3139
Sök

Stulna fälgar! Nu har vi sett någon som kör med fälgar som liknar de som blev stulna

2 337 Inlägg
13 augusti 2010
azid skrev:
FireTraXX skrev:
loomis skrev:

Ja kvitto har han.

Ditt resonemang är rimligt. Verkar tyvärr inte mkt man kan göra sad

Nej, han har inte kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna.
Han har kvitto som styrker att han är ägare till en uppsättning likadana (till 94% tongue).

Men bevisbördan ligger på ägaren och eventuellt åklagaren till sist, inte på snubben som har likadana.
Tar han fälgarna "tillbaka" så är det stöld och eftersom att han inte är helt säker så är det lika illa.

gisses när man måste börja bevisa att man äger saker... har inte ens nått kvitto på senaste bilen och den kostar en bra bit över 100k.

Du har väl ett giltigt regbevis med ditt namn på? Det är ditt kvitto på bilen.

8 883 Inlägg
13 augusti 2010
Lite OT men man ska alltid kunna styrka på ett eller annat vis vid en evt tvist att man är rättmätig ägare till det som det tvistas om.

Har man inget kvitto som styrker att det är just den här uppsätningen fälgar så är man rätt rökt för det finns kanske 100 tals liknande fälgar på marknaden, men en egen märkning i samband med eller utan kvitto löser det problemet på ett ganska bra sätt gärna med ett foto, alla har i dag en kamera i mobilen  och det kan räcka som bevis.

Märkpenna får man låna gratis på närmaste polisstation

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
13 augusti 2010
Eller så repar man sina fälgar på baksidan så syns inget ? tongue daah hahaha

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

711 Inlägg
13 augusti 2010
Är det specialfälgar som inte finns i tusental i sverige?
Eller är det dussinfälgar? Jag tror personligen att det kan bli jävligt svårt
att lösa detta oavsett...

Old school JDM
176 Inlägg
13 augusti 2010
TyraX skrev:
hade jag varit killen som fåt de stulna så JA.. jag hade inte frågat jag hade KRÄVT ett kvitto.. åfanns de inte så har han fåt plocka av fälgarna på platts!!

Haha. Rejäl knogmacka skulle du ha fått av mig om du tvingade mig att plocka av delar som jag inte har kvitto på, bara för att någon har snott liknande delar från dig.

Annars säger jag som Memme - "Eller så repar man sina fälgar på baksidan så syns inget ? tongue daah hahaha".

Repar = ristar in registreringsnumret, namn eller något.
Senast redigerat av ME_Racing (13 augusti 2010)

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

54 Inlägg
13 augusti 2010
loomis skrev:
För ett tag sen så fick min polare sina fälgar stulna. Nu har vi sett någon som kör med fälgar som liknar de som blev stulna. Min polare är typ säker till 94% att det är de.

Vad tycker ni man ska göra? Ska man gå fram till killen och be honom visa inköpskvitto ?

Hur har det gått?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 augusti 2010
Sarge skrev:
azid skrev:
FireTraXX skrev:

Nej, han har inte kvitto som styrker att han är ägare till fälgarna.
Han har kvitto som styrker att han är ägare till en uppsättning likadana (till 94% tongue).

Men bevisbördan ligger på ägaren och eventuellt åklagaren till sist, inte på snubben som har likadana.
Tar han fälgarna "tillbaka" så är det stöld och eftersom att han inte är helt säker så är det lika illa.

gisses när man måste börja bevisa att man äger saker... har inte ens nått kvitto på senaste bilen och den kostar en bra bit över 100k.

Det har jag ju. Men har det aldrig med mig.

2slow

2 337 Inlägg
13 augusti 2010
azid skrev:
Sarge skrev:
azid skrev:

Vilket du egentligen inte behöver heller. Finns ju ingen situation som kräver att du på stående fot ska kunna visa upp regbeviset, vad jag kan komma på. Polisen frågar ju inte efter "license and registration" som i alla filmer smile Plus att en situation som föreslogs tidigare i tråden, visa upp kvitto eller lämna över prylarna, som sagt inte är laglig på något sätt.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
13 augusti 2010
Sarge skrev:
azid skrev:
Sarge skrev:

Vilket du egentligen inte behöver heller. Finns ju ingen situation som kräver att du på stående fot ska kunna visa upp regbeviset, vad jag kan komma på. Polisen frågar ju inte efter "license and registration" som i alla filmer smile Plus att en situation som föreslogs tidigare i tråden, visa upp kvitto eller lämna över prylarna, som sagt inte är laglig på något sätt.

sant som du säger. ville bara visa hur bisarrt det vissa hasplade ur sig lät.. mmmkaay

2slow

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 augusti 2010
Memme skrev:
Eller så repar man sina fälgar på baksidan så syns inget ? tongue daah hahaha

Precis, det är egentligen det absolut bästa sättet att pinka revir på fälgarna så man kan särskilja sina från andras, ge dem defekter eller någon form av märkning som inte går att manipulera bort i första taget. Behöver ju inte vara på ett synligt ställe.
Om TS polare nu har en defekt, och gärna bild på eländet och jämförde med den misstänkte så skulle ju det hjälpa en hel del..annars kan man inte göra mkt, jag trodde miglia fälgarna ja har på golfen va rätt ovanliga, tlls ja såg en annan bil med dem...kunde ju gärna inte be honom ge mig dom

Sök