3888
Sök

Volvo 240, ombyggnad till turbo/v8??

Tokern
361 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!
Jag har en 245gl -90 och funderar på att sätta i turbo motor lr V8.
Jag behöver hjälp med vad man behöver göra med bilen för att få den besiktad!
Är det nån som redan har gjort det som kan hjälpa mig?
Tanken är att sätta i en b230ft motor lr nån V8.

Tacksam för svar!

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!

8 253 Inlägg
29 september 2010
#2
Ska du köra med FT så höver du bara montera en FT som är original tillsammans med original styrboxar, intercooler och allt sånt runtikring och växellåda så är det klar att registrera. Nackdelen är ju att man bör bygga en "låda" i torpedväggen så man kommer åt att byta fördelarlock om man inte vill lyfta av toppen för det.

Ska man i med V8 så lär man ju ha fästen och allt sånt + att man lär hitta en tillräckligt klen V8 med katalysator och ta motor + låda åtminståne, eventuellt även bakaxeln.


Tokern
361 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#3
okej, men då är det bara att montera ft motor och registrera, utan och byta nånting altså:)?

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!

8 253 Inlägg
29 september 2010
#4
Så länge motorn och allt runt den är original så är det bara att sätta i och åka in med. Men du lär ju som sagt ha växellådan med, annars går det inte.


Tokern
361 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#5
Okej, vilken låda ska man ha då:)?

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!

8 253 Inlägg
29 september 2010
#6
En likadan som satt i bilen man tar motorn ur. Så M46 från en turbobil, en M90 eller vad nu automatlådan heter, det är dem 3 man har att välja på.


Tokern
361 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#7
Okej tack så mycket för informationen:)

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 september 2010
#8
Marlboroman skrev:
Nackdelen är ju att man bör bygga en "låda" i torpedväggen så man kommer åt att byta fördelarlock om man inte vill lyfta av toppen för det.

man kan ju byta mellan axeln till en avsedd för fördelare och ta en fördelare från 240
med andra ord så är det bara att plocka mellan axeln och fördelaren från hans original motor:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 253 Inlägg
29 september 2010
#9
turboforssen skrev:
man kan ju byta mellan axeln till en avsedd för fördelare och ta en fördelare från 240
med andra ord så är det bara att plocka mellan axeln och fördelaren från hans original motor:)

Problemet med det är att det är inte riktigt godkänt om man vill kunna reg.besikta. Det är på gränsen och alla godkänner inte det. Vill man vara säker måste fördelaren sitta kvar i toppen.


Tokern
361 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#10
turboforssen skrev:
Marlboroman skrev:
Nackdelen är ju att man bör bygga en "låda" i torpedväggen så man kommer åt att byta fördelarlock om man inte vill lyfta av toppen för det.

man kan ju byta mellan axeln till en avsedd för fördelare och ta en fördelare från 240
med andra ord så är det bara att plocka mellan axeln och fördelaren från hans original motor:)

så kan man ju göra efter regbesiktningen:)

Det kallas volvo entusiast. Inte volvo nörd!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 september 2010
#11
Marlboroman skrev:
turboforssen skrev:
man kan ju byta mellan axeln till en avsedd för fördelare och ta en fördelare från 240
med andra ord så är det bara att plocka mellan axeln och fördelaren från hans original motor:)

Problemet med det är att det är inte riktigt godkänt om man vill kunna reg.besikta. Det är på gränsen och alla godkänner inte det. Vill man vara säker måste fördelaren sitta kvar i toppen.

åfan .. va jobbiga dom är:(

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök