Mätte du alltså på generatorns anslutning där det står D+?
I så fall är det antagligen dålig kontakt om resistansen var 500 Ohm, prova dock att skrapa litegrann med mätpinnarna för säkerhets skull. Jag har en 80 A generator liggande och mätte nyss vilken resistans det är mellan D+ och generatorchassi, det visade 69-70 Ohm med en fungerande regulator monterad.
Oj, ja jag ska försöka minska resistansen imorgon så postar jag resultatet
Ser inte ett skit längre, måste vänta på dags ljuset
Jag mätte nu igen och slipat på metallen men fick runt 800 Ohm nu :S... Kan den nya regulatorn vara fel modell eller gått sönder under montering/testning?
# Trasig batterilampa/glapp i lampsockeln # Trasig/glapp i kabel från lampan ner till generatorns D+ # Ingen spänning till lampan från tändlås/säkringsdosa
När man gör detta test så blir det som att koppla in lampan på helt vanligt sätt, dvs plus och minus. Därför ska helt enkelt lampan lysa.
# Trasig batterilampa/glapp i lampsockeln # Trasig/glapp i kabel från lampan ner till generatorns D+ # Ingen spänning till lampan från tändlås/säkringsdosa
När man gör detta test så blir det som att koppla in lampan på helt vanligt sätt, dvs plus och minus. Därför ska helt enkelt lampan lysa.
Vet någon vilken säkring den sitter på? Tänkte om det är samma som instrument brädan för verkar som den inte funkar häller :S... Vet inte om det är bara varvräknaren som inte funkar men skulle gissa på att inget funkar förutom lyset i instrumenten
Först och främst, ett stort tack till dig Drönirettab du är KUNG!!!... Den laddar nu med ca 14.20 V på mätaren ... Allt jag gjorde var att flytta lite säkringar i lådan bytte några 10amp säkringar mot 10amp osv
Men lampan reagerar så här nu:
1. Avslagen tändning - Släckt (Inget konstigt) 2. På slagen tändning - Lyser (Helt normalt) 3. Motorn snurrar och den laddar - Lyser väldigt svagt (Inte normalt?)
Det ser ut att fungera normalt när tändningen är av och på, men lampan ska dock inte lysa svagt när generatorn laddar (den ska slockna helt). Orsaken till detta är jag inte helt säker på, men exempelvis kan det handla om lite dålig kontakt i kabelanslutningarna för lampan. Så står det iaf i en rephandbok som jag har kikat i.
Gör även en kontrollmätning både vid generatorn och på batteripolerna för säkerhets skull, så att det inte skiljer en massa i spänning.
Det ser ut att fungera normalt när tändningen är av och på, men lampan ska dock inte lysa svagt när generatorn laddar (den ska slockna helt). Orsaken till detta är jag inte helt säker på, men exempelvis kan det handla om lite dålig kontakt i kabelanslutningarna för lampan. Så står det iaf i en rephandbok som jag har kikat i.
Gör även en kontrollmätning både vid generatorn och på batteripolerna för säkerhets skull, så att det inte skiljer en massa i spänning.
Hur mäter jag på generatorn, B+ och på generator chassi eller batteri -?
Har nu mätt och den visar 14,29 på batteriet och 14,58 på generatorn ... Märkte också att lampan lös svagt innan jag mätte men slocknade efter ca 2min :S... Lampan tändes igen efter jag stängt av motorn och satte på den igen 3 timmar efter och då slocknade den inte på 10min :S
Tror inte det är något jag behöver bry mig om, eller? Så länge den laddar så är jag nöjd
Generatorn laddar ju bevisligen, men att laddlampan envisas med att lysa lite svagt tycker jag är irriterande.
Ca 0,3 V spänningsfall mellan generator och batteri är egentligen aningen mycket, men visst fungerar det. Skulle man göra en sån mätning på 100 bilar av lite äldre modell så kanske det inte är så ovanligt med 0,3 V förlust, vad vet jag. Det bör gå att få till mindre förlust, men du får väl själv bestämma om du vill bråka mer med det där.
Ett sista test kan du iof göra om du känner för det, nämligen att slå på flera strömförbrukare och se om spänningsskillnaden ökar.