3249
Sök

Tryckrör 850 T5!!!

104 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja. Håller nu på att bygga mya tryckrör till min bil. Har en liten fundering om det spelar någon roll om jag sätter dumventilen före eller efter uttaget till tomgångsmotorn, har det någon betydelse?

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

15 Inlägg
9 mars 2009
#2
nej det har ingen betydelse men sätt den efter


4 586 Inlägg
27 augusti 2010
#3
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog2/images/products/new%20reverse%20kit%20with%20bov%20008.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (27 augusti 2010)


303 Inlägg
27 augusti 2010
#4
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

konstigt för alla jag har pratat med så ska den sitta så närma spjället som möjligt en kompis hade på övre röret va som att inte ha en dump överhuvudtaget

heter numera blyfot_racing här på garaget

4 586 Inlägg
27 augusti 2010
#5
Evert_ skrev:
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

konstigt för alla jag har pratat med så ska den sitta så närma spjället som möjligt en kompis hade på övre röret va som att inte ha en dump överhuvudtaget

Okey. har även hört samma men hade din kompis den gamla dragning över motorn ?


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
27 augusti 2010
#6
det stämmer så nära spjället som går
fast jag förstår faktist inte ens meningen att köra med fjoll visslor alls
orginal avlastningsventilen duger gott och väl
iallfall så långt man klarar med orignal aggen alltså med ett 19t kan man med lätthet ha 350hk och orginal ventilen duger hur fint som helst
enda anledningen att inte ha orginal är att man monterar  ett agregat som inte har någon inbyggd avlastingsventil

och man ska ALDRIG köra med en dump som släpper ut luften rakt ut när man kör bilar med lmm
eftersom detta gör att bilen alltid går fett efter att dumpventilen spottat ur luft som motorn räknar med att den finns och man tappar effekt och dessutom lämnar ett svartmoln utan någon bra anledning smile

Kör fort så hinner inget hända...

Svartlistad
446 Inlägg
27 augusti 2010
#7
Evert_ skrev:
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

konstigt för alla jag har pratat med så ska den sitta så närma spjället som möjligt en kompis hade på övre röret va som att inte ha en dump överhuvudtaget

Kolla in min bil vart dumpen sitter.. funkar klockrent, har inte haft några problem och den dumpar fint // Jimmy


8 250 Inlägg
27 augusti 2010
#8
Growe skrev:
det stämmer så nära spjället som går

och man ska ALDRIG köra med en dump som släpper ut luften rakt ut när man kör bilar med lmm
eftersom detta gör att bilen alltid går fett efter att dumpventilen spottat ur luft som motorn räknar med att den finns och man tappar effekt och dessutom lämnar ett svartmoln utan någon bra anledning smile

Om man ska köra med återcirkulerande så ska dumpen sitta mellan ic och spjäll, men kör man med öppen har det ingen betydelse vart man sätter den. Och vill man vara säker på att ta död på tryckstöten som rör sig snabbt så är det ingen dum ide att ha ventilen en bit ifrån spjället.

Och det där med att alla bilar med lmm inte kan ha öppen är en sanning med modifikation. På 2/7/900 serien så stämmer det du säger. Men 800-serien har ett helt annat system som slår av spridarna när man släpper gasen och då blöir det inte alls samma problem med att det fetar på.
Senast redigerat av Marlboroman (27 augusti 2010)


84 Inlägg
27 augusti 2010
#9
En fråga, nåt problem man kan stöta på när man har tryckrören över motoren, som det kitet avbildade över här. Säkallade RIP kitet som ipd har.

Vet det va så på tidiga 850 modeller med turbo, men det blev bytat senare till den riktningen som man har haft sedan 95:ans modeller.

Per-Turbo

8 250 Inlägg
27 augusti 2010
#10
Per-Turbo skrev:
En fråga, nåt problem man kan stöta på när man har tryckrören över motoren, som det kitet avbildade över här. Säkallade RIP kitet som ipd har.

Vet det va så på tidiga 850 modeller med turbo, men det blev bytat senare till den riktningen som man har haft sedan 95:ans modeller.

Man kan ju eventuellt på vintern få bekymmer med att det fryser i intercoolern om dräneringen inte funkar, annars händer inte så mycket. Men det kan man få oavsett dragning, men det var det officiella skälet till att man gjorde om dragningen. Så är bara ic'n ren och dräneringen öppen / fungerar beroende på vilken variant man ghar så rä det ingen fara.


303 Inlägg
27 augusti 2010
#11
jocke_gronberg skrev:
Evert_ skrev:
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

konstigt för alla jag har pratat med så ska den sitta så närma spjället som möjligt en kompis hade på övre röret va som att inte ha en dump överhuvudtaget

Okey. har även hört samma men hade din kompis den gamla dragning över motorn ?

nopp han har den nya som inte den som går från turbo till övre ic anslutningen

heter numera blyfot_racing här på garaget

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 augusti 2010
#12
Marlboroman skrev:
Och det där med att alla bilar med lmm inte kan ha öppen är en sanning med modifikation. På 27/900 serien så stämmer det du säger. Men 800-serien har ett helt annat system som slår av spridarna när man släpper gasen och då blöir det inte alls samma problem med att det fetar på.

Nyttig info för mig dedär, har de fenomenet på min.. Sorry för OT.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
27 augusti 2010
#13
hurvida den stänger spridarna eller ej har inget med att luften som är uppmätt dumpas rakt ut

visst kör man normalt dvs skit lungt och inte ska gasa efter man stängt spjället kan det fungera men gasar du fullt släpper i med nästa växel och gasar tror datorn att den har mer luft än vad den har och bilen gårr fett det går aldrig att komma ifrån på en bil med lmm

har man därimot tryck och temps sensor så kvittar det då den känner av lufttrycket och temparaturen på luften och räknar ut hur mycket syre den får  just vid det tillfället

lmm är långsammare och derför trög och väldigt känslig för att luft kastas ur systemet

Kör fort så hinner inget hända...

8 250 Inlägg
27 augusti 2010
#14
Growe skrev:
hurvida den stänger spridarna eller ej har inget med att luften som är uppmätt dumpas rakt ut

Jo, det spelar en stor roll. Om spridarna är avstängda, vart ska du då få bränslet som krävs för att den ska gå fett ifrån?


84 Inlägg
27 augusti 2010
#15
Marlboroman skrev:
Per-Turbo skrev:
En fråga, nåt problem man kan stöta på när man har tryckrören över motoren, som det kitet avbildade över här. Säkallade RIP kitet som ipd har.

Vet det va så på tidiga 850 modeller med turbo, men det blev bytat senare till den riktningen som man har haft sedan 95:ans modeller.

Man kan ju eventuellt på vintern få bekymmer med att det fryser i intercoolern om dräneringen inte funkar, annars händer inte så mycket. Men det kan man få oavsett dragning, men det var det officiella skälet till att man gjorde om dragningen. Så är bara ic'n ren och dräneringen öppen / fungerar beroende på vilken variant man ghar så rä det ingen fara.

Ja icn frös på min v70 i vintras så nog blir det så med nya dragningen med. Skit jobbigt sad

205 Inlägg
28 augusti 2010
#16
jag har röret över motorn på min och sen har jag satt en öppen dump precis i böjen över turbon och de funkar kanon


205 Inlägg
28 augusti 2010
#17
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

vart hitta du det där kitet ?


4 586 Inlägg
28 augusti 2010
#18
pboda_lundh skrev:
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

vart hitta du det där kitet ?

http://www.volvomotorsports.com


205 Inlägg
28 augusti 2010
#19
jocke_gronberg skrev:
pboda_lundh skrev:
jocke_gronberg skrev:
lyfter denna tråd då jag inte hittade någon annan att skriva i

Går det även att sätta dumpen på övre tryckröret ifall man drar om dragningen så den ligger över motorn. Maila en firma dom rekommenderade att sätta den före intercoolern.

varför ?

här är en bild på en färdigt kit man kan köpa med dumpen på övre röret

http://www.volvomotorsports.com/catalog … %20008.jpg

vart hitta du det där kitet ?

http://www.volvomotorsports.com

oki tackar



Sök