade den betedde sig exakt såhär. men det visade sig vara förpumpen i tanken som va boven i dramat

det sitter mekanisk pump på den,, vågar man testa en eletrisk pump ???

8 250 Inlägg
28 juni 2010
Elektrisk pump kan man köra med, men tänk på att se till så du får rätt tryck till förgasaren. Fuinns ju elektriska pumpar som är till för förgasarbruk.

69 Inlägg
28 juni 2010
Marlboroman skrev:
Elektrisk pump kan man köra med, men tänk på att se till så du får rätt tryck till förgasaren. Fuinns ju elektriska pumpar som är till för förgasarbruk.

oki det låter bra men vad händer om man testar en vanlig tryckpump 6-7bar???

40 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Tack för all hjälp..

Har löst problemet med en elektrisk pump & en BTR med retur!! big_smile
Så svårt va det problemet tydligen.. haha

Sök