4642
Sök

Golf II - 89 Blir aldrig varm

BagarN
1 179 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#1
Tjena! Jag har ett ganska stort problem.. Motorn kommer aldrig upp till arbetstemperatur, jag har praktik 12km bort och när jag kommer dit har den bara kommit ~3/4 i värme ibland knappt det!
Jag har bytt termostat och det gjorde lite men inte tillräckligt, om det är någon som vet problemet så skulle jag vara evigt tacksam för svaret! Volvon blev ju varm efter bara någon km...


302 Inlägg
19 november 2010
#2
vad är det för bil? Motor?
Kommer den upp i värme om du kör längre än 12km?

BagarN
1 179 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#3
Bohlin skrev:
vad är det för bil? Motor?
Kommer den upp i värme om du kör längre än 12km?

Golf II Memphis - 1,8l 90hk
Den kommer väll upp i arbetstemp efter ~ 18-20km


302 Inlägg
19 november 2010
#4
Det låter väll ganska normalt tycker jag smile  tycker du det är för länge kan du ju prova sätta en kartong framför kylaren?

BagarN
1 179 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#5
Bohlin skrev:
Det låter väll ganska normalt tycker jag smile  tycker du det är för länge kan du ju prova sätta en kartong framför kylaren?

Jag tycker det verkar konstigt.. Volvon blev ju varm efter bara några km..


350 Inlägg
19 november 2010
#6
har du testat byta ut tryckventilerna mot slang bitar istället ?

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=1697
Senast redigerat av evil-one (19 november 2010)


BagarN
1 179 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#7
evil-one skrev:
har du testat byta ut tryckventilerna mot slang bitar istället ?

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=1697

Jo jag har läst det där några gånger, men har kliat mig så många gånger i huvet så att jag är nästan skallig när jag försökt ta reda på vart tryckventilerna sitter tongue


945 Inlägg
19 november 2010
#8
Min Passat kommer upp i arbetstemp 90grader efter cirka 2-3mil om jag fjuttar i 50kmh på höga växlar.
Fullgas direkt så blir den varm efter drygt 3km.

Helt ärligt så tar det tid och ännu mer tid på vissa bilar. Trycker du hårdare på gasen går det fortare osv.


350 Inlägg
19 november 2010
#9
Mohawwk skrev:
evil-one skrev:
har du testat byta ut tryckventilerna mot slang bitar istället ?

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=1697

Jo jag har läst det där några gånger, men har kliat mig så många gånger i huvet så att jag är nästan skallig när jag försökt ta reda på vart tryckventilerna sitter tongue

tryckeventilerna sitter på dom 2 rören som går ut från torpedväggen , ena brukar va svart plast o andra av alu, d går även en liten slang mellan dessa 2


BagarN
1 179 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#10
evil-one skrev:
Mohawwk skrev:
evil-one skrev:
har du testat byta ut tryckventilerna mot slang bitar istället ?

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=1697

Jo jag har läst det där några gånger, men har kliat mig så många gånger i huvet så att jag är nästan skallig när jag försökt ta reda på vart tryckventilerna sitter tongue

tryckeventilerna sitter på dom 2 rören som går ut från torpedväggen , ena brukar va svart plast o andra av alu, d går även en liten slang mellan dessa 2

Får åka till polarns garage och försöka reda ut problemet då det är lite skönare att stå i ett värmegarage och lista ut problemet än att stå ute i -2 smile


BagarN
1 179 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#11
Mohawwk skrev:
evil-one skrev:
Mohawwk skrev:

Jo jag har läst det där några gånger, men har kliat mig så många gånger i huvet så att jag är nästan skallig när jag försökt ta reda på vart tryckventilerna sitter tongue

tryckeventilerna sitter på dom 2 rören som går ut från torpedväggen , ena brukar va svart plast o andra av alu, d går även en liten slang mellan dessa 2

Får åka till polarns garage och försöka reda ut problemet då det är lite skönare att stå i ett värmegarage och lista ut problemet än att stå ute i -2 smile

Fixat lite med bilen, satt en kartongbit framför grillen eller bakom grillen för det är mycket snyggare!! Isolerat bilen med asfaltsmattor så värmen håller lite bättre men sen dom dära tryckventilerna.. Om någon vill se och hjälpa mig finns det i mitt Galleri om någon minut smile


350 Inlägg
25 november 2010
#12
jag länka en bild till galleriet,  jag fick lite bättre värme genom att byta ventilerna mot slang stumpar, sen så kolla jag skicket på termostaten o den va kass, den vill aldrig stänga helt , nu när jag har bytt den så har jag bra värme, fläkten är kopplad till en switch av förra ägarn o den behöver jag konstigt nog aldrig använda , värmen ligger strax förbi mitten sträcket hehe


BagarN
1 179 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#13
evil-one skrev:
jag länka en bild till galleriet,  jag fick lite bättre värme genom att byta ventilerna mot slang stumpar, sen så kolla jag skicket på termostaten o den va kass, den vill aldrig stänga helt , nu när jag har bytt den så har jag bra värme, fläkten är kopplad till en switch av förra ägarn o den behöver jag konstigt nog aldrig använda , värmen ligger strax förbi mitten sträcket hehe

Termostaten har jag bytt smile vart lite bättre men värmen liksom dör när motorn kommer upp i arbetstemp.. Inte så skönt när man håller på att sladda lite med polarna..
Får väll se hur det blir när man bytt ut dom smile tänkte först kolla om de ser schysta ut först wink hört att det kan bli något knas med dom om man byter ut dom...


350 Inlägg
25 november 2010
#14
kollat så vattnet cirkulerar ordentligt ? kolla i expansionkärlet om d sprutar på bra,


BagarN
1 179 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#15
evil-one skrev:
kollat så vattnet cirkulerar ordentligt ? kolla i expansionkärlet om d sprutar på bra,

Det verkar cirkulera.. För slangarna är lika varma på båda sidorna, vart sitter det då? Är inte så bra på tyska bilar tongue kan mer om Volvo wink



Sök