3175
Sök

Byte av kol?

33 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#21
Drönirettab skrev:
Mätte du alltså på generatorns anslutning där det står D+?

I så fall är det antagligen dålig kontakt om resistansen var 500 Ohm, prova dock att skrapa litegrann med mätpinnarna för säkerhets skull. Jag har en 80 A generator liggande och mätte nyss vilken resistans det är mellan D+ och generatorchassi, det visade 69-70 Ohm med en fungerande regulator monterad. smile

Oj, ja jag ska försöka minska resistansen imorgon så postar jag resultatet smile

Ser inte ett skit längre, måste vänta på dags ljuset tongue

33 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#22
Jag mätte nu igen och slipat på metallen men fick runt 800 Ohm nu :S... Kan den nya regulatorn vara fel modell eller gått sönder under montering/testning?

21 761 Inlägg
21 november 2010
#23
En del regulatorer brukar ha ett litet extra motstånd monterat, men om ett sånt kan göra att resistansen blir så pass hög vet jag tyvärr inte.

Gör ett annat test, plocka bort kabeln från D+ och sätt den mot jord, då ska batterilampan lysa när du vrider på tändningen. smile

33 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#24
Drönirettab skrev:
En del regulatorer brukar ha ett litet extra motstånd monterat, men om ett sånt kan göra att resistansen blir så pass hög vet jag tyvärr inte.

Gör ett annat test, plocka bort kabeln från D+ och sätt den mot jord, då ska batterilampan lysa när du vrider på tändningen. smile

Jag var precis ute och testa detta men lampan tändes aldrig :S... Kopplade kabeln till Jord (på generatorns chassi och på batteriet)

Vad betyder detta kabel fel, kortis eller trasig lampa?

21 761 Inlägg
21 november 2010
#25
Kan vara flera orsaker:

# Trasig batterilampa/glapp i lampsockeln
# Trasig/glapp i kabel från lampan ner till generatorns D+
# Ingen spänning till lampan från tändlås/säkringsdosa

När man gör detta test så blir det som att koppla in lampan på helt vanligt sätt, dvs plus och minus. Därför ska helt enkelt lampan lysa. smile

33 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
Kan vara flera orsaker:

# Trasig batterilampa/glapp i lampsockeln
# Trasig/glapp i kabel från lampan ner till generatorns D+
# Ingen spänning till lampan från tändlås/säkringsdosa

När man gör detta test så blir det som att koppla in lampan på helt vanligt sätt, dvs plus och minus. Därför ska helt enkelt lampan lysa. smile

Vet någon vilken säkring den sitter på? Tänkte om det är samma som instrument brädan för verkar som den inte funkar häller :S... Vet inte om det är bara varvräknaren som inte funkar men skulle gissa på att inget funkar förutom lyset i instrumenten tongue

33 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#27
Först och främst, ett stort tack till dig Drönirettab du är KUNG!!!... Den laddar nu med ca 14.20 V på mätaren big_smile... Allt jag gjorde var att flytta lite säkringar i lådan bytte några 10amp säkringar mot 10amp osv tongue

Men lampan reagerar så här nu:

1. Avslagen tändning - Släckt (Inget konstigt)
2. På slagen tändning - Lyser (Helt normalt)
3. Motorn snurrar och den laddar - Lyser väldigt svagt (Inte normalt?)

Kan det bero på den dåliga jorden?

21 761 Inlägg
21 november 2010
#28
Kul att det verkar ladda igen. smile

Det ser ut att fungera normalt när tändningen är av och på, men lampan ska dock inte lysa svagt när generatorn laddar (den ska slockna helt). Orsaken till detta är jag inte helt säker på, men exempelvis kan det handla om lite dålig kontakt i kabelanslutningarna för lampan. Så står det iaf i en rephandbok som jag har kikat i.

Gör även en kontrollmätning både vid generatorn och på batteripolerna för säkerhets skull, så att det inte skiljer en massa i spänning.

33 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Kul att det verkar ladda igen. smile

Det ser ut att fungera normalt när tändningen är av och på, men lampan ska dock inte lysa svagt när generatorn laddar (den ska slockna helt). Orsaken till detta är jag inte helt säker på, men exempelvis kan det handla om lite dålig kontakt i kabelanslutningarna för lampan. Så står det iaf i en rephandbok som jag har kikat i.

Gör även en kontrollmätning både vid generatorn och på batteripolerna för säkerhets skull, så att det inte skiljer en massa i spänning.

Hur mäter jag på generatorn, B+ och på generator chassi eller batteri -?

21 761 Inlägg
21 november 2010
#30
Plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorchassit, då mäter du på själva generatorn. smile

33 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#31
Drönirettab skrev:
Plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorchassit, då mäter du på själva generatorn. smile

Och det ska vara samma volt antal där som på batteriet?

33 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#32
Har nu mätt och den visar 14,29 på batteriet och 14,58 på generatorn smile... Märkte också att lampan lös svagt innan jag mätte men slocknade efter ca 2min :S... Lampan tändes igen efter jag stängt av motorn och satte på den igen 3 timmar efter och då slocknade den inte på 10min :S

Tror inte det är något jag behöver bry mig om, eller? Så länge den laddar så är jag nöjd smile

21 761 Inlägg
22 november 2010
#33
Generatorn laddar ju bevisligen, men att laddlampan envisas med att lysa lite svagt tycker jag är irriterande. wink

Ca 0,3 V spänningsfall mellan generator och batteri är egentligen aningen mycket, men visst fungerar det. Skulle man göra en sån mätning på 100 bilar av lite äldre modell så kanske det inte är så ovanligt med 0,3 V förlust, vad vet jag. Det bör gå att få till mindre förlust, men du får väl själv bestämma om du vill bråka mer med det där. smile

Ett sista test kan du iof göra om du känner för det, nämligen att slå på flera strömförbrukare och se om spänningsskillnaden ökar.


Sök