3616
Sök

Twin vs singel turbo?

33 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#1
undrar lite over för och nackdelar med dessa 2 varianter. gjärna ritningar och bilder på standard bilar och eget bygda grenrör till dessa. det är ingenting jag ska ge mig inte på att bygga utan vill bara förstå o lära mig. samt d me att man har en turbo som är lite mindre änd anra tex nya volvos d5. gjärna svar från folk som kan om ämnet o inte bara tror smile

8 250 Inlägg
10 oktober 2010
#2
Sibngelturbo är generellt sett enklare och billigare att bygga. Ska man bygga en sekvensturboanläggning som på nya D5:an (finns andra bilar som har liknande anläggningar) så är det ett jäkla knep och knåp. Den lilla turbon jobbar ju bara på lägre varv tills den större tar över på högre varv. Tanken är att ge en så jämn vridmomentskurva som möjligt.


33 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#3
jo så mycket har jag fattat men vad händer me den lille turbon när den sotre börjar jobba ?vart tar luften  vägen ? in i den stora?

33 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#4
ingen mer?

ProWanker
211 Inlägg
10 oktober 2010
#5
Finns många lösningar på detta med olika spjäl som öppnar och stänger vid vissa väden.  på min supra är det två likadana turbos ,men ett spjäll styr fall alla avgaserna ska gå till en eller delas upp till dem båda. antagligen ett som som stänger så att luften ej går baklänges till den som ej används med då antar jag men har inte kollat detta.. Skyline gtr vet jag inte men tror bara det är två turbos. alltså tre cylindrar till varje.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

7 274 Inlägg
10 oktober 2010
#7
Coddas skrev:
Finns många lösningar på detta med olika spjäl som öppnar och stänger vid vissa väden.  på min supra är det två likadana turbos ,men ett spjäll styr fall alla avgaserna ska gå till en eller delas upp till dem båda. antagligen ett som som stänger så att luften ej går baklänges till den som ej används med då antar jag men har inte kollat detta.. Skyline gtr vet jag inte men tror bara det är två turbos. alltså tre cylindrar till varje.

GT-R har som du säger 3 cylindrar/turbo.
Rekomendationer som jag har läst är 2 för bankörning och 1 för dragrace.

Vettefan om jag tror att det stämmer...
Singel är enklare, BETYDLIGT billigare och jag tror inte att det är någon nämnvärd skillnad om man inte faktiskt använder något lite avancerat system.


245 Inlägg
10 oktober 2010
#8
för att göra det enkelt... dubbelturbo=dubbelt så dyrt. Man behöver inte ha en massa spjäll och skit som vissa skrivit.. man delar bara upp avgaserna till två mindre turbos istället för en stor och då får man tidigare spoolup väldigt enkelt.

S.v.r

33 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#9
så om man ska ha bred register me kraften som kommet tidigt ska man ha twin o om man ska massa hk o köra dragrace ska man ha singel?

8 250 Inlägg
11 oktober 2010
#10
Turbo_Davve skrev:
Man behöver inte ha en massa spjäll och skit som vissa skrivit.. man delar bara upp avgaserna till två mindre turbos istället för en stor och då får man tidigare spoolup väldigt enkelt.

Spjällen och det används ju bara om man kör med 2 olika stora aggregat.

noobson skrev:
så om man ska ha bred register me kraften som kommet tidigt ska man ha twin o om man ska massa hk o köra dragrace ska man ha singel?

Förenklat så kan man säga så.


33 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#11
säg att du utgår fån en 940 motor på 300 häst me en 19t ? och att du twin konventera den till 2 st 19t hur blir resultatet? o hur skulle ett sånt grenrör se ut. bara ett exempel kan va vilken annan bi som helst=)

539 Inlägg
11 oktober 2010
#12
http://www.dieselplace.com/forum/uploads/twin_turbo.jpg
kanske en sån bild kan förklara en del, som är en ut av möjligheter med twin-turbo

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 oktober 2010
#13
noobson skrev:
så om man ska ha bred register me kraften som kommet tidigt ska man ha twin o om man ska massa hk o köra dragrace ska man ha singel?

Nja. Det gäller i första hand att få till en fullträff om man vill ha brett register. Alltså rätt motor med rätt turbo/turbos med rätt insug och grenrör hit och dit.

Exempelvis S40-motorerna som jag jobbar mycket med där man genom lite tänkande får en turbo kapabel till 600hk att ladda lika tidigt som en 400hk turbo gjorde på ett mer originalbaserat koncept.

om man bygger dubbelturbo till en 6cyl motor så brukar man dra 3rör till varje aggregat, men man kan ju likagärna dra 4st till en större turbo och 2 till en mindre, eller dela på utblåsen och dra 6+6 till två lika aggregat.   Kanske köra 3 cylindrar med turbo och 3 cylindrar med kompressor, slipa kamaxeln olika för cylinderparen... olika portning i toppen på de 3+3 cylindrarna...

ja det finns mängder av kombinationer utan att man på rak arm kan säga att dubbelturbo svarar bättre eller att singel ger mer effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
12 oktober 2010
#14
Turbo_Davve skrev:
för att göra det enkelt... dubbelturbo=dubbelt så dyrt. Man behöver inte ha en massa spjäll och skit som vissa skrivit.. man delar bara upp avgaserna till två mindre turbos istället för en stor och då får man tidigare spoolup väldigt enkelt.

Ja det är ju ett sätt att köra dubbla turbo men långt ifrån det enda.

Nedan följer några andra och texten är kopierad från Johan Englunds gedigna arbete om turbo som finns på nätet.



8.2 Sekventiell Turboladdning
Till sekventiell turboladdning så använder man två turboaggregat, sedan har man ventiler som styr avgasflödet. Detta gör att man under låga varvtal och under dellast bara behöver använda ett aggregat, vilket innebär att man kan få snabb respons under förutsättning att ventilerna och dess styrsystem hänger med, dessutom blir boost threshold lågt. Man kan även använda olika storlekar på turboaggregaten om man så önskar.

8.4 Turbocompound
Turbocompound är en extra turbin efter turbon, men denna är nedväxlad och sedan sammankopplad med vevaxeln. På så sätt hjälper den till att driva vevaxeln. Genom att på detta sätt ta reda på avgasenergi som annars hade gått förlorad kan man uppnå en hög verkningsgrad.
42 (64)

8.5 Tvåstegsladdning
Eftersom centrifugalkompressorn har problem med höga PR så kan man ladda i två steg, vilket gör att man kan få mycket höga laddtryck utan att behöva använda höga PR. Man har två aggregat, ett lågtrycks-, LP, och ett högtrycksaggregat, HP. Högtrycksaggregatet sitter närmast cylindrarna både på avgassidan och på kompressorsidan. Lågtrycksaggregatet sitter efter högtrycksaggregatet på avgassidan men före på kompressorsidan vilket gör att lågtrycksaggregatet kommer att trycka luft in i högtrycksaggregatet. Man har en wastegate per turbo men båda sitter på grenröret, den som styr laddtrycket för LP turbon släpper ut avgaserna efter den turbon och den som styr trycket för HP turbon släpper ut avgaserna mellan aggregaten. Om vi som exempel säger att vi har två aggregat vilka båda får jobba med PR=3,0, och lufttrycket ute är 1 bar så kommer laddtrycket bli 1 x 3 x 3 – 1 = 8 bar. Om man vill kan man även lägga till ett tredje aggregat och nå ännu högre laddtryck. Då man inte vill utsätta HP turbon för höga lufttemperaturer kan det vara klokt att använda en intercooler mellan aggregaten och sedan en efter HP aggregatet och plenumet. Tack vare de höga laddtryck som förekommer passar detta system bäst på dieslar eftersom de inte kan knacka som en bensinmotor (dieslar kan knacka men av andra anledningar, samt sättet de gör det skiljer sig från bensinmotorers).

MVH Jonas
..............

556 Inlägg
12 oktober 2010
#15
har tänkt att göra en projekt på en b234 motor..

som kommer innehålla 2 st 13c (940t original agg)

och min fråga är vad som skulle passa detta bäst?,

-dela upp alla fyra rör till dom båda aggregaten 4 + 4
-dra 1-2 till ena och 3-4 till andra
-dra 1-4till ena och 2-3 till andra
-dra downpipen till nästa turbo, seriekoppla

vad tror ni kommer bli bästa alternativet?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

8 250 Inlägg
12 oktober 2010
#16
Marbu skrev:
-dra 1-4 till ena och 2-3 till andra

vad tror ni kommer bli bästa alternativet?

1+4 till ena och 2+3 till andra borde bli bäst skulle jag tippa på.


Dr. Turbo
459 Inlägg
12 oktober 2010
#17
Marbu beror på vad du är ute efter.

Kopplar man kompressorerna i serie så kommer man att kunna uppnå dubbelt så högt laddtryck eftersom kompressorerna kommer bara att jobba med halva tryckskillnaden var.
Har man dem parallellt så kommer man att kunna få dubbelt så högt flöde men då "bara" samma laddtryck.

Sen när man valt hur man vill ha kompressorerna så kommer man måsta ta ett beslut hur man vill driva dem.
Sätter man turbinerna i serie så kommer dessa att skapa ett högre mottryck (och därmed mer moment på axeln) men man har lättare att reglera dem (och kompressorerna).
Sätter man de parallellt så kommer man att få ett högre avgasflöde men man kommer få problem med att matcha dem (och kompressorerna).

Sen kan man mha olika spjäll och wastegateventiler välja mellan alla dessa olika kombinationer och få ut bästa tänkbara kombination mot vilket varvtal man befinner sig i. Om man nu vill utveckla det.

Bygger man rätt så är alltid ett 2stegs system att föredra mot ett singelsystem då det kommer att vara bättre på alla sätt.
Ett exempel är en motor som jag vet om som hade en 600hk turbo i serie (på både kompressor och turbinsidan) efter en 300hk orginalturbo med orginalgrenrör och denna gav nästan 600hk men laddade faktiskt ännu tidigare och gav mer effekt än vad enbart den lilla gjorde förut på de lägre varvtalen.


33 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#18
tack för era svar allihop=) men vad heter det systemet som jag föresolg innan (med 940) och hur svårt är det o få det funka ihop? vilka kammar ska man ha te win-turbo , vassa eller lite snällare?

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 oktober 2010
#19
Marbu skrev:
har tänkt att göra en projekt på en b234 motor..

som kommer innehålla 2 st 13c (940t original agg)

och min fråga är vad som skulle passa detta bäst?,

-dela upp alla fyra rör till dom båda aggregaten 4 + 4
-dra 1-2 till ena och 3-4 till andra
-dra 1-4till ena och 2-3 till andra
-dra downpipen till nästa turbo, seriekoppla

vad tror ni kommer bli bästa alternativet?

kopiera ett fungerande recept tror jag på smile

typ http://www.boost242.se/CIMG3276%20(Medium).JPG


http://www.boost242.se/1-Design/Mats_boost_2009.htm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

556 Inlägg
12 oktober 2010
#20
torpis skrev:
Marbu skrev:
har tänkt att göra en projekt på en b234 motor..

som kommer innehålla 2 st 13c (940t original agg)

och min fråga är vad som skulle passa detta bäst?,

-dela upp alla fyra rör till dom båda aggregaten 4 + 4
-dra 1-2 till ena och 3-4 till andra
-dra 1-4till ena och 2-3 till andra
-dra downpipen till nästa turbo, seriekoppla

vad tror ni kommer bli bästa alternativet?

kopiera ett fungerande recept tror jag på smile

typ http://www.boost242.se/CIMG3276%20(Medium).JPG


http://www.boost242.se/1-Design/Mats_boost_2009.htm

1-4 2-3 men en sammankoppling så man får jämt tryck antar jag att ja ser på bilden smile de måste ju vara de optimala smile

kompressorhusen i serie är ju inget alternativ med så små aggregat.. kommer ju strypa effekten till max 250 hk(13c), var turbinhusen i serie och kopressorhusen pararellt ja tänkte på, men de grenröret på bilden med pararella kopressordelar tror ja kommer bli prima smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!


Sök