2927
Sök

740 Turbo effekt funderingar.

Återvinnare
13 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
Hej !

Min 740 tic-90 Har 140 kw, den finns även med 122 kw  år 1990, vad skiljer dom båda motorerna åt ? vilken turbo skall sitta på den å vilket tryck, hur trimma lättast ?

Återvinnare
13 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#2
Nu har jag själv rett ut problemet. 1990 finns 2 motoralternativ på 740 turbo, den ena vanligast förekommande är B230ft på 121 kw, den andra är lika motor b230ft men på 140 kw, den hade då som tillval ett sk turboplus paket fabriksmonterat, vilket bestod av större turbo samt avikelser i styrelektroniken. Vilken motor man har framgår av effektuppgifterna från regbeviset, var noga med att kolla så ni får rätt turbo om ni lämnar in den för byte. Själv monterade dom fel snurra på min bil,sad så den blev märkbart slöare. suck

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 november 2010
#3
Hade verkligen turboplus annan turbo? var det inte bara en magnetventil som höjde laddtrycket när styrenhetan ansåg det som lämpligt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 254 Inlägg
25 november 2010
#4
Enda skillnaden är att det tillkommer en elektroniskt styrd ventil som styr upp laddtrycket vid full gas. Turbon är samma.


1 915 Inlägg
25 november 2010
#5
Som sagt så är det original turbo i turbo+ paketet.

Turbo+ består av dessa delar: Styrenhet, relä, kontrollventil.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/596721_l8kh5g.jpg

Satsen styr elektroniskt laddningstrycket och håller vridmomentet på en hög och jämn nivå. En del av laddningstrycket till tryckdosan leds till en kontrollventil. Det maximala laddningstrycket beror på hur mycket luft som släpps genom kontrollventilen. Ventilen styrs av en elektronisk enhet som påverkar ventilens öppningsstorlek i förhållande till motorns varvtal. För att behålla standardmotorns livslängd kopplas satsen in endast vid fullt gaspådrag. Om motorn knackar stängs systemet och tillåter ej någon ökning av laddningstrycket förrän knackningen upphört.

Vid FULL GAS och ÖVER 3700 varv aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.

Effekt: 190hk vid 5100 rpm
Vridmoment: 280 Nm vid 3900 rpm

Kopplingsschema och felsökning: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … boplus.pdf


Ska du trimma, så kopplar du ur turbo+ och chippar istället och ställer upp laddtrycket. Då får du högre laddtryck från det att turbon börjar ladda och inte bara på fullgas/högvarv som med turbo+
Senast redigerat av Louksor (25 november 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 287 Inlägg
25 november 2010
#6
Man kan ta jättedöd på alla konstiga rykten om Turbo+ såsom "annan turbo" , "större spridare" - genom att berätta hur turbo+ kan vara laglig.
Den är nämligen laglig genom att den är ett rent påhäng där man inte ändrar eller byter ut någon komponent som omfattas av avgascertifieringen. Att man (läs verkstad) fick montera och sälja den beror på ett kryphål i dåvarande avgascertifieringsreglemente över 3000 rpm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Återvinnare
13 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#7
:)Va bra det finns kunnit folk som vet. då kanske jag har rätt turbo ändå, det konstiga är att det är olika nr när man ska beställa utbytes turbo till 121 eller 140kw b230ft 740-90, undra vad dom gjorde för groda på verkstaden när dom bytte turbon, då den blev märkbart slöare.Turbon som sitter där har nr:VolvoTD04-130, Part nr: 3517646, 49189-01000

10 287 Inlägg
26 november 2010
#8
Mycket märkligt. Nog för att Volvo har haft två olika aggregat till 740/940 Turbo så vitt jag vet. Ett Garett och ett Mitshubishi (TD04-13C). Jag vet inte exakt när dom bytte men båda aggregaten klarar 200+ Hkr.
Att det skulle vara olika för vanliga turbo och Turbo+ förstår jag inte. Däremot kan det vara så att Mitshubishi bara satt på 156Hkr Turbo och Garrett på 182Hkr (fast jag är inte nån expert på vilka motorer vilka aggregat satt).

Om jag inte har missförstått Turbo+ så levererades den som "orginaltillbehör" direkt från handlare /fabrik något eller några år. Det kan inte vara så att Volvo mixtrade med vilka aggregat dom satte på dessa fabriksbilar så att Turbo+ från fabrik de facto har ett annat aggregat?
I så fall skulle det finnas två olika Turbo+. En från fabrik med annat aggregat och en Turbo+ som rent eftermarknadspåhäng.
(Nu spånar jag men det skulle inte förvåna mig. Om någon VET så skulle detta vara bra info att suga i sig)


Det man normalt sett gör är att mäta hur mycket den laddar så det inte är nåt där som spökar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
26 november 2010
#9
Nu vet jag mera. Ringde och kollade med en gammal Volvo-mek och biltrimmare som renoverar turboaggregat på "fritiden".

På 740 Turbo sitter Garett i original. Det finns åtminstone 4 - 5 olika varianter med bla lite olika kompressorhus med tex 42 eller 44 mm inlopp eller lite olika hårdhet på wastegateklockan. Alla dessa mindre modifikationer har - givetvis - olika art.nummer.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 915 Inlägg
26 november 2010
#10
Kolla upp hur mycket du har i laddtryck.
Kan vara en felaktigt inställd wastegateklocka.
Eller om de på nåt sätt har kopplat turbo+ fel.

ankanett skrev:
:)Va bra det finns kunnit folk som vet. då kanske jag har rätt turbo ändå, det konstiga är att det är olika nr när man ska beställa utbytes turbo till 121 eller 140kw b230ft 740-90, undra vad dom gjorde för groda på verkstaden när dom bytte turbon, då den blev märkbart slöare.Turbon som sitter där har nr:VolvoTD04-130, Part nr: 3517646, 49189-01000

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 254 Inlägg
26 november 2010
#11
Sharky skrev:
Att det skulle vara olika för vanliga turbo och Turbo+ förstår jag inte. Däremot kan det vara så att Mitshubishi bara satt på 156Hkr Turbo och Garrett på 182Hkr (fast jag är inte nån expert på vilka motorer vilka aggregat satt).

Garrett satt bara på en årsmodell av FT nämligen 89orna, alltså 156hk versionen. Till 90 så fick dem 13C och 165 hk eller 190 istället beroende på modell.


10 287 Inlägg
26 november 2010
#12
Vad satt på 87 och 88 FT? Måste väl ha varit Garrett?

Och du säger "156 eller 190Hkr beroende på modell". Menar du då som jag tror att "modellen" med 190Hkr var dom som kom som Turbo+ från fabrik?

/Göran

Marlboroman skrev:
Garrett satt bara på en årsmodell av FT nämligen 89orna, alltså 156hk versionen. Till 90 så fick dem 13C och 165 hk eller 190 istället beroende på modell.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Återvinnare
13 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#13
Ja huvesaken ä att Turbon ä användbar i alla fall, dä är ju ett TDO 4H-13C som sitter där, sen ska vi se hur dom har strulat till det med + satsen, såg nån slang som va pluggad mm, hur mycket tryck kan man ladda i elendet utan allt för stor explosionsrisk tro ? smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 november 2010
#14
ankanett skrev:
Ja huvesaken ä att Turbon ä användbar i alla fall, dä är ju ett TDO 4H-13C som sitter där, sen ska vi se hur dom har strulat till det med + satsen, såg nån slang som va pluggad mm, hur mycket tryck kan man ladda i elendet utan allt för stor explosionsrisk tro ? smile

har du inte turbo+ satsen inkopplat så ska du inte höja laddet alls utan att chippa den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
26 november 2010
#15
Man kan höja, men inte över original.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Återvinnare
13 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#16
Ska försöka koppla tillbaka + satsen, och själva turbon är jag lite osäker på ,de finns ju td04-13c och td04h-13c. den sistnämda sitter på min, klarar den att ge dom 190 hk som tänkts tro ?hmm

8 254 Inlägg
26 november 2010
#17
Sharky skrev:
Vad satt på 87 och 88 FT? Måste väl ha varit Garrett?

Och du säger "156 eller 190Hkr beroende på modell". Menar du då som jag tror att "modellen" med 190Hkr var dom som kom som Turbo+ från fabrik?

/Göran

Marlboroman skrev:
Garrett satt bara på en årsmodell av FT nämligen 89orna, alltså 156hk versionen. Till 90 så fick dem 13C och 165 hk eller 190 istället beroende på modell.


Tack vare den normala sinnesförvirringen så hade ju för mig att FT kom 89... Men då har ju 87+88FT ett garrett-aggregat, sen fick 89orna ett mindre garrett, oh sen gick man över till 13C.

Ja, dem med 190hk hade turbo+ från fabriken.


10 287 Inlägg
26 november 2010
#18
Yatzy! Välkommen i klubben...lol

/Göran

Marlboroman skrev:
Tack vare den normala sinnesförvirringen .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök