3300
Sök

Eftersnack: Friday Night Meet 27 Augusti. Jakans P-HUS 20:00

Finraggare
2 381 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
en ln -s ../sites-available/www.kameramannen.com . som hade trillat bort... suck

I love being a nobody - because nobody is perfect.

711 Inlägg
29 augusti 2010
pat skrev:
Kollade bromsspåren vid rondellen igår, fan bra jobbat att misslyckas så pass med att framföra en bil på gatan.
Sen undrar jag på vilket sätt abs hade hjälpt, skulle han styra sig genom rondellen?

Jag vet inte om du vet något som jag inte vet, men jag vet i alla fall att jag vet hur ABS fungerar. Vet du?

132 Inlägg
29 augusti 2010
thelaughingmadman skrev:
pat skrev:
Kollade bromsspåren vid rondellen igår, fan bra jobbat att misslyckas så pass med att framföra en bil på gatan.
Sen undrar jag på vilket sätt abs hade hjälpt, skulle han styra sig genom rondellen?

Jag vet inte om du vet något som jag inte vet, men jag vet i alla fall att jag vet hur ABS fungerar. Vet du?

Inte förkortar det bromsträckor iaf....

"ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Syftet och fördelarna med detta är dels att styrförmågan bibehålles vid hårda inbromsningar samt att bromssträckan förkortas på de flesta underlag. Nackdelen är att oerfarna förare löper risk att vaggas in i en falsk trygghet och inte fullt förstå systemets funktioner och begränsningar.

OBS ! vid full broms på asfalt i torrt väglag blir bromssträckan kortare utan ABS."
Senast redigerat av pat (29 augusti 2010)

711 Inlägg
29 augusti 2010
pat skrev:
thelaughingmadman skrev:
pat skrev:

Inte förkortar det bromsträckor iaf....

"ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Syftet och fördelarna med detta är dels att styrförmågan bibehålles vid hårda inbromsningar samt att bromssträckan förkortas på de flesta underlag. Nackdelen är att oerfarna förare löper risk att vaggas in i en falsk trygghet och inte fullt förstå systemets funktioner och begränsningar.

OBS ! vid full broms på asfalt i torrt väglag blir bromssträckan kortare utan ABS."

Sista meningen, har du lagt till den själv? Det känns inte som den tillhör resten av den välformulerade texten...
Dessutom brukar man bifoga en källhänvisning när man citerar så pass mycket (dvs, inte talar utifrån egen kunskap eller erfarenhet).

Det var ju förstås inte svårt att misstänka att det första stycket finns på Wikipedia, men det sista har du klippt in från något annat håll, alternativt skrivit själv.

Vad den understrykna meningen verkar hänvisa till (om man läser hela svenska Wikipedias artikel om ABS) är att en oerfaren förare släpper på bromsen när bromspedalen pulserar (det kände man ju ganska väl på riskutbildningen), inte att man får längre bromssträcka med ABS:
"Vid en häftig inbromsning med ABS pulserar bromspedalen på äldre bilar kraftigt. Många förare upplever sällan eller aldrig en sådan hård inbromsning och ett betydande antal bryr sig heller inte om att läsa om ABS-systemets funktion i bilens instruktionsbok. Inte förrän i ett kritiskt läge då föraren tvingas till en häftig inbromsning blir detta känt. Pedal-darret, som är helt naturligt blir en felaktig indikation till föraren att lätta på trycket på pedalen och, följaktligen förlängs bromssträckan. På grund av detta faktum har vissa tillverkare utvecklat bromskraftsförstärkning som känner av om föraren försöker sig på ett tvärt stopp. Bromskraften bibehålls då till ett maximum även om föraren reagerar med att släppa på trycket på grund av förvirringen som "pedal-darret" ger."

Hmm.. När jag läser vidare hittar jag sista meningen, men den hör ju absolut inte samman med tabellen lite längre ned:

ABS            Låsta hjul
Torrt underlag     32             45 m
Snö                     64m            53 m
Is                       404 m         255 m

Att det är kortare bromssträcka med låsta hjul beror ju på friktionen, men man ser ju att även med ABS är det extremt lång bromssträcka. På asfalt tjänar ju inte på ett däck som inte rullar (vem kommer iväg snabbast, han som lägger lakrits i 100 meter eller han som inte gör det)?

Enligt tabellen hade vi klarat oss bättre med ABS och dessutom kunnat svänga ut i rondellen.

Men sluttjafsat om det här, det var en olycka, olyckor händer. Detta är ju dessutom ganska ordentligt OT.
Och för övrigt tror jag inte att du skulle uppskatta om någon internetgangster sitter och ska briljera bakom tangentbordet om du kvaddat bilen?
Senast redigerat av thelaughingmadman (29 augusti 2010)

132 Inlägg
29 augusti 2010
thelaughingmadman skrev:
wall of text

Jag va inte ute efter att vara gangster utan bara efter att jag åkt förbi och sett hur det såg ut tyckte det verkade föga troligt att det skulle hjälpt med abs.

Sen tycker jag synd om Andro som i 2 artiklar i lokaltidningen försöker övertyga om att träffarna inte på något sätt stör eller är farliga för allmänheten nu ser ut som ett fån.
Du kan ju inte påstå att det va annat än tur som gjorde att ingen blev värre skadad eller att någon oskyldig som kom åkande fick smaka Volvo.

Stockholm
43 Inlägg
29 augusti 2010
pat skrev:
thelaughingmadman skrev:
wall of text

Jag va inte ute efter att vara gangster utan bara efter att jag åkt förbi och sett hur det såg ut tyckte det verkade föga troligt att det skulle hjälpt med abs.

Sen tycker jag synd om Andro som i 2 artiklar i lokaltidningen försöker övertyga om att träffarna inte på något sätt stör eller är farliga för allmänheten nu ser ut som ett fån.
Du kan ju inte påstå att det va annat än tur som gjorde att ingen blev värre skadad eller att någon oskyldig som kom åkande fick smaka Volvo.

Ja men dem är inte farliga för allmänheten.
Detta var ju trots allt utanför och en bit bort tongue.

Det som skrevs i artikeln handlade väl mer om själva träffen i p-huset? inte utanför i någon rondell?

711 Inlägg
29 augusti 2010
pat skrev:
thelaughingmadman skrev:
wall of text

Visste att den där idiotiska sammankopplingen skulle komma, men nåväl. Om vi ska ha det resonemanget kan vi lägga ner träffen, det var ju en dödsolycka i Stockholm under fredagen också (två lastbilar som frontalkrockade). Förvisso har den inget med träffens aktiviteter att göra, men ja.. Hur ska jag förklara hur det hänger ihop... Hmm... ... ... (punkt punkt punkt)
Du svarade för övrigt inte på hur du skulle uppskatta att någon snackar massa i en tråd på nätet efter en olycka.

Sen så blajjar du fortfarande på om ABS, när jag drog ut mer än 2 meningar från en Wikipedia-artikel som säger emot dig (och iof sig, själv, men som sagt, meningen som du klippt in sist verkade knappats höra till artikeln heller).

Men sen har du rätt, det var en jävla röta att det var tomt i rondellen när rondelplattan fick smaka Volvo-underrede.

Edit: Stavfel
Senast redigerat av thelaughingmadman (29 augusti 2010)

132 Inlägg
29 augusti 2010
thelaughingmadman skrev:
pat skrev:
thelaughingmadman skrev:
wall of text

Visste att den där idiotiska sammankopplingen skulle komma, men nåväl. Om vi ska ha det resonemanget kan vi lägga ner träffen, det var ju en dödsolycka i Stockholm under fredagen också (två lastbilar som frontalkrockade). Förvisso har den inget med träffens aktiviteter att göra, men ja.. Hur ska jag förklara hur det hänger ihop... Hmm... ... ... (punkt punkt punkt)
Du svarade för övrigt inte på hur du skulle uppskatta att någon snackar massa i en tråd på nätet efter en olycka.

Sen så blajjar du fortfarande på om ABS, när jag drog ut mer än 2 meningar från en Wikipedia-artikel som säger emot dig (och iof sig, själv, men som sagt, meningen som du klippt in sist verkade knappats höra till artikeln heller).

Men sen har du rätt, det var en jävla röta att det var tomt i rondellen när rondelplattan fick smaka Volvo-underrede.

Edit: Stavfel

Sorry, jag missade att svara på det.

Jag tror inte jag skulle bry mig så sjukt mycket faktiskt då det ingenstans nämnts varken anvnamn eller riktigt namn på den som kört bilen. Men jag vet nog inte hur jag skulle reagera förrän jag råkat ut för det, vilket jag självklart hoppas att jag slipper.

STHLM(S)LOW CREW!
564 Inlägg
30 augusti 2010
Grabbar ta det via PM istället eller något innan mod kommer och stänger tråden.
Och synd det där med olyckan, olyckor kan hända vem som helst och tur att inte det blev några allvarligare skador på er som satt i bilen .

För övrigt var det en trevlig träff . Thnks TNM!

Mvh

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
STHLM(S)LOW CREW!
STHLM(S)LOW @ FACEBBOK.

SMR | SM Racing
280 Inlägg
30 augusti 2010
Kom inte denna träff, hoppas på att åka på nästa!

Finraggare
2 381 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Några bilder på kameramannen.com exempelvis

http://www.kameramannen.com/galleries/Cars%20-%20Friday%20Night%20Meets/IMG_4132.jpg

106 Inlägg
30 augusti 2010
Bilden är tagen på plan 2 va? skoja sådär helt onödig fråga, men såg när bilden togs riktigt schysst redigerat! big_smile

Finraggare
2 381 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Jepp det är plan 2 precis efter mr bigdickhead beslutade sig för att jaga någon däckeldande skrotbil och därmed smogga ner hela våningsplanet smile

Bjuder på en till från träffen

http://www.kameramannen.com/galleries/Cars%20-%20Friday%20Night%20Meets/IMG_4114.jpg
Senast redigerat av kameramannen (31 augusti 2010)

6 Inlägg
31 augusti 2010
Vet att ni inte vill att man tar upp olyckan igen men det finns en regel som heter "kör lugnt till och från träffar"
Det gäller framförallt dom som är inblandade i det som arrangeras.
Arrangörerna ska föregå med gott exempel!

Kan inte arrangörerna sköta sig så finns det ju ingen anledning för alla övriga att sköta sig eller hur?

Ta lärdom av detta så blir det nog bra tills nästa gång smile

711 Inlägg
31 augusti 2010
Juugge skrev:
Vet att ni inte vill att man tar upp olyckan igen men det finns en regel som heter "kör lugnt till och från träffar"
Det gäller framförallt dom som är inblandade i det som arrangeras.
Arrangörerna ska föregå med gott exempel!

Kan inte arrangörerna sköta sig så finns det ju ingen anledning för alla övriga att sköta sig eller hur?

Ta lärdom av detta så blir det nog bra tills nästa gång smile

Hörru, det är 5 dagar sen. Börjar kännas överspelat att leka häftig bakom tangentbordet.

On fucking jävla topic (för en gångs skull i denna tråd?): Schysta bilder kameramannen, kollade även dem på hemsidan. Dina bilder på byggnader var skitbra också!

Finraggare
2 381 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Tackar tackar, skönt att någon gillar det man gör iallafall smile

CREW FTR
435 Inlägg
31 augusti 2010
Ni som inte ens vet hur olyckan gick till eller grunden till att den hände kan ju bara knipa käft!

bara de ja ville ha sagt!!!

FUCKTARD RACING CREW

92 Inlägg
31 augusti 2010
Finns det inga fler bilder från träffen? smile

Finraggare
2 381 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
http://www.kameramannen.com/galleries/Cars%20-%20Friday%20Night%20Meets/IMG_4115.jpg

92 Inlägg
31 augusti 2010
Tack! smile

Sök