2522
Sök

Jag behöver några tips på volymuträkningen på baslåda

61 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
till en glasfiberlåda

1: när man räknar ut lådvolymen...ska man då räkna med vad dämpmaterials utryme också (det man sätter på väggarna i låda)

2: sen undrar jag hur man kan göra för att få ut mer lådvolym. jag ska bygga bakom sättena i en toyota mr2-93 med en 10" bas bakom passagerarstolen.
jag hade tänk att bygga en låda bakom varje sätte som blir ca 35 liter var och sen en kanal mellan dessa där mitthandsfacket finns så att jag får ca 60-70 liter. baslådan blir typ ett upp och nervänt "U" 

vet någon om ljudet blir lidande om inte lådan är helt sammanhängande (tänker mest på kanalen mellan lådorna där handsfacket i vanliga fall finns).

61 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
l              l             l                l
l_________l             l_________l

typ så här kommer lådan att se ut
Senast redigerat av kribbe (3 oktober 2010)

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
1. Dämpmaterial som används inuti en högtalarlåda tar inte upp plats ur elementets synpunkt, det "lurar" elementet att tro att volymen är lite större. Därför räknar man inte med att dämpmaterialet tar upp plats.

2. Om kanalen mellan lådorna görs med minst samma area som elementet, då ska det funka utan problem att göra så. smile

61 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
1. Dämpmaterial som används inuti en högtalarlåda tar inte upp plats ur elementets synpunkt, det "lurar" elementet att tro att volymen är lite större. Därför räknar man inte med att dämpmaterialet tar upp plats.

2. Om kanalen mellan lådorna görs med minst samma area som elementet, då ska det funka utan problem att göra så. smile

så en 10 tums tjock kanal då

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
Då kan du iaf vara riktigt säker på att det ska funka. Exakt vart "gränsen" går för hur liten kanal man kan ha utan att det påverkar lådans funktion vet jag inte. smile

Sök