2908
Sök

Koppling av Voltmätare... (SE BILD)

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/118363/851025_srw19a.jpg


tjenare.. har införskaffat lite mätare o smått o gott. nu undrar jag följande..

Voltmätare...
1.röd kabel= plus till ljuset i mätaren?...
2.Svart kabel = jord till ljuset i mätaren?...

men vad är de andra tre till?. till vänster står där "S" och höger "+"
och den i mitten "nere" står där inget alls ?.

hur kopplar jag det?

tack på förhand.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 februari 2010
#2
vad är det för märke? fick du inte med några papper till dom?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#3
spiteX.. jo men där står just hur man kopplar voltmätaren på Kinesiska. :S


80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#5
Senast redigerat av Mysweetantidote (1 februari 2010)


219 Inlägg
1 februari 2010
#6
Så här kopplas biltemas in.
http://www.biltema.se/Archive/Documents … 32-170.pdf
Den som det inte står något på,skulle tro att det är minus.Mät mellen den och svart sladden.
Senast redigerat av AnderL (1 februari 2010)

Kostar att ligga på topp

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#7
okej tack andersL. men vad är då "S" till för ?


446 Inlägg
1 februari 2010
#8
öppna mätaren så ser du direkt hur du ska koppla. svart och röd kabel ser ut att vara för belysningen iaf, sen borde "S" vara sensorkabel och "+" är matning över tändning så att säga tongue sista anslutningen troligtvis jord.

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#9
så om jag förstått det hela rätt...

svart kabel på jord...
röd kabel (+) på 12v  källa som startas vid tändning?. typ instrumentljusets säkring
så långt har ja mätarens ljus till o fungera vid tändning.
sen stiftet "-" (som i mitt fall inte är utmarkerad) till jord.
och sedan stiftet "+" till liknande 12v (+) källa som fungerar vid tändning?..
och sen är stiftet "S" helt meningslöst?...
men då kan man väl även bara ta den svarta sladden och koppla den direkt på jordstiftet o sen därifrån koppla jord på bilen?. och likadant med plus?...


219 Inlägg
1 februari 2010
#10
Tyvär ingen aning,men sök lite så kanske du hittar något.Sj så fick jag fram en firma som säljer dom där mätarna.

Kostar att ligga på topp

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#11
okej.. vw_67.. men i detta fallet finns ingen sensor då det är voltmätare.. så den kan man helt och hållet bortse ifrån?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 februari 2010
#12
Mysweetantidote skrev:
okej.. vw_67.. men i detta fallet finns ingen sensor då det är voltmätare.. så den kan man helt och hållet bortse ifrån?

sensor blir då spänningen till själva visaren, alltså nått ställe med icke reducerat spänning

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

908 Inlägg
1 februari 2010
#13
S är till givare.. vilket du inte har till en voltmätare.. dom gör alla baksidor likadana, hade de vart en vattentempsmätare hade du kopplat vattengivaren på S.. = S är inte till nått..
Senast redigerat av snapshot (1 februari 2010)

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#14
Tack snapshot då har jag nog koll på de smile

kan jag då som ja tidigare sa koppla mätarlampans sladdar till stiften som så slipper ja dra 2 par sladdar ?
Senast redigerat av Mysweetantidote (1 februari 2010)


Cupra_
1 februari 2010
#15
Ja det borde gå teoretiskt iaf.

908 Inlägg
1 februari 2010
#16
Mysweetantidote skrev:
Tack snapshot då har jag nog koll på de smile

kan jag då som ja tidigare sa koppla mätarlampans sladdar till stiften som så slipper ja dra 2 par sladdar ?

Självklart, det är det smartaste man kan göra om man inte vill kunna dimma/släcka lamporna i mätarna smile

80 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#17
aha! så de är 2 separata sladdpar för att man med hjälp av den redan existerande orginal dimmern till instumentbelysningen i bilen ska kunna dimma både instrumentpanelen samt mätarna samtidigt. smart!. och nej de behöver ja inte så då seriekopplar ja skitet smile tack för all hjälp. nu har ja koll!


446 Inlägg
3 februari 2010
#18
Mysweetantidote skrev:
okej.. vw_67.. men i detta fallet finns ingen sensor då det är voltmätare.. så den kan man helt och hållet bortse ifrån?

med sensorkabel menar jag att du drar en kabel hela vägen till batteriet, för det är där man vill mäta spänningen tongue kan även kopplas till annan spänningspunkt, men som sagt batterispänning är ju det intressanta.

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
3 februari 2010
#19
Ett litet tips koppla INTE instrument belysningen direkt till spänningsmatningen!
Speciellt om du ska ha instrumenten uppe i rutstolpen, du blir bländad av lyset dessutom pajar lamporna väldigt fort.
Köp en 240 ljusreostat och koppla den till parkeringsljusets säkring & sen till lamporna
Lampjorden klämmer du fast i kabelskon till instrumentets jord

B + kopplas till samma säkring som original instrument

Håller på att göra så att varvräknare oljetryck/temp & vattentemp går över en reostat och övriga på en annan, då går det att prioritera vilka som ska synas mest

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

3 Inlägg
12 augusti 2010
#20
Tjena!
Jag undra hur man enklast kopplar in en voltmätare och oljetryckmätare i bilen?
Tacksam för svar.

Ha de fint där ute i bil världen!



Sök