4197
Sök

Tändstift gängorna har troligen gått i blocket? Hjälp!?

17 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Hej! Hade konstigt problem med min ford escort rs2000. Stod stilla vid låga varv och gasade till så tände den bara till på 3 cylindrar. Så jag kollade och lade märke till att ena tändhatten satt helt löst. Tänkte också att jag skulle ta bort tändstifftet och kolla hur det såg ut.. Ut gick tändstiftet väldigt segt. När tändstiftet kom upp så såg det ut som det låg lite av motorblocket på den sista gängan. annars var tändstiftet fint.

Försökte smörja upp gängan och skruvade ner den igen. Gick väldigt segt och gick aldrig o spänna för jag vågade inte. visste inte om det skulle bli värre.. Startade bilen och körde en sväng. Då va felet som jag hade först ännu värre.. Nu tänder den på 3 cylindrar nästan hela tiden, Förutom när jag kör väldigt lugnt. räcker att jag trampar till på gasen så hackar den bara fram..

Nu till frågan!

Hur ska jag fixa detta på lättast sätt? Vill helst inte riva ner motorn osv?

tips?

Mvh Oskar

326 Inlägg
5 september 2010
#2
hade sånt fel på min fösta 740 för ägaren innan hade skruva in stiftet helt fel. fick lyfta toppen och gänga ny gänga. sen funkade de bra igen, på en volvo är de lätt att fixa men på ford vet jag inte, men skulle nog lyfta av toppen och gänga nytt ändå.


124 Inlägg
5 september 2010
#3
-Ek- skrev:
Hej! Hade konstigt problem med min ford escort rs2000. Stod stilla vid låga varv och gasade till så tände den bara till på 3 cylindrar. Så jag kollade och lade märke till att ena tändhatten satt helt löst. Tänkte också att jag skulle ta bort tändstifftet och kolla hur det såg ut.. Ut gick tändstiftet väldigt segt. När tändstiftet kom upp så såg det ut som det låg lite av motorblocket på den sista gängan. annars var tändstiftet fint.

Försökte smörja upp gängan och skruvade ner den igen. Gick väldigt segt och gick aldrig o spänna för jag vågade inte. visste inte om det skulle bli värre.. Startade bilen och körde en sväng. Då va felet som jag hade först ännu värre.. Nu tänder den på 3 cylindrar nästan hela tiden, Förutom när jag kör väldigt lugnt. räcker att jag trampar till på gasen så hackar den bara fram..

Nu till frågan!

Hur ska jag fixa detta på lättast sätt? Vill helst inte riva ner motorn osv?

tips?

Mvh Oskar

http://www.skrotabilen.se/

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 september 2010
#5
Tändstiftsgängorna sitter mig veterligen i toppen...Iaf, du kan högst ev ha "rensat" gängorna. Det man testa med är att om möjligt reparera originalgängan med en gängtapp, om detta misslyckas får man sätta i "helicoil" eller liknande. Man kan montera "helicoil" utan att lyfta på toppen men man får nog räkna med att det hamnar lite spån i cylindern, bäst blir det om man lyfter toppen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

17 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#6
Kan man inte damsuga upp spånorna som kommer in i motorn då? smile
Vad är en Helicoil?

Mvh Oskar

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 september 2010
#7
Helicoil är en insatsgänga, dvs man gängar upp toppen så helicoilen kan gängas fast o sedan gängar man i stiftet i helicoilen. Dvs allt blir som vanligt! Det blir alltid lite spån kvar...

Edit: Börja dock med en gängtapp i rätt storlek för att testa om du kan återställa original gängan!
Senast redigerat av dawwe (5 september 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

preem pump
836 Inlägg
5 september 2010
#8
annars så har biltema både gängrenoverare och insats gänga inklusive gängtapp, fungerar fint

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

17 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#9
Men nu när jag provkörde bilen idag så pressade jag 3an fullt ut! och växlade till 4an så började den cpa..

Sen ibland fungerar den inte alls på 3an.

ibland fungerar den nästan på alla växlar.

och ibland inte?

Tycks vara en tändningsfel? Tändhatten eller tändmodulen kanske?

Vad tror ni?

9 Inlägg
5 september 2010
#10
Haha osse, du går IP och vet inte vad en helicoil gänga är tongue
Varför inte bara lyfta av toppen, så jobbigt är det inte.


17 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#11
Kanske lätt på din 50hk bil. Men annat på min, kanske inte svårt men jag orkar inte lägga den tiden.

4 586 Inlägg
5 september 2010
#12
Ta första steget att gänga om med en gängtapp med fett på då är risken minimal att något skulle ramla ner. dra sedan runt motorn på starten för att flåsa bort ev rester som är kvar.

Detta gjorde dom på firma åt mig och bilen fungerade fint dock så var bara mitt tändstift lite snett


52 Inlägg
5 september 2010
#13
mannen666666 skrev:
annars så har biltema både gängrenoverare och insats gänga inklusive gängtapp, fungerar fint

Som han säger de fungerar fint!

9 Inlägg
6 september 2010
#14
75 annars och dem är jag stolt över, är inte svårare att plocka av en topp bara för att du har mer hk haha.
Väntar du jag kommer bränna förbi dig som satan när jag börja med webertrimmet nästa sommar wink



Sök