2556
Sök

Saab 900 -88 startar ej...

21 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en saab 900 -88 vanlig 2,0L tror jag:/ kan inte ett skit om saab motorer men iaf så startar den inte längre..
Jag körde med den hem och den funkade perfekt sen stog den i ca:2 timmar då va den hel död..
Tände inte överhuvudtaget sen märkte jag att de va en sjö med bensin i insuget så jag blåste ur där och fixade till tändstiften för dom va dränkta...
då startade den och jag varm körde den och sen ställde jag den över natten, sen dess har den inte startat...
har gjort samma grejer som innan men den vägrar starta... kan tända till lite snabbt direkt när man haft ute tändstiften men sen bara den surar igen... (har gnista på alla tändstift)
PS: det är en automat så kan inte dra igång den heller...

Tacksam för svar!! smile

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
18 oktober 2010
#2
Låter som att spridarna mosar på massvis med bränsle, kollat BTRen ?


plankan
18 oktober 2010
#3
Innan man kan hjälpa dig måste du ta reda på vilken motor du har.

Om det är en B201 (8vent) 

eller en B202 (16vent)

Eftersom du skriver MY 88 skulle jag tro det är en B201 8 vent och där finns ingen BTR då det är mekanisk insprut....

Hur ser det ut när du öppnar huven

så här:
http://www.geting.se/image.php/268621-B201.jpg


Eller så här:
http://www.geting.se/image.php/268623-B202.jpg

21 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#4
det är en b201 som på den första bilden...
men jag har fått igång den nu, bytte tändmodulen och tändstift sen startade den fast den går väldigt ojämnt när den inte behöver jobba asså om jag ligger och bara håller på gasen så jag har en jämn hastighet så smäller det och har sig... lika så på tomgång, men när jag gasar så går den klockrent! vet ej vad det kan vara men känns som om det har nåt med spridarna att göra? tongue
Tacksam för svar!! smile

39 Inlägg
27 oktober 2010
#5
Håller på med en likadan bil just nu. Där jag fick konstiga symptom på för fet blandning, testade med att kortsluta kablarna på tempgivaren på insuget mln cyl 2 o 3.
DÅ gick bilen som den skulle, hur bra som.
Kolla alla kablar till givarna, kolla jordpunkter.
Ska byta den givaren som nämns får vi se hur det blir.

Mvh Johannes

21 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
#6
Ok ja den började strula igen var fruktansvärt svår startad och sånt men jag kopplade ur kallstartsgivaren och nu startar den direkt jag vrider på nycklen! smile
Fast går fortfarande ojämnt.... hmm

39 Inlägg
13 november 2010
#7
Bilen jag höll på med LÄNGE visade sig ha kass styrtrycksventil, när jag bytte den så gick den kanon.
Men inte helt rätt CO - halt, så jag fick öka styrtrycket lite för att hamna inom de 3,5% som krävs.
Men styrtrycksventilen var kass!

Mvh Johannes


Sök