4526
Sök

Range rover, Köpa?

79 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Hej,
Min pappa har börjat kolla på Range rover åt min mamma, och BARA Range rover, annars behåller han hennes merca B 180 Cdi... Iaf han kollar på Range rover 97-02 mellan 50-90 000:-,
Är det en BRA bil? ,mamma kör kanske 5-600mil/år, berätta vad ni vet !   

Och kom inte och säg: "asså den drar feett mycket soppa ööööhhh,, hallåå,.,." Det behöver man nämligen inte vara nobellpristagare för att räkna ut. däremot HUR mycket drar den ungefär??

Tacksam för hjälp !  smile

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2009
Kör hon så lite spelar det ingen roll vad den drar. 5kr extra per mil i bensin/diesel/raketbränsle blir under 3000kr per år. Verkar ju okej för din pappa?
Jag vet bara att det finns miljoner Range Rovers till salu. Alltså lätt att köpa, men sannolikt ett h-vete att sälja den dagen hon tycker den var för stor att köra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2009
Vad ska ni/hon med en Range Rover till? Till vanlig vardagskörning är det bara en törstig klump...
Beroende på hur du kör och vilken motor skall den väl ha mellan 1 och 2 liter milen, det som är dyrt på den bilen är om tex luftfjärdringen eller nått av det elektriska går sönder.

Lyxbil=avancerad teknik=dyrt att reparera

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

79 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Vad ska ni/hon med en Range Rover till? Till vanlig vardagskörning är det bara en törstig klump...
Beroende på hur du kör och vilken motor skall den väl ha mellan 1 och 2 liter milen, det som är dyrt på den bilen är om tex luftfjärdringen eller nått av det elektriska går sönder.

Mamma kommer typ bara köra o handla, pappa kommer att köra med den där man helst bör undvika att köra tongue, den ska oxå användas till att dra båt-trailer med i mellanåt.

Någon som har ägt/åkt i en Range rover (den årsm)??

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 januari 2009
klass skrev:
Rquired skrev:

Mamma kommer typ bara köra o handla, pappa kommer att köra med den där man helst bör undvika att köra tongue, den ska oxå användas till att dra båt-trailer med i mellanåt.

Någon som har ägt/åkt i en Range rover (den årsm)??

RR är väl en väldigt dyr och osmidig shoppingbil tongue Men visst den får ett syfte i och med att ni behöver dra släp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

79 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
vi har hittat denna på blocket! http://www.blocket.se/vi/18223902.htm?ca=11_s
Kan det vara något tror ni??
Mycket tacksam för alla svar och åsikter

Random Hero
4 047 Inlägg
7 januari 2009
blir jäkligt dyr o ha för bara shopping o småresor, men den ser ju helt klart ut o va värd pengarna

Dog food lid. Backwards

Har alltid rätt!
689 Inlägg
7 januari 2009
Lagom dyr och minst sagt avancerad bil! MEN ack så trevlig!   Ett tips att kolla på är lederna i framvagnen hur de ser ut.  Om de e dåliga o läcker olja blir de dyrt som tusan.  Kolla också listerna i bakluckan så de är täta. Annars så regnar de in vatten smile

MEN ack så jäkla trevlig bil!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
7 januari 2009
Juste!  Kolla om 4 hjulsdriften är lätt att lägga i. De har en tendens att rosta ihop :S

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Random Hero
4 047 Inlägg
7 januari 2009
o kolla upp lite mer vfr takluckan är urkopplad, det kan bli dyrt om det är motorn som e kass

Dog food lid. Backwards

79 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
tack för all respons så snabbt!
är det någon som har koll på vad ett komplett kit med luftbälgar kostar ungefär? (4st)
jag har hört att det ska vara relativt billigt om man dessutom låter någon icke-auktoriserad meck göra bytet,,

79 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
o kolla upp lite mer vfr takluckan är urkopplad, det kan bli dyrt om det är motorn som e kass

jaa precis det är värt att dubbelkollas! vad menar du med att det kan bli dyrt?
en hypotes kan ju vara att den är urkopplad för att den krånglade lite, och för att förhindra övriga datastyrda el-makapärer att få tuppjuck så kopplade han helt enkelt ur den...

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 januari 2009
Gissar bara nu, men skulle tro att den vill ha närmare 2 liter milen i stan iaf, om inte mer... Men de hade ni säkert räknat med.
Sen är väl engelsk el inte känd för å vara driftsäker, så jag skulle kolla noga att allt sånt funkar, och även räkna med att de kan kosta mycke om de går sönder...  Sen eftersom de ändå är en "terrängbil" så skulle jag inspektera underredet noggrant efter rostangrepp och skador... Sånt som lätt kan hända om den körts brevid vägen.  I övrigt får ja väl önska er lycka till å hoppas att ni får tag i ett fint exemplar.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Random Hero
4 047 Inlägg
7 januari 2009
klass skrev:
DusanMandick skrev:

jaa precis det är värt att dubbelkollas! vad menar du med att det kan bli dyrt?
en hypotes kan ju vara att den är urkopplad för att den krånglade lite, och för att förhindra övriga datastyrda el-makapärer att få tuppjuck så kopplade han helt enkelt ur den...

nja att den börjar krångla kan ju inte påverka nåt annat, antingen så är den trasig, kan vara altifrån en säkring till att motorn har gått sönder, eller så har han av nån anledning bara dratt ur den vilket jag inte förstår varför man skulle göra tongue

Dog food lid. Backwards

79 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
hahaha han kanske tycker att taklucka är en överskattad pryl, helt enkelt tongue

Egenföretagare
999 Inlägg
7 januari 2009
Mycket läsning här: http://slrk.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=867

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=192265
Jag köpte en kanonfin och välskött enägarbil från Tyskland. Jag var väldigt förskonad, men hade ändå ett par av typfelen. Det är inga billiga saker, utan varje reparation går på 20 lappar. Den är otroligt törstig, ligger på 1,6 PÅ LANDSVÄG, trots att den inte är speciellt vass. Lätt över 2 liter i stan. Jag har också haft andra bekanta som köpt Range Rover, och ekonomisk ruin är väl den bästa beskrivningen.

Det är dock en läcker bil, speciellt invändigt (min var ljusbeige), skinnarbetet är i toppklass öven om den kan kännas väl plastig. Annars kan jag inte hitta på en enda fördel med en Range Rover. Törstig, dyr i service och rep, fasansfullt dålig kvalitet och utåldrig konstruktion.

Jag sågar dem alltså totalt, köp vad som helst annars! Tex Jeep grand Cherokee, hur billiga som helst men pålitliga och riktiga slitvargar.

79 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
jag har redan pluggat slrk´s "tips", mycket nyttig info!
vi har redan haft 5st cherokee, och 2 grand cherokee.. den sista GC'n vi hade var helknasig -hade den bara i 1 vecka, sen "skickade" vi tillbaks den till handlaren. goa bilar, men vill ha nåt nytt under solen tongue

79 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
klass skrev:
tack för all respons så snabbt!
är det någon som har koll på vad ett komplett kit med luftbälgar kostar ungefär? (4st)
jag har hört att det ska vara relativt billigt om man dessutom låter någon icke-auktoriserad meck göra bytet,,

Någon som har en susning om ovanstående?
samt en annan fråga; vad bellar en vanlig service?? och när infaller "storservicen" (milantal)

Länka gärna bra Land rover-sidor smile

79 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
spinner vidare på tråden, är det någon som vet vad som är de största skillnaderna mellan range rover p38 och discovery 2 ??
Längd och mått vore bra oxå tack! 

Tacksam för svar

1 Inlägg
19 oktober 2010
Lite gammalt...men kanske du letar fortfarande...jag bytte alla 4 bälgar, köpte från Paddock i England för ca 4000kr och arbetet runt 2000kr. Har en RR P38 från 1999. Fantastisk bil, även om den kostar runt 4000 i månaden för mig som kör ca 1500 mil/år.

/Peter

Sök