2672
Sök

Motorstrejk över 60km/h, BMW

6 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Hej, jag har 3 problem med min BMW. Jag har en BMW 318i -00. 16000 mil.

Problem 1: När jag kör på t ex 70-väg och kommer över 60km/h kan bilen helt plötsligt börja motorbromsa i korta sekvenser (känns alltså som motorbroms, sen om det är just motorbroms låter jag vara osagt). Detta sker även om jag håller lite gas för att sakta öka i fart. Det har aldrig hänt vid hastigheter under 60km/h. Det händer inte varje gång men ganska ofta. Vad kan jag göra?

Problem 2: Ofta när jag stannar bilen och trycker ner kopplingen faller varvtalet ner mot 500 för att sedan återgå till normalt varvtal på tomgång. Ibland kan den svajja lite fram och tillbaka några gånger. Vad kan jag göra?

Problem 3: Ibland när jag ska börja köra darrar bilen kraftigt, tänk dig att du ger för lite gas när du ska iväg fast mycket kraftigare skakningar. Vad kan jag göra? Detta händer dock ganska sällan.

MVH André

74 Inlägg
10 oktober 2010
kolla så att alla slangar är hela och inte spruckna till insuget.

1 290 Inlägg
10 oktober 2010
Kollat felkoder? Låter lite som safe mode men då borde nån lampa tändas....

6 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Jag har inte kollat felkoder. Jag har fått svar på ett annat forum nu och problem 1 & 2 kan bero på luftmassemätaren.

Problem 2 tror personen beror på dplig hardy-skiva.

6 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
I stort sett bara när jag släpper gasen, till 97%.

1 Inlägg
13 oktober 2010
Jag hade exakt samma problem med min Golf, Och på den så vare gaspedalen som va glapp.
Testa att gasa med farthållaren och se om du kommer upp över 60-70kmh, det va så jag tog mig hem innan ja förstod vad felet var.

841 Inlägg
16 oktober 2010
då är de om du har farthållare i bilen som retas lite ...så e de i audin om man har farthållaren på ....kolla relät osv till den

841 Inlägg
16 oktober 2010
ta din farthållare o sätt den på 150 + km/h o testa sen om de händer samma

dvs kör inte över vad du satt på farthållaren så skarru nog se
Senast redigerat av dadooo (16 oktober 2010)

6 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Tack för era tips. Farthållaren använder jag aldrig men jag förstår hur du menar... Återkommer när jag kikat på mina fel, det blir på tisdag troligtvis.

Sök