3575
Sök

Bensin mätare funkar ej. Opel Calibra -92

2 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Jag har en Opel Calibra där bensin mätare inte funkar och hastighetsmätaren visar 20km/h fel. neutral

Någon som vet vad jag kan göra för att åtgärda det?
Jag skulle kunna tro att det är felkopplat bakom instrument panelen (förra ägaren bytte den)
är det nån som tror samma sak?

Tacksam för svar smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 augusti 2010
Hastighetsmätaren är vajerdriven, antingen funkar den eller så funkar den inte. Kan vara så att det är annan skala på nya mätarhuset som gör att den visar fel. Sitter även ett plastdrev i växellådan som driver vajern, kan hända att det går att byta mot ett med annat antal kuggar får att mätaren ska visa rätt.

Angående tankmätaren, vad händer om du jordar kabeln till givaren i tanken? (sitter en kontakt ovanpå tanken) Är kablage och mätare riktig så ska mätaren visa max om kabeln jordas, (tändning på) gör den det så är det förmodligen fel på givaren i tanken och om inget händer så får du börja med att lossa instrumenthuset o se om du ser nåt fel där bakom.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Hur kommer jag toppen på tanken? (ursäkta är sämst på sånt här)
Så hastighetsmätaren är inget man kan fixa om man inte köper ett nytt drev med rätt kuggar? Mätaren börjar på 20km/h hur många kuggar skall man ha då?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 augusti 2010
Borde finnas en lucka under baksätet eller i skuffen.

Har inga mer exakta tips på mätaren, tror alla börjar på 20 men dom har olika maxgraderingar beroende på motor.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök