2510
Sök

Golf III VR6 vs Golf III VR6 Syncro, skillnaden?

143 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#41
Jo, har kikat lite på sånt, verkar ju funka iaf.
Men om man låser viscon och tar bort drivningen till framhjulen då? Blir de lika mkt påfrestingar då också eller?

Sorry för alla dumma frågor, är som sagt inte så spec insatt i dehär ämnet.


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 augusti 2010
#42
Men snälla, om du vill ha en RWD bil så köp en 240 istället. Hur svårt ska de va?
Du ska klydda bara för klyddandets skull?

/Mattias

143 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#43
Undrade bara om de gick, då jag jävligt gärna vill ha en Golf VR6, men är mer sugen på 4wd eller rwd än fwd.
Klydda?

Alla har vi varit nybörjare, ellerhur?


9 118 Inlägg
19 augusti 2010
#44
Kan ju ärligt säga att en VR6a är från början fan så mycket roligare än en Volvo 240. Skulle VR6an dessutom vara endast RWD så skulle det vara underbar kärra enligt mitt tycke i alla fall. Så till TS gör allt för att se om det går att få en syncro till RWD och kör hårt!


143 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#45
Putteliten skrev:
Kan ju ärligt säga att en VR6a är från början fan så mycket roligare än en Volvo 240. Skulle VR6an dessutom vara endast RWD så skulle det vara underbar kärra enligt mitt tycke i alla fall. Så till TS gör allt för att se om det går att få en syncro till RWD och kör hårt!

Ungefär samma sak som jag tänkte ^^


Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 augusti 2010
#46
MostWanted93 skrev:
Putteliten skrev:
Kan ju ärligt säga att en VR6a är från början fan så mycket roligare än en Volvo 240. Skulle VR6an dessutom vara endast RWD så skulle det vara underbar kärra enligt mitt tycke i alla fall. Så till TS gör allt för att se om det går att få en syncro till RWD och kör hårt!

Ungefär samma sak som jag tänkte ^^

Glöm det och köp en 240 istället..


143 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#47
Ingen som kan svara på om de går istället för att bara säga att man ska köpa en 240 istället...?


9 118 Inlägg
19 augusti 2010
#48
MeloveGolf skrev:
MostWanted93 skrev:
Putteliten skrev:
Kan ju ärligt säga att en VR6a är från början fan så mycket roligare än en Volvo 240. Skulle VR6an dessutom vara endast RWD så skulle det vara underbar kärra enligt mitt tycke i alla fall. Så till TS gör allt för att se om det går att få en syncro till RWD och kör hårt!

Ungefär samma sak som jag tänkte ^^

Glöm det och köp en 240 istället..

Menar du på allvar att en 240 skulle vara roligare än en RWD syncro?? Kan väl inte vara så svårt att få en syncro att driva på endast bakhjulen eller?

En syncro är uppbyggd så att drivaxeln höger fram sitter i fördelningslådan, så det går en axel från växellådan till fördelningslådan. Om framhjulen snurrar fortare än bakhjulen så skickar den bak kraft till bakhjulen. I fördelningslådan sitter Viskokopplingen. Plockar du bort drivaxlarna fram och på något sätt bygger om fördelningslådan, eller får viskokopplingen att driva konstant så är bilen framhjulsdriven. Kan inte vara helt omöjligt att fixa till.
Senast redigerat av Putteliten (19 augusti 2010)


18 Inlägg
19 augusti 2010
#49
Tycker inte prisskillnaden mellan en FWD och en Synro är så värst stor, men sen vet jag ju iofs inte vilken årsmodell du hade tänkt dej, en FWD 92-94 går ju att få under 10.000:-, dock skulle jag köpa en senare modell typ 95-98. Syncron tillverkades 95-98 och jämför man priserna på FWD och Syncro under de årsmodellerna tycker jag inte det är någon större prisskillnad?

Har/har haft två FWD Vr6or och kört en Syncro ganska mycket och körglädjen upplever jag som mycket större i en FWD. De är typ lika snabba upp till 100km/h, fast i högre farter tappar Syncron lite. Den stora fördelen med Syncron är vinterkörningen, laddar man bara på lite är den galet rolig att sladda med! wink

Regga dej på www.vr6.nu om du vill ha fler matnyttiga tips.

/ Johan P

"Det är den som släpper gasen sist som vinner!"

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 augusti 2010
#50
MostWanted93 skrev:
Ingen som kan svara på om de går istället för att bara säga att man ska köpa en 240 istället...?

Allt går, men att lägga ner så mycket jobb på en bil för att ändra den till nåt som finns att köpa för samma pengar (eller mindre) är för mig ofattbart. Men kör på, lycka till!

/Mattias

Vw trimmare
2 995 Inlägg
20 augusti 2010
#51
matteeee skrev:
MostWanted93 skrev:
Ingen som kan svara på om de går istället för att bara säga att man ska köpa en 240 istället...?

Allt går, men att lägga ner så mycket jobb på en bil för att ändra den till nåt som finns att köpa för samma pengar (eller mindre) är för mig ofattbart. Men kör på, lycka till!

Exakt dessutom förstör du drivlinan som gör bilen till en syncro jag skulle köpa den för max 1000kr när nån hemma pulare har varit framme med svetsen,plockat bort drivaxlar etc..


143 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#52
vr6.nu är jag redan reggad på, verkar rätt dött där tycker jag.
Men tack för alla svaren iaf ^^ Har väl fått svar på de mesta jag vill veta nu tror jag



Sök