2548
Sök

Dubbla högtalare i framdörrarna. Eller 2st i brädan. Hur gör jag lättast?

378 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Införskaffade nya högtalare till bilen i söndags. Blev ett Impact PG50s kit och ett Impact GN50. Båda kiten är 5,25".
I dörrarna fram passa dom fint. Men bak fick dom inte plats "/

Så nu har jag funderat lite på hur jag ska göra. Antingen tänkte jag sätta 2st 5,25" uppe på brädan. Eller så tänkte jag ha alla i dörrarna. Men som alla vet är där ju bara ett hål till högtalare i varje dörr.
Hur gör jag lättast för att få de bra?

Hålen uppe på brädan är 3" om jag inte är helt ute och cyklar. Och även om jag skulle kapa upp dom till 5,25" så hade det inte blivit jättebra.

Ska jag ha de i dörrarna så får jag plasta och klödda. Men de hade blivit fint (=

Någon som kanske har förslag på hur jag ska göra?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
Högtalare på brädan är mycket trevligt! Så kör ett par med diskanter där och sen ett par midbasar i dörrarna (inga diskanter där alltså).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

378 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Högtalare på brädan är mycket trevligt! Så kör ett par med diskanter där och sen ett par midbasar i dörrarna (inga diskanter där alltså).

Frågan är bara hur jag ska sätta dom där. Hålen som är där nu är typ 3". Och jag tänkte sätta dit 5,25".
Ska fixa bilder på hur det ser ut.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
Gallren som är ovanför dom hålen är väl löstagbara? Isåfall så kan du ju bygga upp bafflar på dom för 5,25orna och sen bara kapa upp hålet under så mycket som möjligt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

378 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Gallren som är ovanför dom hålen är väl löstagbara? Isåfall så kan du ju bygga upp bafflar på dom för 5,25orna och sen bara kapa upp hålet under så mycket som möjligt. smile

Har tänkt på de också. Men då måste jag plasta upp de. Och därmed lacka brädan.

378 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Här ser man iallafall lite hur det ser ut --->  http://www.garaget.org/video/txyt9qg7j182

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2010
Varför krångla till det och ge dig på brädan? Som sagt bygg om gallren (köp nya eller använd dom som du har) och klä/måla dom så dom matchar brädan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

378 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Har nästan löst de nu. Nu ska jag bara få de snyggt.

Vänster sida -->  http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=991323

Höger sida -->  http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=991322

Kanske nån som har förslag på hur jag ska göra? (=

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2010
Har du läst det som jag skrivit eller totalignorerade du det? Använd originalgallren som passar där, montera en baffel som högtalarna passar i, plasta så det blir snyggt och klä eller måla.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

378 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Har du läst det som jag skrivit eller totalignorerade du det? Använd originalgallren som passar där, montera en baffel som högtalarna passar i, plasta så det blir snyggt och klä eller måla.

Haha xD Nä jag läste de. Men jag tycker det blir bättre så här.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2010
Eeh okej, men vad är skillnaden då menar du, hur ska du få till det nu hade du tänkt?? Vitsen som jag menade med att avända gallren är att då har du nåt att fästa högtalarna i samtidigt som du inte behöver göra någon åverkan på resten av instrumentbrädan! Du sågar ju såklart hål i gallren och sätter baffeln på ovansidan, gallret blir alltså bara som en hållare för baffeln. Det kommer alltså att se ut ungefär som på bilderna men högtalarna kommer typ 1-2cm längre upp.
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök