Turbo_Davve skrev:
för att göra det enkelt... dubbelturbo=dubbelt så dyrt. Man behöver inte ha en massa spjäll och skit som vissa skrivit.. man delar bara upp avgaserna till två mindre turbos istället för en stor och då får man tidigare spoolup väldigt enkelt.
Ja det är ju ett sätt att köra dubbla turbo men långt ifrån det enda.
Nedan följer några andra och texten är kopierad från Johan Englunds gedigna arbete om turbo som finns på nätet.
8.2 Sekventiell TurboladdningTill sekventiell turboladdning så använder man två turboaggregat, sedan har man ventiler som styr avgasflödet. Detta gör att man under låga varvtal och under dellast bara behöver använda ett aggregat, vilket innebär att man kan få snabb respons under förutsättning att ventilerna och dess styrsystem hänger med, dessutom blir boost threshold lågt. Man kan även använda olika storlekar på turboaggregaten om man så önskar.
8.4 TurbocompoundTurbocompound är en extra turbin efter turbon, men denna är nedväxlad och sedan sammankopplad med vevaxeln. På så sätt hjälper den till att driva vevaxeln. Genom att på detta sätt ta reda på avgasenergi som annars hade gått förlorad kan man uppnå en hög verkningsgrad.
42 (64)
8.5 TvåstegsladdningEftersom centrifugalkompressorn har problem med höga PR så kan man ladda i två steg, vilket gör att man kan få mycket höga laddtryck utan att behöva använda höga PR. Man har två aggregat, ett lågtrycks-, LP, och ett högtrycksaggregat, HP. Högtrycksaggregatet sitter närmast cylindrarna både på avgassidan och på kompressorsidan. Lågtrycksaggregatet sitter efter högtrycksaggregatet på avgassidan men före på kompressorsidan vilket gör att lågtrycksaggregatet kommer att trycka luft in i högtrycksaggregatet. Man har en wastegate per turbo men båda sitter på grenröret, den som styr laddtrycket för LP turbon släpper ut avgaserna efter den turbon och den som styr trycket för HP turbon släpper ut avgaserna mellan aggregaten. Om vi som exempel säger att vi har två aggregat vilka båda får jobba med PR=3,0, och lufttrycket ute är 1 bar så kommer laddtrycket bli 1 x 3 x 3 – 1 = 8 bar. Om man vill kan man även lägga till ett tredje aggregat och nå ännu högre laddtryck. Då man inte vill utsätta HP turbon för höga lufttemperaturer kan det vara klokt att använda en intercooler mellan aggregaten och sedan en efter HP aggregatet och plenumet. Tack vare de höga laddtryck som förekommer passar detta system bäst på dieslar eftersom de inte kan knacka som en bensinmotor (dieslar kan knacka men av andra anledningar, samt sättet de gör det skiljer sig från bensinmotorers).