3379
Sök

Vad gör HZ på basarna?

21 761 Inlägg
21 november 2010
#21
erko4 skrev:
ja men subbas,middbas och mellanregister? äre hur mörk basen spelar eller?

På sätt och vis är det så.

I bilen så brukar baslådan spela subbas, dörrhögtalarna får oftast ta hand om midbas+mellanregister. Om dörrhögtalaren även har en diskanthögtalare så kommer dörrhögtalaren att spela midbas+mellanregister+diskant, men om diskanten är en sepatat högtalare så spelar dörrhögtalaren endast midbas+mellanregister. smile

En grov generalisering är att bastoner och basdunk tillhör subbas+midbas, sång och mycket av musiken tillhör mellanregister. Ljusa toner och en del av musiken tillhör diskanten.
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2010)

10 287 Inlägg
21 november 2010
#22
Apropå tabbar....tongue

1Hz är en svängning per sekund.

Det du beskrev är en svängning (one cycle) - inte en hertz.

/Göran
Licensierad besserwisser


Rickard-v skrev:
(För att förtydliga lite: 1hz=konen står i sitt viloläge o sedan åker den fram, o sedan tillbaka förbi viloläge till sitt bakre läge o sedan tillbaka till viloläge, förstår du?)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 665 Inlägg
21 november 2010
#23
Här finns det mkt matnyttigt för många:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Högtalare

Läs o begrunda, En del kallas nog överkurs för många,
Men:  Ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man vet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

10 287 Inlägg
21 november 2010
#24
https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/956820_mqyd2m.jpg

Stolen with pride av Lonefox

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 665 Inlägg
21 november 2010
#25
Sharky skrev:
Apropå tabbar....tongue

1Hz är en svängning per sekund.

Det du beskrev är en svängning (one cycle) - inte en hertz.

/Göran
Licensierad besserwisser


Rickard-v skrev:
(För att förtydliga lite: 1hz=konen står i sitt viloläge o sedan åker den fram, o sedan tillbaka förbi viloläge till sitt bakre läge o sedan tillbaka till viloläge, förstår du?)


Vid 1hz rör sig konen på det viset. Eller hur skulle du förklara det utan att gå för djupt??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

10 287 Inlägg
21 november 2010
#26
En Hertz är "one cycle per second".

Att konen rör sig en hel cycle är inte en hertz såvida det inte sker på just en sekund.

Så du borde ha lagt till i din modell att det måste ske på en sekund för att det skall vara en hertz. Om det sker på två sekunder så är det en halv hertz. Om det sker på en halv sekund så är det två hertz etc.

Jämför här:

Min bil har gått 120.000 km. Har jag då kört 120.000 km/tim?


/Göran

Rickard-v skrev:
Vid 1hz rör sig konen på det viset. Eller hur skulle du förklara det utan att gå för djupt??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 665 Inlägg
21 november 2010
#27
Sharky skrev:
En Hertz är "one cycle per second".

Att konen rör sig en hel cycle är inte en hertz såvida det inte sker på just en sekund.

Så du borde ha lagt till i din modell att det måste ske på en sekund för att det skall vara en hertz. Om det sker på två sekunder så är det en halv hertz. Om det sker på en halv sekund så är det två hertz etc.

Jämför här:

Min bil har gått 120.000 km. Har jag då kört 120.000 km/tim?


/Göran

Rickard-v skrev:
Vid 1hz rör sig konen på det viset. Eller hur skulle du förklara det utan att gå för djupt??


Ja du har rätt.

Jag menade bara som en enkel förklaring hur konen rör sig för varje hz man skriver. Det stod ju raden under där jag skrev 50gånger fram o tillbaka i sekunden. Många tror ju att konen bara går fram o sedan tillbaka till viloläge, sen tror de att det är fel på basarna när de ser att de går innåt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

142 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#28
Rickard-v skrev:
apoteket00 skrev:
Sharky skrev:
Psst.

Bland inte ihop frekvens och våglängd.
Frekvens är antalet svängningar per tidsenhet men våglängd är avståndet mellan två på varandra följande svängningar.

/Göran



om vi ska vara petiga så ok=)

Det är inte petigt. Det är en dundertabbe, Tänk på att trådskaparen suger i sig allt han läser här o du lär honom fel saker som han sedan lär sina kompisar.

Alltså: 50hz betyder alltså 50 svängningar i sekunden.
(konen på högtalaren åker fram o tillbaka 50 gånger på en sekund.)
(För att förtydliga lite: 1hz=konen står i sitt viloläge o sedan åker den fram, o sedan tillbaka förbi viloläge till sitt bakre läge o sedan tillbaka till viloläge, förstår du?)

jo jag börja fatta dethär nu smile


142 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
erko4 skrev:
ja men subbas,middbas och mellanregister? äre hur mörk basen spelar eller?

På sätt och vis är det så.

I bilen så brukar baslådan spela subbas, dörrhögtalarna får oftast ta hand om midbas+mellanregister. Om dörrhögtalaren även har en diskanthögtalare så kommer dörrhögtalaren att spela midbas+mellanregister+diskant, men om diskanten är en sepatat högtalare så spelar dörrhögtalaren endast midbas+mellanregister. smile

En grov generalisering är att bastoner och basdunk tillhör subbas+midbas, sång och mycket av musiken tillhör mellanregister. Ljusa toner och en del av musiken tillhör diskanten.

alltså så kan man säga att en 6*9 är en midd + diskant?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2010
#30
En 6x9" högtalare brukar bestå av ett stort membran, vilket är kombinerat midbas/mellanregister. Sen så finns även en diskant, i vissa även ett mellanregister monterat på en brygga i mitten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
21 november 2010
#31
Ja, det är ju meningen att 6x9" och även "dörrhögtalare" ska kunna spela basfrekvenser också. När det gäller 6x9" så klarar de av hyfsat att spela någorlunda djup bas, däremot dörrhögtalare är oftast inte gjorda för lite djupare bas och därför delar man bort de djupare basfrekvenserna till dessa högtalare. smile

142 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
Ja, det är ju meningen att 6x9" och även "dörrhögtalare" ska kunna spela basfrekvenser också. När det gäller 6x9" så klarar de av hyfsat att spela någorlunda djup bas, däremot dörrhögtalare är oftast inte gjorda för lite djupare bas och därför delar man bort de djupare basfrekvenserna till dessa högtalare. smile

joo smile


8 156 Inlägg
21 november 2010
#33
Nu när vi ändå har en ganska så bred diskussion.
6x9:or är oftast koaxialer, 2-vägs eller 3-vägs, även om det finns rena 6x9-basar.
Enkelt förklarat så är det flera element ihopsatta till ett.

En alternativ lösning är att använda sig av ett kit istället. Dvs ett element för varje frekvensområde.
Vill du ha bra bastryck så kan det vara lämpligt med 6.5" i dörrarna och separata diskanter på brädan samt en subbas i form av en baslåda i bagagen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

trucken
563 Inlägg
21 november 2010
#34
Phaetoon skrev:
Nu när vi ändå har en ganska så bred diskussion.
6x9:or är oftast koaxialer, 2-vägs eller 3-vägs, även om det finns rena 6x9-basar.
Enkelt förklarat så är det flera element ihopsatta till ett.

En alternativ lösning är att använda sig av ett kit istället. Dvs ett element för varje frekvensområde.
Vill du ha bra bastryck så kan det vara lämpligt med 6.5" i dörrarna och separata diskanter på brädan samt en subbas i form av en baslåda i bagagen.

njae, jag tycker inte att man ska göra så.
man ska ha högtalar elementen nära varandra. så nära man kan då. hellre diskanten i dörren då. annars får man fasfel.
och en högtalare med 3 element är en triaxial.smile

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

8 156 Inlägg
22 november 2010
#35
apoteket00 skrev:
njae, jag tycker inte att man ska göra så.
man ska ha högtalar elementen nära varandra. så nära man kan då. hellre diskanten i dörren då. annars får man fasfel.
och en högtalare med 3 element är en triaxial.smile

Jag skulle helst placera ett par 3-3.5" på brädan, diskanterna på a-stolparna och låta 6.5":orna spela dom lägre frekvenserna. Sen kan man ju laborera med tidskomp... wink
Helst av allt så ska man väl sätta allt bredvid varandra på brädan...

Midbass, midrange och tweeter.

Koaxial betyder att man har två eller fler element på samma axel. Inte bara två.
Så en triaxial är samma sak som en 3-vägs koaxial.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 785 Inlägg
22 november 2010
#36
Rickard-v skrev:
apoteket00 skrev:
Sharky skrev:
Psst.

Bland inte ihop frekvens och våglängd.
Frekvens är antalet svängningar per tidsenhet men våglängd är avståndet mellan två på varandra följande svängningar.

/Göran

om vi ska vara petiga så ok=)

Det är inte petigt. Det är en dundertabbe, Tänk på att trådskaparen suger i sig allt han läser här o du lär honom fel saker som han sedan lär sina kompisar.

Alltså: 50hz betyder alltså 50 svängningar i sekunden.
(konen på högtalaren åker fram o tillbaka 50 gånger på en sekund.)
(För att förtydliga lite: 1hz=konen står i sitt viloläge o sedan åker den fram, o sedan tillbaka förbi viloläge till sitt bakre läge o sedan tillbaka till viloläge, förstår du?)

Bra.

1hz är en cyklone per sekund inte 50.

Men man ska inte var petig cool
Senast redigerat av dbjanoz (22 november 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

142 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#37
dbjanoz skrev:
Rickard-v skrev:
apoteket00 skrev:

om vi ska vara petiga så ok=)

Det är inte petigt. Det är en dundertabbe, Tänk på att trådskaparen suger i sig allt han läser här o du lär honom fel saker som han sedan lär sina kompisar.

Alltså: 50hz betyder alltså 50 svängningar i sekunden.
(konen på högtalaren åker fram o tillbaka 50 gånger på en sekund.)
(För att förtydliga lite: 1hz=konen står i sitt viloläge o sedan åker den fram, o sedan tillbaka förbi viloläge till sitt bakre läge o sedan tillbaka till viloläge, förstår du?)

Bra.

1hz är en cyklone per sekund inte 50.

Men man ska inte var petig cool

nu få ni ta och bestämma er vafan en HZ är^^ tycker förra killen förklara bra att 50hz var 50 svängningar per sekund och det har jag också lärt mej^^


10 287 Inlägg
22 november 2010
#38
Jag hoppas att det inte är några tvivel på det.
Definitionen på 1 Hertz är och kommer att förbli en svängning per sekund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hertz

/Göran


erko4 skrev:
nu få ni ta och bestämma er vafan en HZ är^^ tycker förra killen förklara bra att 50hz var 50 svängningar per sekund och det har jag också lärt mej^^

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 466 Inlägg
22 november 2010
#39
Sharky skrev:
Jag hoppas att det inte är några tvivel på det.
Definitionen på 1 Hertz är och kommer att förbli en svängning per sekund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hertz

/Göran


erko4 skrev:
nu få ni ta och bestämma er vafan en HZ är^^ tycker förra killen förklara bra att 50hz var 50 svängningar per sekund och det har jag också lärt mej^^


http://en.wikipedia.org/wiki/Frekvens

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

8 156 Inlägg
23 november 2010
#40

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök