3426
Sök

Köpråd: Tips på förstabil.

7 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#1
Hej, då var det dags att skaffa sig en bil och jag har blivit kär i två märken som då är Saab och Volkswagen.

hos Saab är det speciellt bilarna med turbo jag är ute efter och hos Volkswagen är det golf VR6.

jag undrar då vilka som är för-och nackdelar med bilarna och vilken som skulle vara roligast roll


föreslå gärna någon annan bil, gärna med turbo.

Budgeten ligger på 10.000 till 20.000 Kr.

1 298 Inlägg
14 november 2010
#2
För det första kan jag tipsa om sökfunktionen på forumet för det finns väldigt många trådar som handlar om köpråd till förstabilar.

Men för 10-20 k får du en 900 eller ännu bättre, 9000 med turbo. Köp aldrig en Saab utan turbo, det är som en räkmacka utan räkor. wink
Vad du ska kolla efter när du kikar på dessa bilar är om de ryker blått (dvs drar olja), om växellådan är som den ska och hur motorn låter. Tickande, rasslande och knack etc. Tickande ljud kan vara ventillyftare/ventiler som slitits pga att motorn inte servats tillräckligt ofta. Rasslande ljud kan komma från kamkedjan som sitter på Saabar bland annat istället för kamrem som måste bytas hela tiden. En kamkedja ska hålla bilens livslängd om bilens skötts men ifall den är dålig eller ospänd av någon anledning så rasslar det som en kedja helt enkelt. Lite dovare knackande ljud kan vara vevlager etc men inte riktigt lika vanligt på dessa.

Finns mer att kika på men detta är det jag kan tänka på just nu.

Golf VR6 vet jag absolut ingenting om så det låter jag någon annan hjälpa till med!

Lycka till! smile
Senast redigerat av chrillzter (14 november 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 298 Inlägg
14 november 2010
#3
Elda skrev:
@Chrillzter: detta är typiska T7 problem, alltså 9-5 och 9-3 och inte i lika stor utsträckning problem på gammla (läs; Bättre) saabar.

denna guiden är sjukt bra för og900an
http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtop … 7&t=12

hela 900klubben (ja, jag hänger där "en del") är underbar för prat om gammla 900an.

Hade det vart en T7a han kikade på hade mitt inlägg varit tre gånger så långt med. Problemen jag redogjorde för med blårök (turboras), rasslande kedja etc är problem som absolut drabbar även den skottsäkra T5-motorn.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#4
Tack för tipsen och snabba svar, Verkar som om det glider åt SAAB smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
14 november 2010
#5
Nu kommer jag låta väldigt partisk .... men de lilla jag har kört saab är jag absolut inte impad, skulle själv aldrig köpa en saab idag. Värt att tillägga är väl att jag inte kört någon lite äldre saab som tex 900 eller 9000.

Vr6an kan jag lite grann om nu och kommit fram till att det är en sjukt härlig maskin om den får rätt skötsel.
Se till att kamkjedjan är bytt så har du en skottsäker motor smile Tycker även den är mycket roligare att köra än en saab turbo , den kanske inte är snabbare än en chippad saab men fan så mycket mysigare att köra (sen är motorljudet i världsklass) Värt att tänka på är att de kan vara svårt att hitta ett fint objekt som inte är sönder kört för runt 20 000. Något jag skulle råda dig till är att leta lite rwd bilar ... ångrar nu att jag inte köpte en rwd bil, men skulle å andra sidan aldrig vilja göra mig av med corradon .

Mitt tips är att hitta en fräsch bmw e30 325 eller något liknande om du vill köra lite mer aktivit och sladda en del ... annars hittar du en fräsch vr6a eller någon annan bil med mysig motor och bara gilder smile
Visst kan man glida med en e30 också men då vill man kanske ha en i riktigt fint skick vilket medför att man inte vill leka med den så våldsamt.

hoppas de gav något i varje fall även om det är ganska luddigt skrivet smile


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 november 2010
#6
Elda skrev:
chrillzter skrev:
Elda skrev:
@Chrillzter: detta är typiska T7 problem, alltså 9-5 och 9-3 och inte i lika stor utsträckning problem på gammla (läs; Bättre) saabar.

denna guiden är sjukt bra för og900an
http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtop … 7&t=12

hela 900klubben (ja, jag hänger där "en del") är underbar för prat om gammla 900an.

Hade det vart en T7a han kikade på hade mitt inlägg varit tre gånger så långt med. Problemen jag redogjorde för med blårök (turboras), rasslande kedja etc är problem som absolut drabbar även den skottsäkra T5-motorn.

jovisst gäller det T5 litegranna, dock inte så mkt. När jag snackar gammla saabar är det B202 som gäller o där håller motorn bra mycket längre än resten av bilen smile


@ cheeva; en saab är billig i inköpspris, speciellt mot tyska bilar.. det gör dom perfekta förstabilar då dom kostar lite att köpa, försäkra och laga.

mitt tips till TS faller på en skitfin saab 900 T16 88-93 (eller 900S, lättrycksturbon). 2 liters turbo med en sjuhelvetes väghålling och god lastförmåga i kombination med 12-1300 kilo gör det till en mycket rolig allrounder.

En e30 är inte allt för dyr varken i inköps pris eller delar ... mest en myt det där med de höga kostnaderna. Går även hitta golf vr6or i pris klassen det snackas om ... även om det kan va knivigt att hitta en i fint skick , även här är delarna inte speciellt dyra ( det som är dyrt med vr6an är jobbet att utföra kamkjedje bytet delarna är inte så dyra). Men det bästa tipset är att provköra bilarna du funderar på och se vad som faller dig i smaken


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 november 2010
#7
Elda skrev:
CHEEVA skrev:
Elda skrev:

jovisst gäller det T5 litegranna, dock inte så mkt. När jag snackar gammla saabar är det B202 som gäller o där håller motorn bra mycket längre än resten av bilen smile


@ cheeva; en saab är billig i inköpspris, speciellt mot tyska bilar.. det gör dom perfekta förstabilar då dom kostar lite att köpa, försäkra och laga.

mitt tips till TS faller på en skitfin saab 900 T16 88-93 (eller 900S, lättrycksturbon). 2 liters turbo med en sjuhelvetes väghålling och god lastförmåga i kombination med 12-1300 kilo gör det till en mycket rolig allrounder.

En e30 är inte allt för dyr varken i inköps pris eller delar ... mest en myt det där med de höga kostnaderna. Går även hitta golf vr6or i pris klassen det snackas om ... även om det kan va knivigt att hitta en i fint skick , även här är delarna inte speciellt dyra ( det som är dyrt med vr6an är jobbet att utföra kamkjedje bytet delarna är inte så dyra). Men det bästa tipset är att provköra bilarna du funderar på och se vad som faller dig i smaken

OK, En E30 325 i fint skick = 30 tusen, en saab 900 T16 i motsvarande skick = 20 tusen.

halvförsäkring 900 T16 på 19 åring = 4600 / år.

Trafikförsäkring E30 325 samma person = 6700/år.

koppling saab 900 T16 = 1200 kroner (sachs)

Koppling 325 E30 = 1890 kroner (sachs)

snabbt exempel bara.

Och detta för en slöare lägre utrustad bil. saabarna är billiga, inget snack om saken. klart att det är myt att BMW är aaaaaaaasdyra, men dyrare är dom.
Speciellt i inköpspriset då E30 325 är mkt populära bilar, speciellt såhär mot vintern går dom upp en tusenlapp eller två.

Visst detta är ingen e30 325 men en väldigt rolig lekbil till vintern som dessutom går ganska snålt men ändå hyffsat med knuff i motorn. Så här är mitt tips till han. Sen exemplet du drog om delarna visar att de endast är marginellt dyrare ... även om det endast visar detta om kopplingen ( har ingen koll på saab priser men jag tycker inte delarna till tyskbilarna är så dyra som folk vill få det till )

http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_318is_ … _8&w=3

Jag kan som sagt inte säga så mycket om de äldre saabarna så det är mycket möjligt att det är riktigt bra bilar men de 9-5orna jag kört har varit en stor besvikelse nästan så jag har roligare i berlingon ^^

Men måste säga att 900 aero ser riktigt grym ut smile


Ointresserad.
936 Inlägg
15 november 2010
#8
No offence, men Vr6 maskinen är nog något av det sämsta skit som gjorts.

Så kan man dock inte säga kanske, men, det faktum att motorn lutar typ 200 grader gör att övre kammen inte får nån smörjning. Vanligt att skiten skär just på grund av det här.

Och jag gissar inte, jag vet.

Teabag appreciation club.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 november 2010
#9
Snitch skrev:
No offence, men Vr6 maskinen är nog något av det sämsta skit som gjorts.

Så kan man dock inte säga kanske, men, det faktum att motorn lutar typ 200 grader gör att övre kammen inte får nån smörjning. Vanligt att skiten skär just på grund av det här.

Och jag gissar inte, jag vet.

Nu får du förklara lite mer exakt tycker jag

Vad jag hört är de inte så vanligt att motorn skär ... därimot är kamkjedjan en ganska svag länk men byter man den i tid och kör med rätt olja är det inga problem


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 november 2010
#10
Elda skrev:
VR6 maskinen är inget under arv hållbarhet, enj.. bara det faktum att man behöver byta en kamkedja är ju löjligt, tydligt konstruktionsfel då en kamkedja såa hålla bilens längd. Ang 318is är det rätt roliga bilar för att vara så tunga med så lite effekt, men betänk att det är kamrem på dessa och en fyra och inte lverdriivet kul motor i kombination med dyrare servicekostnader än tex en saab motor med kamkedja (där man endast i undantagsfall faktiskt behöver byta kamkedjan till skillnad från Vw's skrot)

Jo det är ett konstruktions fel ... men efter 95 kom andra skenor som håller mycket bättre. De flesta bilar har en svag länk ... saab har ju sina lådor samt att tändkasseten ska ju inte heller va någon höjdare
så att börja kalla andras bilar för skrot är lite fel ...behöver ju inte va otrevliga här då det endast handlar om att hjälpa folk.

En sak vi kan komma överens om är att de är 2 helt olika motorkaraktärer i en turbo 4 och i en 6a ... därför bör man prov köra själv för att se vad man faller för.


Ointresserad.
936 Inlägg
15 november 2010
#11
CHEEVA skrev:
Snitch skrev:
No offence, men Vr6 maskinen är nog något av det sämsta skit som gjorts.

Så kan man dock inte säga kanske, men, det faktum att motorn lutar typ 200 grader gör att övre kammen inte får nån smörjning. Vanligt att skiten skär just på grund av det här.

Och jag gissar inte, jag vet.

Nu får du förklara lite mer exakt tycker jag

Vad jag hört är de inte så vanligt att motorn skär ... därimot är kamkjedjan en ganska svag länk men byter man den i tid och kör med rätt olja är det inga problem

Ööh? Jag förklarade anledningen till varför motorn är kass. Inte kass men, sämre än nåt bättre...

Hur ska man förresten uttrycka sig för att inte bli bannad här?

Teabag appreciation club.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 november 2010
#12
Snitch skrev:
CHEEVA skrev:
Snitch skrev:
No offence, men Vr6 maskinen är nog något av det sämsta skit som gjorts.

Så kan man dock inte säga kanske, men, det faktum att motorn lutar typ 200 grader gör att övre kammen inte får nån smörjning. Vanligt att skiten skär just på grund av det här.

Och jag gissar inte, jag vet.

Nu får du förklara lite mer exakt tycker jag

Vad jag hört är de inte så vanligt att motorn skär ... därimot är kamkjedjan en ganska svag länk men byter man den i tid och kör med rätt olja är det inga problem

Ööh? Jag förklarade anledningen till varför motorn är kass. Inte kass men, sämre än nåt bättre...

Hur ska man förresten uttrycka sig för att inte bli bannad här?

Funkar att vara trevlig ... har då aldrig hört om det du snackar om, vilket inte någon på vr6.nu heller har gjort verkar det som. Vad menar du med att den lutar 200 grader ? vad man kan se med blotta ögat är det inte så stor lutning på den


Ointresserad.
936 Inlägg
15 november 2010
#13
CHEEVA skrev:
Snitch skrev:
CHEEVA skrev:

Nu får du förklara lite mer exakt tycker jag

Vad jag hört är de inte så vanligt att motorn skär ... därimot är kamkjedjan en ganska svag länk men byter man den i tid och kör med rätt olja är det inga problem

Ööh? Jag förklarade anledningen till varför motorn är kass. Inte kass men, sämre än nåt bättre...

Hur ska man förresten uttrycka sig för att inte bli bannad här?

Funkar att vara trevlig ... har då aldrig hört om det du snackar om, vilket inte någon på vr6.nu heller har gjort verkar det som. Vad menar du med att den lutar 200 grader ? vad man kan se med blotta ögat är det inte så stor lutning på den

Försöker så gott jag kan, har svårt för det dock.

Jag håller med dig att det inte syns med blotta ögat, Men när du börjar plocka bort kringutrustning så kommer du se det.

Teabag appreciation club.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 november 2010
#14
Jag skulle valt en OG900 alla dagar i veckan ovan 9000.
Jag har en Saab 9000 och den är ju så extremt ful!
För att inte tala om hur illa inredningen är.
Allting på instrument panelen är totalt felplacerat och samma sak med mittkonsolen. Totalt felbyggt allting!
Knapparna för ICAS (Instrument Cew Alerting System, jag och mina polare kallar färddatorn för det) sitter totalt illa för att kunna hantera, stjärtvärmar knapparna är totalt fel och helt i blindo, riktigt fel om man ska ner och pilla på mittkonsolen där alla knappar sitter helt fel och omöjligt att skilja ur vilken som är till vilken ruta.
Innerbelysningen är totalt oduglig och helt värdelös att använda, framstolarna har en "Bula" vid nedredelen på ryggen och jag får bara ont i ryggen av att sitta i bilen.

Allting känns odugligt på den bilen och den är ju extremt ful.

Plus sidor?
Stort bagage utrymme och helt okej baksäte.


Jag skulle köpa og900 alla dagar i veckan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 298 Inlägg
15 november 2010
#15
Thunderbird88 skrev:
Jag skulle valt en OG900 alla dagar i veckan ovan 9000.
Jag har en Saab 9000 och den är ju så extremt ful!
För att inte tala om hur illa inredningen är.
Allting på instrument panelen är totalt felplacerat och samma sak med mittkonsolen. Totalt felbyggt allting!
Knapparna för ICAS (Instrument Cew Alerting System, jag och mina polare kallar färddatorn för det) sitter totalt illa för att kunna hantera, stjärtvärmar knapparna är totalt fel och helt i blindo, riktigt fel om man ska ner och pilla på mittkonsolen där alla knappar sitter helt fel och omöjligt att skilja ur vilken som är till vilken ruta.
Innerbelysningen är totalt oduglig och helt värdelös att använda, framstolarna har en "Bula" vid nedredelen på ryggen och jag får bara ont i ryggen av att sitta i bilen.

Allting känns odugligt på den bilen och den är ju extremt ful.

Plus sidor?
Stort bagage utrymme och helt okej baksäte.


Jag skulle köpa og900 alla dagar i veckan.

Det måste vara en konstig 9000 du råkat ut för. Färddatorns placering kan jag hålla med om att den inte är helt genomtänkt, men resten lirar ganska bra. Bulan i framstolarna har jag missat, har endast åkt kortare sträckor i 9000 standardstolar och inte märkt något, A50 och Aerostolarna har vad jag kan avgöra heller ingen sådan.

OG900 kan jag inte uttala mig om.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

SÄNK MER!
389 Inlägg
15 november 2010
#16
mellan saab och vw så borde du välja en saab alla dagar i veckan smile


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 november 2010
#17
chrillzter skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag skulle valt en OG900 alla dagar i veckan ovan 9000.
Jag har en Saab 9000 och den är ju så extremt ful!
För att inte tala om hur illa inredningen är.
Allting på instrument panelen är totalt felplacerat och samma sak med mittkonsolen. Totalt felbyggt allting!
Knapparna för ICAS (Instrument Cew Alerting System, jag och mina polare kallar färddatorn för det) sitter totalt illa för att kunna hantera, stjärtvärmar knapparna är totalt fel och helt i blindo, riktigt fel om man ska ner och pilla på mittkonsolen där alla knappar sitter helt fel och omöjligt att skilja ur vilken som är till vilken ruta.
Innerbelysningen är totalt oduglig och helt värdelös att använda, framstolarna har en "Bula" vid nedredelen på ryggen och jag får bara ont i ryggen av att sitta i bilen.

Allting känns odugligt på den bilen och den är ju extremt ful.

Plus sidor?
Stort bagage utrymme och helt okej baksäte.


Jag skulle köpa og900 alla dagar i veckan.

Det måste vara en konstig 9000 du råkat ut för. Färddatorns placering kan jag hålla med om att den inte är helt genomtänkt, men resten lirar ganska bra. Bulan i framstolarna har jag missat, har endast åkt kortare sträckor i 9000 standardstolar och inte märkt något, A50 och Aerostolarna har vad jag kan avgöra heller ingen sådan.

OG900 kan jag inte uttala mig om.

Det är standard stolarna som jag har och av alla mina kompisar är det bara jag som verkar märka bulan i ryggen.
Och jag får extremt ont i ryggen av den också hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 298 Inlägg
15 november 2010
#18
Thunderbird88 skrev:
chrillzter skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag skulle valt en OG900 alla dagar i veckan ovan 9000.
Jag har en Saab 9000 och den är ju så extremt ful!
För att inte tala om hur illa inredningen är.
Allting på instrument panelen är totalt felplacerat och samma sak med mittkonsolen. Totalt felbyggt allting!
Knapparna för ICAS (Instrument Cew Alerting System, jag och mina polare kallar färddatorn för det) sitter totalt illa för att kunna hantera, stjärtvärmar knapparna är totalt fel och helt i blindo, riktigt fel om man ska ner och pilla på mittkonsolen där alla knappar sitter helt fel och omöjligt att skilja ur vilken som är till vilken ruta.
Innerbelysningen är totalt oduglig och helt värdelös att använda, framstolarna har en "Bula" vid nedredelen på ryggen och jag får bara ont i ryggen av att sitta i bilen.

Allting känns odugligt på den bilen och den är ju extremt ful.

Plus sidor?
Stort bagage utrymme och helt okej baksäte.


Jag skulle köpa og900 alla dagar i veckan.

Det måste vara en konstig 9000 du råkat ut för. Färddatorns placering kan jag hålla med om att den inte är helt genomtänkt, men resten lirar ganska bra. Bulan i framstolarna har jag missat, har endast åkt kortare sträckor i 9000 standardstolar och inte märkt något, A50 och Aerostolarna har vad jag kan avgöra heller ingen sådan.

OG900 kan jag inte uttala mig om.

Det är standard stolarna som jag har och av alla mina kompisar är det bara jag som verkar märka bulan i ryggen.
Och jag får extremt ont i ryggen av den också hmm

Det är ju inte bra. hmm Appropå bulor i ryggen så kan jag ju nämna min vinterkärra, en 740 med nersutten förarstol, man känner metallramens konstruktion ganska väl genom ryggen. Även gamla ägarens sittställning. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 november 2010
#19
Elda skrev:
har knappt kört eller åkt 9000 så ska inte säga för mkt om dom, men dom är för stora, törstiga och gungiga för min smak, og900 is the shit.

Och cheeva, du kan inte jämföra og900 med 9-5, är som att säga att man vet hur en splitterny sharan är att köra för att man kört en scirocco MK1.

Har inte jämnfört bilarna ... om du läser igenom mina inlägg så fram går det väldigt tydligt, har endast skrivit att det är mina erfarenheter utav saab och har många gånger på pekat att ja inte har provat en 900.

mitt tips är fortfarande att prova så många olika bilar som möjligt så man inte snöar in sig på ett märke eller modell och sen köpa den bil som faller en själv i smaken bäst



Sök