pat skrev:
thelaughingmadman skrev:
pat skrev:
Kollade bromsspåren vid rondellen igår, fan bra jobbat att misslyckas så pass med att framföra en bil på gatan.
Sen undrar jag på vilket sätt abs hade hjälpt, skulle han styra sig genom rondellen?
Jag vet inte om du vet något som jag inte vet, men jag vet i alla fall att jag vet hur ABS fungerar. Vet du?
Inte förkortar det bromsträckor iaf....
"ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Syftet och fördelarna med detta är dels att styrförmågan bibehålles vid hårda inbromsningar samt att bromssträckan förkortas på de flesta underlag. Nackdelen är att oerfarna förare löper risk att vaggas in i en falsk trygghet och inte fullt förstå systemets funktioner och begränsningar.
OBS ! vid full broms på asfalt i torrt väglag blir bromssträckan kortare utan ABS."
Sista meningen, har du lagt till den själv? Det känns inte som den tillhör resten av den välformulerade texten...
Dessutom brukar man bifoga en källhänvisning när man citerar så pass mycket (dvs, inte talar utifrån egen kunskap eller erfarenhet).
Det var ju förstås inte svårt att misstänka att det första stycket finns på Wikipedia, men det sista har du klippt in från något annat håll, alternativt skrivit själv.
Vad den understrykna meningen verkar hänvisa till (om man läser hela svenska Wikipedias artikel om ABS) är att en oerfaren förare släpper på bromsen när bromspedalen pulserar (det kände man ju ganska väl på riskutbildningen), inte att man får längre bromssträcka med ABS:
"Vid en häftig inbromsning med ABS pulserar bromspedalen på äldre bilar kraftigt. Många förare upplever sällan eller aldrig en sådan hård inbromsning och ett betydande antal bryr sig heller inte om att läsa om ABS-systemets funktion i bilens instruktionsbok. Inte förrän i ett kritiskt läge då föraren tvingas till en häftig inbromsning blir detta känt. Pedal-darret, som är helt naturligt blir en felaktig indikation till föraren att lätta på trycket på pedalen och, följaktligen förlängs bromssträckan. På grund av detta faktum har vissa tillverkare utvecklat bromskraftsförstärkning som känner av om föraren försöker sig på ett tvärt stopp. Bromskraften bibehålls då till ett maximum även om föraren reagerar med att släppa på trycket på grund av förvirringen som "pedal-darret" ger."Hmm.. När jag läser vidare hittar jag sista meningen, men den hör ju absolut inte samman med tabellen lite längre ned:
ABS Låsta hjul
Torrt underlag 32 45 m
Snö 64m 53 m
Is 404 m 255 m
Att det är kortare bromssträcka med låsta hjul beror ju på friktionen, men man ser ju att även med ABS är det extremt lång bromssträcka. På asfalt tjänar ju inte på ett däck som inte rullar (vem kommer iväg snabbast, han som lägger lakrits i 100 meter eller han som inte gör det)?
Enligt tabellen hade vi klarat oss bättre med ABS och dessutom kunnat svänga ut i rondellen.
Men sluttjafsat om det här, det var en olycka, olyckor händer. Detta är ju dessutom ganska ordentligt OT.
Och för övrigt tror jag inte att du skulle uppskatta om någon internetgangster sitter och ska briljera bakom tangentbordet om du kvaddat bilen?