2813
Sök

Volvo s40, Behöver tips om turbo

48 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Tjenare,

Undrar bara om ja kan byta till en större turbo o höja laddet på en Volvo S40 T 2.0?.

De är inte så att blocket spricker eller liknande?

Tack på förhand..

342 Inlägg
18 september 2010
Du kan inte byta till en större turbo utan att modifiera programvaran.

Enklast är att sätta dit en 14T (T4 Turbo), och åka med magnetventilens elkontakt urkopplad till Autotech, och få deras färdiga program inlagt. Då får du ut en 250hk!

Du höjer inte bara laddet genom att skruva på wastegaten - det är fultrim.
Senast redigerat av olof102 (18 september 2010)

48 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
så om ja fattar rätt så tar ja magnetventilens elkontakt till Autotech o laddar in deras mjukvara?, är de dyrt eller?, samt köpa en T4 turbo?,

342 Inlägg
18 september 2010
Pill3 skrev:
så om ja fattar rätt så tar ja magnetventilens elkontakt till Autotech o laddar in deras mjukvara?, är de dyrt eller?, samt köpa en T4 turbo?,

Nä, nu missförstod du mig lite.

Du snackade om att du ville byta turbo, därför rekommendera jag att du skaffar en T4 turbo och monterar.

Magnetventilens elkontakt kopplar man bara loss för att bilen ska gå på GLT (grundladdtryck). Kör du med en T4 turbo och original program, och gasar på ordentligt finns risken att värmeutvecklingen i förbränningsrummen blir för hög. Därav kan man koppla loss MV:s kontakt tills man fått nytt program inlagt för att slippa en rasad motor.

Förresten, får man fråga varför du är så inne på att byta turbo?

Har du tittat på steg 1-3 program? Då får du ett laddtryck runt 1 kilo och en driftsäker bil, enligt leverantörerna själva! Med original turbon.

48 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Jaha, nej asså ja ska köpa en s40 T och undrar vad man kan göra för att trimma,

så om ja inte är helt dum rekomenderar du om ja trimmar att chipa istället till ett steg 1-3 chip och då med orginal turbo laddar ja 1 bar?..

Pinsamt om ja missförstår dig igen,
Tack..

342 Inlägg
18 september 2010
Pill3 skrev:
Jaha, nej asså ja ska köpa en s40 T och undrar vad man kan göra för att trimma,

så om ja inte är helt dum rekomenderar du om ja trimmar att chipa istället till ett steg 1-3 chip och då med orginal turbo laddar ja 1 bar?..

Pinsamt om ja missförstår dig igen,
Tack..

Jo precis! Jag har själv en 2,0t med steg 2, ger ungefär 205hk som jag tycker går rätt friskt. Rätt lagom! smile

Du kan ju fundera på det, är du inte ute efter mer än ~200hk finns där ingen anledning till att byta turbo.
Vill du däremot upp mot 250 sträcket får du nog ha en lite större snurra!

Lycka till! S40 är en bra bil tongue

48 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Stort tack till dig smile, är de ok om ja skriver till dig om ja behöver något tips från coachen?smile

342 Inlägg
18 september 2010
Skriv på du, är dock inte så haj på Volvo än. Man lär sig med tiden smile

388 Inlägg
18 september 2010
olof102 skrev:
Du kan inte byta till en större turbo utan att modifiera programvaran.

Enklast är att sätta dit en 14T (T4 Turbo), och åka med magnetventilens elkontakt urkopplad till Autotech, och få deras färdiga program inlagt. Då får du ut en 250hk!

Du höjer inte bara laddet genom att skruva på wastegaten - det är fultrim.

Det funkar bara med 14T på fas 1 och som sagt skall du ha rätt programvara och det är mig veteligen bara Autotech som har körde själv med detta på min gamla bil gick riktigt gott hade steg 2 från början och det gjorde en hel del vill jag lova, fas 2 har för klena kolvar sen kan du skruva bäst du vill på WG laddet blir inte högre en då,det styrs via magnetventilen så vill du fultrimma får du lägga en pysläcka till magnetventilen så du får ett högre laddtryck än vad magnetventilen registrerar detta är dock INTE att rekommendera.

48 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Aha, jag har en lågtrycksturbo kan man ändå chipa så ja ligger runt 200Hk eller då kanske ja måste byta turbo?.

342 Inlägg
18 september 2010
Pill3 skrev:
Aha, jag har en lågtrycksturbo kan man ändå chipa så ja ligger runt 200Hk eller då kanske ja måste byta turbo?.

Här kan jag fylla i ett svar!

Ja, du kan fortfarande chippa bilen så du får runt 200hk. Även jag har en lågtryckare och har i dagsläget 205hk! Inga problem!

Förresten, vad är det för årsmodell ts tänkt köpa?

48 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Jaha skönt att ja vet de då smile, bara en nyfikenhets fråga, kan man montera en T5:a i S40 eller är de bara T4?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
18 september 2010
-> HÄR <-

Där finner du en hel del info om X40

Sök