3258
Sök

Audi 100 2,3e -92 Byte av motor till en audi 100 turbo

10 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#1
Så jag har alltså en audi 100 2,3e -92 , som jag bestämt mig för att byta motor i, är det samma motorfästen osv i audi 100 turbo? Vet att en Qt skulle vara roligare men men... alla tips och idéer är välkomna.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 november 2010
#2
Om du tänker på MC1/MC2 motorn så ja, det är nog samma fästen. Det är ju samma motorblock och samma bil satt. Känns dumt att ändra fästena.

Men du kommer nog behöva byta naven om inte hela fjäderbenen pga andra drivaxlar.
Och ja, såklart kabelhärvan

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Olika
907 Inlägg
5 november 2010
#3
LeafBox skrev:
Om du tänker på MC1/MC2 motorn så ja, det är nog samma fästen. Det är ju samma motorblock och samma bil satt. Känns dumt att ändra fästena.

Men du kommer nog behöva byta naven om inte hela fjäderbenen pga andra drivaxlar.
Och ja, såklart kabelhärvan

Vad yrar du om?
Så länge han bara byter motorn spelar det ju ingen roll vilka drivaxlar han har, byter han växellåda passar med all säkerhet även axlarna då...

Det låter inte som ett försvarbart projekt på något sätt om man inte har koll på hur en turbomaskin i en Audi 100 fungerar, det är mycket prylar som ska med över och få att lira i en nyare kaross.

Lägg ner projektet och lägg pengarna på en billig S4 istället är mitt tips, den har 230 hk original, går att besiktiga och har quattro.

Mvh
Fredrik

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 november 2010
#4
fredriq skrev:
LeafBox skrev:
Om du tänker på MC1/MC2 motorn så ja, det är nog samma fästen. Det är ju samma motorblock och samma bil satt. Känns dumt att ändra fästena.

Men du kommer nog behöva byta naven om inte hela fjäderbenen pga andra drivaxlar.
Och ja, såklart kabelhärvan

Vad yrar du om?
Så länge han bara byter motorn spelar det ju ingen roll vilka drivaxlar han har, byter han växellåda passar med all säkerhet även axlarna då...

Det låter inte som ett försvarbart projekt på något sätt om man inte har koll på hur en turbomaskin i en Audi 100 fungerar, det är mycket prylar som ska med över och få att lira i en nyare kaross.

Lägg ner projektet och lägg pengarna på en billig S4 istället är mitt tips, den har 230 hk original, går att besiktiga och har quattro.

Näe om han bara tar motorn spear det ju ingen roll, men personligen skulle jag ju tatt lådan oxå. eftersom det är en annan utväxling. Slipper man ha 3000rpm i 100km/h tongue

Hade då för mej knutarna på turbon var lite större. Sa inte att det var så, men att jag trodde.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Olika
907 Inlägg
5 november 2010
#5
LeafBox skrev:
fredriq skrev:
LeafBox skrev:
Om du tänker på MC1/MC2 motorn så ja, det är nog samma fästen. Det är ju samma motorblock och samma bil satt. Känns dumt att ändra fästena.

Men du kommer nog behöva byta naven om inte hela fjäderbenen pga andra drivaxlar.
Och ja, såklart kabelhärvan

Vad yrar du om?
Så länge han bara byter motorn spelar det ju ingen roll vilka drivaxlar han har, byter han växellåda passar med all säkerhet även axlarna då...

Det låter inte som ett försvarbart projekt på något sätt om man inte har koll på hur en turbomaskin i en Audi 100 fungerar, det är mycket prylar som ska med över och få att lira i en nyare kaross.

Lägg ner projektet och lägg pengarna på en billig S4 istället är mitt tips, den har 230 hk original, går att besiktiga och har quattro.

Näe om han bara tar motorn spear det ju ingen roll, men personligen skulle jag ju tatt lådan oxå. eftersom det är en annan utväxling. Slipper man ha 3000rpm i 100km/h tongue

Hade då för mej knutarna på turbon var lite större. Sa inte att det var så, men att jag trodde.

Det finns olika lådor till 100 turbo beroende på vilken årsmodell de kommer från, tvivlar på att en Audi 100 2,3E -92 skulle varva 3000 rpm i 100km/h iofs, har bara kört sådan automat och den låg runt 2500 rpm vid 100 km/h...

Mvh
Fredrik

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 november 2010
#6
Min Coupe har 3000rpm i 100kmh.
Hade en A100 -89 i vintras som även den följde samma mönster. Dock hade den 2,2 motorn.
Och 100 C4 karossen med 2,3E motorn ligger oxå runt 3k rpm satt.
Senast redigerat av LeafBox (5 november 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Bounty hunter
671 Inlägg
5 november 2010
#7
LeafBox skrev:
Min Coupe har 3000rpm i 100kmh.
Hade en A100 -89 i vintras som även den följde samma mönster. Dock hade den 2,2 motorn.
Och 100 C4 karossen med 2,3E motorn ligger oxå runt 3k rpm satt.

min A100TQ-90 hade ca 2500rpm /100kmh
min A100-92 2,8 har ca 2500rpm/100kmh
min A100Q-89 2,3E 3000rpm/100kmh

och A200 20VTQ ca 2500rpm/100kmh

vad jag ahr läst så har turbolåderna lägre ut växling,det va därför min A100 turbo va billigare i drift än min A100q trots trim o allt  wink
Senast redigerat av bobafett (5 november 2010)


Olika
907 Inlägg
5 november 2010
#8
Blä, då förstår jag varför jag aldrig åkt sugfemma i annat än GT Coupe tongue

Min 100 turbo -88B jag hade varvade inte speciellt mycket, den gjorde hastighetsmätaren(som gick till 260?) ut utan att varva till rödmarkering, den gick bra smile

Mvh
Fredrik

Bounty hunter
671 Inlägg
5 november 2010
#9
fredriq skrev:
Blä, då förstår jag varför jag aldrig åkt sugfemma i annat än GT Coupe tongue

Min 100 turbo -88B jag hade varvade inte speciellt mycket, den gjorde hastighetsmätaren(som gick till 260?) ut utan att varva till rödmarkering, den gick bra smile

funtar på köpa tillbaka min gamla a100 5sug o byta till en turbo låda...blir nog lite billigare då...



Sök