2711
Sök

Med eller utan navringar

8 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Det finns två alternativ när det gäller de fälgar jag köper för vinterbruk. Det gäller ENZO H 6,5 x16" et 45. Antingen med navhål 70,1 eller med navhål 57,1 så att man inte behöver navringar (enligt sälgaren). Det gäller en ny Skoda Superb Combi.

Vilket är bäst att välja? Priset är samma.

-.-
383 Inlägg
28 september 2010
#2
Varför skulle du vilja välja fälgar som inte passar på bilen ???

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

8 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#3
JonasK skrev:
Varför skulle du vilja välja fälgar som inte passar på bilen ???

Den skulle passa, men vara borrad "direkt på". Ett navhål istället.

-.-
383 Inlägg
28 september 2010
#4
Jag menar varför inte välja fälgarna som är gjorda för din bil?
Och istället ta de som har större navhål och måste kompensera med navring och riskera att centreringen inte bli bra?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

8 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#5
JonasK skrev:
Jag menar varför inte välja fälgarna som är gjorda för din bil?
Och istället ta de som har större navhål och måste kompensera med navring och riskera att centreringen inte bli bra?

Tack för ditt svar!
Jo, det kan man ju undra. Tänkte helt fel. Men, du har helt rätt.
Så klart jag ska rätta måtten.
smile

3 259 Inlägg
28 september 2010
#6
Självklart blir centreringen bra med rätt ringar, lika bra som en direktborrad! Sen fastnar en fälg med plastring inte alls på ett nav som en direktborrad gör efter lite salt på vintern... Ska du senare sälja fälgarna så blir dom ju lite mer svårsålda om dom är direktborrade, passar dom till flera olika nav så blir ju köparkretsen större!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
#7
Jag kör med navringar på mina sommarhjul och det är inget problem med centreringen där, t.o.m fel bultdelning men dom sitter bra ändå. smile Fördelen är ju som sagt att fälgarna passar fler bilar sen när dom ska säljas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

-.-
383 Inlägg
28 september 2010
#8
Fälgarna fastnar inte om man har på lite smörja på navet när man monterar. Lite kopparpasta eller smörjfett duger bra. Har ALDRIG haft problem med det på nån av mina bilar.



Eller ja, utom när jag bytte hjul första gången på min första bil, efter den gången har jag Alltid på nån form av kladd när jag byter hjul.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

3 259 Inlägg
28 september 2010
#9
Det beror på hur navet ser ut på just den bilen och hur fälgen ser ut, men oftast hjälper det med smörja.. Har man plastringar behövs inget kopparfett som för övrigt kladdar ner överallt om man råkar få en tusendels ml. på fingret! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök