2918
Sök

Finns det något program som kan höja basen till datorn?

121 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Jag har köpt ny dator men basen har inte samma kräm som den hade på gamla datorn, på gamla datorn kunde höja basen på ljudinställningarna om man gick på avancerade inställningar. Finns det något bra program att ladda ned/köpa?

(Windows 7 home premium)

huh?
10 427 Inlägg
23 oktober 2010
Hur lyssnar du på musik då?

Spotify, Windows Media Player osv?

Vissa program har en egen equalizer (tex Winamp) som du kan tuna in ljudet med smile

Sen har olika ljudkort olika program med olika inställningar, men equalizer borde finnas.

121 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
steifan skrev:
Hur lyssnar du på musik då?

Spotify, Windows Media Player osv?

Vissa program har en egen equalizer (tex Winamp) som du kan tuna in ljudet med smile

Sen har olika ljudkort olika program med olika inställningar, men equalizer borde finnas.

Jag använder Spotify och eqializer finns men det blir knappt någon skillnad..

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
24 oktober 2010
Du kan höja basfrekvenserna med en equalizer. Ett alternativ som antagligen funkar bättre är nog dock att köpa nya högtalare, helt enkelt.

137 Inlägg
24 oktober 2010
Jag har samma bekymmer faktiskt, dunkade på bra som faan med förra datorn men nu är det jävligt tamt faktiskt. Hoppas någon har något tips smile

huh?
10 427 Inlägg
121 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Jag kom upp i 114 db med gamla datorn nu kommer jag upp i kanske 90db, jag har ett par logitech z4 så jag behöver knappst köpa nya.

1 874 Inlägg
25 oktober 2010
db-antalet är ju inte avgörande för bra bas. Du kan ju såklart testa en equalizer, men personligen sätter jag en spänn på att det har med datorns ljudkort att göra. Bärbar, stationär? Datormodell/fabrikat?

Sedan är det såklart viktigt med placering av högtalare. Vid min flytt köpte jag nya högtalare för nästan 20.000 kr. Blev chockad över hur klent dom lät. Men när man får placera dom så levererar dom allt...

1 482 Inlägg
25 oktober 2010
Köp ett ordentligt ljudkort istället med bra mjukvara.

Blir lite chockad över hur många som lägger massa pengar på grafikkort osv men struntar i ljudkortet. Ljudet är väll halva upplevelsen?

Skillnaden mellan ett inbyggd och tex ett M-Audo kort är ungefär som, låt säga, Counterstrike i 15fps respektive 100fps.

BLT Service
Theracords Music Label

Smålänning
7 883 Inlägg
25 oktober 2010
Noxxer skrev:
Köp ett ordentligt ljudkort istället med bra mjukvara.

Blir lite chockad över hur många som lägger massa pengar på grafikkort osv men struntar i ljudkortet. Ljudet är väll halva upplevelsen?

Skillnaden mellan ett inbyggd och tex ett M-Audo kort är ungefär som, låt säga, Counterstrike i 15fps respektive 100fps.

Agree!

Skulle tro att det är ditt ljudkort som är boven. Inbyggda ljudkort är verkligen piss oftast... Särskilt ihop med windows drivisar...

Skaffa ett riktigt instickskort med programvara.
Jag har ett Creative X-Fi, och det är det en grymt bra programvara till. Bra D/A omvandling också, och kräm nog i utgånarna för att mata även riktigt okänsliga förstärkare.

Jag lovar dig, lyssnar du på komprimerad musik elelr spelar spel märker du också en grym skillnad i detaljrikedom och stereo/surroundseparering. Som natt och dag...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
25 oktober 2010
twin_cam skrev:
Jag har ett Creative X-Fi, och det är det en grymt bra programvara till. Bra D/A omvandling också, och kräm nog i utgånarna för att mata även riktigt okänsliga förstärkare.

Jag lovar dig, lyssnar du på komprimerad musik elelr spelar spel märker du också en grym skillnad i detaljrikedom och stereo/surroundseparering. Som natt och dag...

Tack för tipset cool

Smålänning
7 883 Inlägg
25 oktober 2010
steifan skrev:
twin_cam skrev:

Tack för tipset cool

Ska tillägga att den heter Xtreme Audio också wink Finns en värre som heter Xtreme Gamer wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 874 Inlägg
28 oktober 2010
Yes, ett nytt ljudkort - precis som många säger - kan vara en bra idé. Det finns riktigt billiga som levererar schysst ljud. Allt ifrån ett par hundra kronor upp till en massa tusenlappar. Men det beror ju på vad man ska ha det till o.s.v. Kör ju en del musik själv (inspelning/uppspelning) och behöver då ett rejält kort. Kör på ett externt Focusrite Saffire 56 som går loss på ca 7.000 kr. Men ska man bara spela spel och få fram mycket "bas" i musiken från datorn så funkar det ju absolut med något betydligt enklare.

Sök