2674
Sök

Tips på baslåda, volvo 240

63 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Har smått börjat fundera på om jag skulle bygga om min baslåda. Sätta den under hatthyllan, med elementen riktade mot baksätena och ett basreflexrör upp genom hatthyllan. Det första problemet är ju hur stor volym mina två 12er behöver. (Det är nå GAS 12", orkar inte gå ut till bilen nu och kolla exakt vad dom heter.) och sedan om det går att bygga en låda med den volymen under hatthyllan.

Kommer det här att fungera? Kommer det inte bli en viss dämpning i basen när en del kommer ut genom röret och en del är tvungen att gå igenom sätena? Vad behöver tätas?

Någon har kanske gjort något liknande och har kvar ritningar/bilder eller tips.

Kom med förslag, mitt mål är att få in mer bas i bilen.

400 Inlägg
12 oktober 2010
Det blir mycket bra resultat då man bygger på det viset. Du MÅSTE inte täta, men det blir aningen bättre av det. Då du tätar ska du alltså täta "runt" basarna mot baksätet, samt runt reflexrören så inget kan smita runt där.

Ursäkta om det blev grötigt, har nyss vaknat ;P

Mvh. Jonatan

4 693 Inlägg
12 oktober 2010
Går det att få in 12" under hyllan ens då? Har för mig om att det inte går tyvärr

Booyakasha!

Bärs!
3 456 Inlägg
12 oktober 2010
Softis skrev:
Går det att få in 12" under hyllan ens då? Har för mig om att det inte går tyvärr

Det går på 240, men inte riktigt på 740...
Eller ja, det går bra på 240 och med våld passar det även i 740.

Garaget.org peakade 2008.

63 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Det här speccen för min baslåda:

Baslåda 900ALPHA212: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter. Dubbla terminaler. Material: MDF-board. Svart luddfritt tyg. Mått: 385x715x230x305mm (H x B x Djup uppe x Djup nere).

Det är en sluten låda, men jag hade ju tänkt göra en portad. Kommer mina basare spela sämre och måste jag göra större volym på lådan än 58 liter?

adde761
12 oktober 2010
Lite otp kanske men, att bygga en bas låda i en 240 behöver väl inte vara så komplicerat? Skruva fast en skiva ,som du skruvar fast elementen i mot ryggstödet och täta mellan skuffen och kupéutrymmet så får hela bagaget agera som baslåda. Visst det lär ju braka o knarra lite i plåten men det går o dämpa wink sen får man ju köpa element efter volymen i bagaget. En liten fundering bara ??

Mvh Adde
Senast redigerat av adde761 (12 oktober 2010)

63 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Har kollat runt lite nu och läst att det blir sämre om jag bygger porten upp genom hatthyllan, att man istället ska ha den riktad genom skidluckan. Men hur fanken blir det då? Måste jag köra med skidluckan öppen hela tiden eller går det lika bra utan?

Hur stort mellanrum ska det vara mellan baksätena och högtalarna och räcker en låda på 58 liter till mina basare?

Das vas das das
179 Inlägg
13 oktober 2010
gral skrev:
Har kollat runt lite nu och läst att det blir sämre om jag bygger porten upp genom hatthyllan, att man istället ska ha den riktad genom skidluckan. Men hur fanken blir det då? Måste jag köra med skidluckan öppen hela tiden eller går det lika bra utan?

Hur stort mellanrum ska det vara mellan baksätena och högtalarna och räcker en låda på 58 liter till mina basare?

Helst ska du köra mad skidkulan öppen men det går och köra stängd om det skulle vara så att man blir mer än 4 i bilen men att trycket försvinner ju när man har den stängd sad.

Ang mellanrum mellan soffan och högtalaren så lutar ju soffan och hatthyllan går ner en bit så att det går - inte att köra in den för långt, men ca 5-8 cm är är det närmast jag kom soffan.
Sen är det viktigt att du bygger sidor paneler till sidan på lådan som går ända fram till soffan och att det - blir helt tätt där.

Sen lådvolymen så är jag inte så insatt på gaz basar och inte så haj på lådvolymer.

Hoppas det låter bra sen när du är klar smile

Mvh danne

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

63 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
mailade till brl och hörde om volym osv med dom. Fick svar på att jag inte skulle bygga en portad låda till mina GASare eftersom dom var gjorda för en sluten låda och att det inte fanns några beräkningar för en portad.

Går det inte bygga på något annat sett? Hur skulle det bli om jag ändå bygger som jag tänkt men skiter i porten?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 oktober 2010
Gör så du, bygg med basarna framåt mot skidluckan och se till så att det är tätt runtom/bakåt så blir det kalas! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dieselpower!
534 Inlägg
14 oktober 2010
gral skrev:
mailade till brl och hörde om volym osv med dom. Fick svar på att jag inte skulle bygga en portad låda till mina GASare eftersom dom var gjorda för en sluten låda och att det inte fanns några beräkningar för en portad.

Går det inte bygga på något annat sett? Hur skulle det bli om jag ändå bygger som jag tänkt men skiter i porten?

Dom spelar, som BRL sa. bäst i sluten låda. så kör på det! smile

63 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Har nu byggt klart lådan, monterade den för någon timme sedan. Nu är den stora frågan, hur ska jag täta så att all bas skjuts framåt och inte bak i skuffen? Måste jag krypa in och mäta med vinkelmätaren mot ryggstödet och kapa ut en skiva som gör att det blir tätt eller går det att mata in med isolering, hur ska jag göra?
Senast redigerat av gral (28 oktober 2010)

Sök