3217
Sök

Laddtrycket för högt?

3 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
#1
Hej jag har ganska nyligt köpt en Volvo 960 fullturbo 16v 92-.

Den går dock inte riktigt bra, Om jag trycker gaspedalen i botten så accelerar den och går hhyffsat men kan typ "dö" av ngn 100dels sekund för att sen fortsätta accelerar,

Jag personligen tror att det är för högt laddtryck den laddar ca 1,1 bar när den ladddar fullt, ´men trycker jag pedalen i botten så stannar den inte på fullt laddtryck untan sjunker lite lägre ca 0,6-0,8..


Kan detta kanske bero på att den inte får tillräckligt med bensin för att ladda 1,1 utan att den får för lite bensin och för mkt luft`? jag hade tänkt försöka ställa ner trycket till ca 0,7 för att då se hur den går..   

Tacksam för svar och tankar på detta..

Automationstekniker
2 Inlägg
3 september 2006
#2
Hej, låter som du laddar lite hårt. vet du om det är bytt några chipp i bilen? det låter som du har annat bränsle chip, men behöver uppgradera tändboxen i fall du skall ladda över 0.9 bar


3 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
#3
Nej jag har ärligt och uppriktigt ingen aning om det e ngt chip som e bytt alls på den, men du tror att den skulle kunna ladda typ 0,9 och gå "normalt" utan att jag gör ngt annat än att sänka tycket en aning.. tack för ditt svar och snygg bil byt the way=)

Automationstekniker
2 Inlägg
3 september 2006
#4
De är bara att sänka och prova. men spikar de är det aldrig bra i längden. 0.7 brukar vara lagom till orginal system. själv laddar jag 1.3 eller så mycke turbon orkar med båda boxarna trimmade, tretums luftmängdmätare som jag tror du redan har och blåa spridare. trimma lugnt smile


3 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
#5
nä spikning ska verkligen inte få förekomma=) Ja jag har större spridare en vanligt så mkt har jag hunnat se, ja drar ner den till 0,7 men lite osäker på hur mkt det blir att justera får väl prova några ggr innna jag prickar rätt=) har kännt på "turbo reglaget" det va spännt som satan så jag antar att jag släpper en aning på den för att sänka trycket right?.. tack som fan för svaren=) volvo for life=)

14 Inlägg
13 november 2006
#6
Jag lånar den här tråden eftersom det gäller samma sak. Har precis köpt en V40 T4. Att den är påställd råder inga tvivel om. Jag laddar 1,1 utan spikningar osv. Jag vet inte riktigt vad som är gjort med bilen innan och har inte hunnit undersöka det närmare än. Är inte direkt kunnig på området. Någon som vet om 1,1 är för högst laddtryck för T4? Har ju som sagt inga problem med bilen, den går riktigt bra, men frågan är om det är skadligt?

Tänkte även passa på att fråga (med risk för att bli dumförklarad, men frågar man inte får man inget veta.) Ska turbon ladda när man varvar upp bilen, alltså när man inte kör? Hur som helst laddar inte min när jag gör detta.

Hoppas att ni kan göra mig lite klokare i dessa frågor.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
13 november 2006
#7
det är ju helt klart att bilen spikar för dej vilket vill säga att du laddar för högt

14 Inlägg
13 november 2006
#8
GurraG skrev:
det är ju helt klart att bilen spikar för dej vilket vill säga att du laddar för högt

Jag har nog missuppfattat begreppet "spikning" kollade runt lite och tror jag har fattat vad det innebär.  Jag har dock inga problem med bilen, uppkommer detta enbart när turbon laddar fullt  eller spikar motorn hela tiden med ett för högt laddtryck?

404 Inlägg
13 november 2006
#9
Stfc skrev:
Jag lånar den här tråden eftersom det gäller samma sak. Har precis köpt en V40 T4. Att den är påställd råder inga tvivel om. Jag laddar 1,1 utan spikningar osv. Jag vet inte riktigt vad som är gjort med bilen innan och har inte hunnit undersöka det närmare än. Är inte direkt kunnig på området. Någon som vet om 1,1 är för högst laddtryck för T4? Har ju som sagt inga problem med bilen, den går riktigt bra, men frågan är om det är skadligt?

Tänkte även passa på att fråga (med risk för att bli dumförklarad, men frågar man inte får man inget veta.) Ska turbon ladda när man varvar upp bilen, alltså när man inte kör? Hur som helst laddar inte min när jag gör detta.

Hoppas att ni kan göra mig lite klokare i dessa frågor.

De flesta bilarna saknar laddtryck när du tomvarvar, dvs varvar utan belastning. Det är först när motorn får arbeta som det blir nog mkt avgaser för att ge laddtryck.


14 Inlägg
13 november 2006
#10
Attenator skrev:
Stfc skrev:
Jag lånar den här tråden eftersom det gäller samma sak. Har precis köpt en V40 T4. Att den är påställd råder inga tvivel om. Jag laddar 1,1 utan spikningar osv. Jag vet inte riktigt vad som är gjort med bilen innan och har inte hunnit undersöka det närmare än. Är inte direkt kunnig på området. Någon som vet om 1,1 är för högst laddtryck för T4? Har ju som sagt inga problem med bilen, den går riktigt bra, men frågan är om det är skadligt?

Tänkte även passa på att fråga (med risk för att bli dumförklarad, men frågar man inte får man inget veta.) Ska turbon ladda när man varvar upp bilen, alltså när man inte kör? Hur som helst laddar inte min när jag gör detta.

Hoppas att ni kan göra mig lite klokare i dessa frågor.

De flesta bilarna saknar laddtryck när du tomvarvar, dvs varvar utan belastning. Det är först när motorn får arbeta som det blir nog mkt avgaser för att ge laddtryck.

Tack. Misstänkte att det förhöll sig på det viset.

14 Inlägg
13 november 2006
#11
Hur mycket ska T4:an ladda orginal? Ju mer jag läser om detta ser det ut som om det inte är någon bra idé att ha så högt laddtryck som jag har nu. Man vill ju inte smälta kolvringarna :d

14 Inlägg
14 november 2006
#12
Jag ahr fortfarande inte fått klarhet i denna fråga. Har kollat runt lite och det verkar som laddtrycket i en T4 ligger kring 0,9 orginal, med vissa diferenser naturligtvis. Jag laddar ca 1,1 och det är ju inte så där väldigt mycket mer än det ska vara. Är detta direkt skadligt för motorn? Spikar motorn endast när turbon överladdar eller spikar den hela tiden? Vore mycket tacksam för svar i denna fråga. Man vill ju inte köra sönder bilen.

5 710 Inlägg
15 november 2006
#13
Stfc skrev:
Jag laddar ca 1,1 och det är ju inte så där väldigt mycket mer än det ska vara. Är detta direkt skadligt för motorn?

Behöver det inte vara och det beror helt på hur trycket är "uppställt".
Om någon jeppe skruvat på turbon eller fuskat med WG-slangen är det inte bra men är det uppställt på elektronisk väg genom chippning är det vanligtsvis ok.
Skillnaden är att man fortfarande har kvar de elektroniska säkerhetsnätet OM något skulle gå snett samt att chipptrimmaren har stämt  av att det finns bränsle och att avgastemeratur inte sticker i väg för mycket osv osv.
Stfc skrev:
Spikar motorn endast när turbon överladdar eller spikar den hela tiden?

En motorn kan spika hela tiden men vanligtsvis spikar de bara vid hög belastning + höga temperaturer och höga laddtryck.

Stfc skrev:
Vore mycket tacksam för svar i denna fråga. Man vill ju inte köra sönder bilen.

VET du att bilen är "fuluppställd" eller om den är chippad?
Om inte.......kolla med den gamla ägaren?

MVH Jonas
..............


Sök