2651
Sök

Seat Ibiza 2.0 GTI -97 Hackar/Tvekar

614 Inlägg
12 oktober 2010
#21
DeadNation skrev:
Nu har bilen varit inne på felsökning med dator och den visar ingenting. dom på verkstaden sa att den va väldigt känslig med tändkablar / rotor / fördelare och rekommenderade mig att kolla detta och då återstår ju frågar... hur gör jag detta? men lite hjälp klarar jag det för tummen mitt i handen har jag då inte :p

alternativt att jag beställer dessa saker nya vilket kommer kosta ca. 1500kr vilken inte är så blodigt smile

Precis som jag och lite andra folk var inne på här tidigare så kan det precis som verkstaden säger vara något med tändningen.

Jag skulle till och börja med rekommendera dig att kolla om jag har skrivit här tidigare rotorn och fördelaren. om du plockar loss fördelaren så kan du väldigt lätt se ifall dom bläck som sitter i den är helt nerslitna eller inte.

Jag antar att din seat är 4 cylindrig och därför finns det 4 st bläck i fördelaren. kolla så att inte dessa är helt nerslitna.. är dom det så kan det mycket väl vara det som är felet. tycker då dock kanske ochså att bilen borde vara lite svårtstartad. och detta är ju inget du skrivit att den är tidigare ifall.. kolla även rotorns bläck ifall det är helt slut..

Men precis som sagts här tidigare så skulle det mycketväl kunna vara tändkablarna som är åt helvete med.

Mät upp dessa.. är det biltema kablar som sitter på så skulle jag direkt slänga dom åt helvete och gått och köpt nya orginal/kvalitetskablar även ifall det visar sig att det är felet eller inte. Har varit med om flera gånger att bilar ej går som dom ska pågrund av billiga skittändkablar från tex biltema. senast nu på min egen saab där förre ägaren monterat biltema kablar och bilen sluta ladda fullt och gick allment dåligt.. efter jag bytte till saabs orginal tändkablar ladda han fullt igen precis som han ska och det kändes som jag fick ut typ 80 hk till bara genom att byta kablarna.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

132 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#22
Precis som jag och lite andra folk var inne på här tidigare så kan det precis som verkstaden säger vara något med tändningen.

Jag skulle till och börja med rekommendera dig att kolla om jag har skrivit här tidigare rotorn och fördelaren. om du plockar loss fördelaren så kan du väldigt lätt se ifall dom bläck som sitter i den är helt nerslitna eller inte.

Jag antar att din seat är 4 cylindrig och därför finns det 4 st bläck i fördelaren. kolla så att inte dessa är helt nerslitna.. är dom det så kan det mycket väl vara det som är felet. tycker då dock kanske ochså att bilen borde vara lite svårtstartad. och detta är ju inget du skrivit att den är tidigare ifall.. kolla även rotorns bläck ifall det är helt slut..

Men precis som sagts här tidigare så skulle det mycketväl kunna vara tändkablarna som är åt helvete med.

Mät upp dessa.. är det biltema kablar som sitter på så skulle jag direkt slänga dom åt helvete och gått och köpt nya orginal/kvalitetskablar även ifall det visar sig att det är felet eller inte. Har varit med om flera gånger att bilar ej går som dom ska pågrund av billiga skittändkablar från tex biltema. senast nu på min egen saab där förre ägaren monterat biltema kablar och bilen sluta ladda fullt och gick allment dåligt.. efter jag bytte till saabs orginal tändkablar ladda han fullt igen precis som han ska och det kändes som jag fick ut typ 80 hk till bara genom att byta kablarna.

Okey, men jag ska kolla upp det med rotorn och så imorgon! så jag återkommer igen smile


Tekniker
345 Inlägg
12 oktober 2010
#23
Du får lossa fördelaren och kolla på kolen,  får inte va oxiderade, inga spår av att gnistan gått längstmed plasten.
ska heltenkelt se rent o fint ut. lika så med rotorn,kolla så den ser fin ut.  ev ta kort och lägg upp här så kan vi hjälpa dig.

Tändkablarna kan du mäta med multimeter, OHM, kolla så alla kablar har samma OHM värde

Det man inte dör av gör ont.

614 Inlägg
12 oktober 2010
#24
Bullen1 skrev:
Du får lossa fördelaren och kolla på kolen,  får inte va oxiderade, inga spår av att gnistan gått längstmed plasten.
ska heltenkelt se rent o fint ut. lika så med rotorn,kolla så den ser fin ut.  ev ta kort och lägg upp här så kan vi hjälpa dig.

Tändkablarna kan du mäta med multimeter, OHM, kolla så alla kablar har samma OHM värde

Bläck som jag kallar det = kol som bullen1 kallar det:D.. vilket som är rätt eller fel vet jag faktist inte:D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

132 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#25
öppnade upp och ja. mycket riktigt, smutsigt och oxiderat. har rengjort och slipat bort oxideringen(?) så nu går den som den ska, dock gjorde den det redan innan :s som jag skrev(eller?) så gick den hur bra som helst till verkstan när jag skulle lämna in den på felsökning, lika när han på verkstan körde den och när jag hämtat den och tills nu. skitkonstigt. men nu ska det iallafall vara fixat!

hoppas jag iallafall!

Tack så mycket allihop big_smile
Senast redigerat av DeadNation (13 oktober 2010)



Sök