3104
Sök

Fart/"Säkerhets"-kameror?!

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 november 2006
#21
Åkte förbi dom "gamla" fartkamerorna på väg 73 denna veckan, ingen av de är utrustade med kameror, dom blå/svarta kamerorna däremot är alltid på men dom fotar bara ibland, (har radar/laservarnare så jag kan urskilja de falska ifrån äkta kameror)
Men jag fattar inte vad ni lider av? Använd solskyddet förihelvete, ser dagligen svenssons som glider 85-100blås förbi fartkamerorna i södra länken UTAN ATT FÄLLA NER SOLSKYDDET ELLER PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT SKYDDA ANSIKTET!!!
Hjärndött eller vad undrar man...


1 893 Inlägg
26 november 2006
#22
Jag skickade BlueRide en förfrågan om skivan man sätter framför skylten. De har två modeller, men min skylt är en tredje modell. De skulle kolla vad de kan ta fram. Bätre om kameran inte lyckas fotografera hela skylten ifall man skulle missa farten med någon km/h. wink


244 Inlägg
27 november 2006
#23
solskydd är aldrig en dålig idé... använd det... eller så kan ni ta en bild på kungen och sätta framför ansiktet så kan ni göra vad ni vill sen wink

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

873 Inlägg
27 november 2006
#24
Var en gång på en väg med fullt med kameror och trasig hastighetsmätare!
Om man är nervös i vanliga fall av kameror blir man det verkligen i denna situation.

Var då inne på att ta på mig gasmasken men bestämde mig sedan för att nackdelarna nog skulle överväga fördelarna. :p

Körde efter varvtalsljud istället. Tydligen lyckades jag ganska bra för någon bot kom inte wink

Don't get mad, get even.

143 Inlägg
27 november 2006
#25
låg bakom en bil som ligger på jämn fint fart, sen råkar se en kamera och blir rädd det går för fort och ställer sej på bromsen. Bara varit med om det en gång men blev att fundera då om det inte hänt att folk kört ihop just innan en kamera? mer emot än för kameror...


244 Inlägg
28 november 2006
#26
vill inte påstå att jag är för heller... de är bara till för att avlasta vägverket från att göra nåt åt de fruktansärt dåliga vägarna... sen till alla som är rädda att de tar kort i mörker utan att ni märker... ni behöver inte vara rädda... man behöver full färgåtergivning och det får man inte med ir...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Smålänning
7 882 Inlägg
28 november 2006
#27
Men, ser att ingen nämt det, VAD ÄR SÄKRAST av följande:

Ett rattfyllo, säg 1,5 - 2 promille, som kör i 45 på 50 väg:
Håller farten: JA
Reaktionstid: NEJ
Uppmärksamhet: NEJ
Böter: NEJ
Risk att köra på någon: MYCKET STOR

Normal dödlig som kör 55 - 60 på samma väg:
Håller farten: NEJ
Reaktionstid: JA
Uppmärksamhet: JA
Böter: JA
Risk att köra på någon: LITEN (Eftersom han är nykter)

Båda förarna har haft körkort i 10 år. Det gäller i dagsljus på bra väg.
VEM ÄR SÄKRAST I TRAFIKEN?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 112 Inlägg
28 november 2006
#28
Kristian_V skrev:
Spjutski skrev:
Leta statistik om du känner för det på exempelvis VV:s hemsida, den visar på precis det jag säger.
Vägvärkets statistik..? Statistik kan fås att visa det man vill. Och "experterna" på vv är mästare i att manipulera statistik. Jag säger inte at de ljuger, för det gör de inte. De tar bara fram de sifror som passar dem.
I sverige har vi matats sedan 70-talet med att farten dödar. Allt annat är ovesäntligt, FARTEN dödar! Punk, slut!
Jag har kört lastbil en stor del av mitt vuxna liv och sett massor med tokigheter, folk käkar fruckosten o dricker morgon kaffet i bilen, men, "de kör inte för fort!" Jag har till och med sett folk läsa tidningen... i 70kmh!

I Italien kör man bil, det går fort som tusan, och går man på VV's statistik så dör fler människor i traffiken i Italien än här hemma. Men se det är inte så enkelt.
Räknar man med flera faktorer, som antal bilar, antal bilar /km osv, så blir sifran lägre än här. Det går fortfarande fortare i italien, där KÖR man bil! Blir man sugen på kaffe, så stannar man och dricker kaffe, sedan sätter man sig och KÖR igen. (I italien är grund hastigheterna 80, 100 och 130km/h)

Ett exempel som VV inte har hittat nått svar på är i danmark. Man höjde hastighets gränsen på hälften av motorvägarna från 110 till 130 för några år sedan och OLYCKORNA MINSKADE..? Hur är det möjligt när farten är så farlig..?

Allt som står i tidningar och sägs på nyheterna behöver inte vara sant, och står det på VV's hemsida, så kan man gott ta det med en stor nypa salt!
Angående Danmark, De har höjt på de säkraste vägarna och sänkt på nästan alla andra. Tror de har sänkt medelhastigheten med över 7km/h på sitt vägnät. Dessutom har de gjort en massiv insats från polisen med hastighetsövervakning för att få folk att hålla de nya hastigheterna.

Finns intresse för djupare studier i ämnet krockvåld, och fart kontra överlevnadsfaktor har jag en hel del info.


Rallyförare
1 075 Inlägg
28 november 2006
#29
Alla vetenskapliga studier visar att folk som kör "för fort" tränar upp en bättre reaktionstid, och håller uppmärksamheten på topp.
Tre gånger bara idag (Tur & retur från Farsta till Haninge) har jag blivit prejad av bilister som totalt saknar uppmärksamhet. Först en som böt fil, helt utan att blinka, när jag låg precis brevid dessutom... på 73:an. Sen två gånger i Maxirondellen, ena gången åt Vendelsöhållet & andra gången åt Handenhållet... Helt sjukt, folk tror rondellen är en-filig TROTS att vägen är tydligt uppmärkt i två filer.
Väldigt vanligt att de som kör saktare än högsta tillåtna fart även är de som har nollkoll i trafiken. Kolla upp själva vad t.ex Aftonbladets oberoende trafikexpert, Robert Collin har skrivit om ämnet. Finns en hel del intressanta fakta där.


130 Inlägg
28 november 2006
#30
Hekorkat att man i Sverige inte hoppade på tåget om att förbjuda mobiltelefoni under färd.
I en hel del EU-länder är detta förbjudet.
Har råkat ut för två olyckor där den andra parten pratat i telefon eller SMS:at.

Mobiltelefoner/bilstereorattande och att man sitter och pillar med ungen i barnstolen är två väldigt stora olycksfaktorer i sverige.

Vägverket själva säger detta om förare som pratat i telefon under körning:

• Förare som pratar i mobiltelefon: har längre reaktionstid.
• har längre bromssträcka.
• har sämre kontroll på vad som händer i korsningar och bredvid vägen.
• tittar mindre i sido- och backspeglarna.
• missar fler vägmärken och trafikinformation.
• gör större och kraftiga rattrörelser.
• gör kraftigare inbromsningar.

Detta oavsett om man använder handsfree eller inte.
Senast redigerat av Intel (28 november 2006)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
28 november 2006
#31
Den bästa fartkameran är den som ligger ner längs med marken...


4 Inlägg
28 november 2006
#32
Någon som åkt vägen mellan Ulricehamn och Jönköping? Där håller det på att byta ut de gammla "plåtpoliserna" mot nya. Någon av de smarta arbetarna har satt en kamera åt fel håll... kanske är det meningen, inte vet jag... eller så är den inte igång, inte en aning... Men ena dagen jag åkte förbi satt där ingen kamera, två dagar efter satt det en uppe åt fel håll...!? Då blir man glad när fartkemervarnaren piper å den sitter åt fel håll:P Jaja, det finns säkert en anledning till det.....

Robban

1 893 Inlägg
28 november 2006
#33
Intel skrev:
Hekorkat att man i Sverige inte hoppade på tåget om att förbjuda mobiltelefoni under färd.
I en hel del EU-länder är detta förbjudet.
Har råkat ut för två olyckor där den andra parten pratat i telefon eller SMS:at.

Mobiltelefoner/bilstereorattande och att man sitter och pillar med ungen i barnstolen är två väldigt stora olycksfaktorer i sverige.

Vägverket själva säger detta om förare som pratat i telefon under körning:

• Förare som pratar i mobiltelefon: har längre reaktionstid.
• har längre bromssträcka.
• har sämre kontroll på vad som händer i korsningar och bredvid vägen.
• tittar mindre i sido- och backspeglarna.
• missar fler vägmärken och trafikinformation.
• gör större och kraftiga rattrörelser.
• gör kraftigare inbromsningar.

Detta oavsett om man använder handsfree eller inte.
Jag håller med i sakfrågan, till fullo. Men jag undrar, när man förbjuder folk att prata i mobilen, för att de skall vara vaknare i traffiken, hur gör man då med de övriga sittplatserna..?
Munkavle ingår i nya säkerhets bälten från 2008 års modell..? wink ( <--- Ironi! wink )

Politikerna gör det lite för lätt för sig (Igen!) De förbjuder kanske prat i mobiltelefon under färd, men samma person som inte kan tala och köra bil samtidigt, lär ju inte köra ett dugg bätre när denne pratar med passageraren till höger. Tvärt om finns ju risken att man måste gestikulera med armarna för att ge kraft åt sina ord. Då håller man ju inte ens i ratten! De borde lagstadga om att endast en sittplats per bil då. Och absolut under inga omständigheter får man transportera sina barn i bilen!
Har ni aldrig varit med om mamman bakom ratten som inte haft en aning om vad som händer utanför bilen, för denne har fullt upp med att få barnen att sitta stilla. ( <--- Mera ironi! smile )

Grund problemet idag är att man satsar de fåresurser man har, på sådant som kan generera pengar. Fortkörning är enkelt. Plåtpolis eller en riktig med lasern i högsta hugg. Pang! Där satt du!
De är INTE ute och kollar folks beteende särskilt ofta. En person som sitter o pratar i nallen o inte kan hantera bilen 100% sammtidigt, den skall inget körkort ha! Polisen borde vara ute och "tråla" lite mer. Dessa personer som måste tjata i mobilen hela tiden skulle lätt kunna få sina kort indragna med motiveringen "Vårdslöshet i traffiken".
Grejen är bara att detta inte bringar särskilt mycket klir i statens kista, och skulle kräva mera resurser.
"Noll visionen"... Existerar bara på pappret. Viljan, den riktiga viljan att göra saker RÄTT saknas. Det är bara en sak som räknas, PENGAR!!!

Och vi får väl be till de högre makterna att ingen på VV eller gud bevare, en politiker, får se detta. Tänk om de skulle tro på mig..? Då skulle det ju startas en utredning... 20 mille till ner i någon professors ficka. Från våra skattepengar.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 november 2006
#34
Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls.
så var 2 om ni ska åka fort wink


244 Inlägg
29 november 2006
#35
twin_cam skrev:
Men, ser att ingen nämt det, VAD ÄR SÄKRAST av följande:

Ett rattfyllo, säg 1,5 - 2 promille, som kör i 45 på 50 väg:
Håller farten: JA
Reaktionstid: NEJ
Uppmärksamhet: NEJ
Böter: NEJ
Risk att köra på någon: MYCKET STOR

Normal dödlig som kör 55 - 60 på samma väg:
Håller farten: NEJ
Reaktionstid: JA
Uppmärksamhet: JA
Böter: JA
Risk att köra på någon: LITEN (Eftersom han är nykter)

Båda förarna har haft körkort i 10 år. Det gäller i dagsljus på bra väg.
VEM ÄR SÄKRAST I TRAFIKEN?
lånar ditt upplägg lite...

Ett rattfyllo, säg 1,5 - 2 promille, som kör i 85 på 90 väg:
Håller farten: JA
Reaktionssträcka: väldigt lång om någon alls
Uppmärksamhet: NEJ
Böter: ? + indraget körkort vid kontroll
Risk att köra på någon: MYCKET STOR
Risk att åka fast: liten (rutinkontroller och tips från allmänheten)
Märks i kamera: Bara med flaskan i munnen

Trött bilist, som kör i 85 på 90 väg:
Håller farten: JA
Reaktionssträcka: Lång
Uppmärksamhet: NEJ
Böter: ? + indraget körkort vid kontroll
Risk att köra på någon: STOR
Risk att åka fast: liten
Märks i kamera: Nej... (vem som helst kan blinka på kort)

Smsande bilist, 85 på 90 väg:
Håller farten: JA
Reaktionssträcka: Mycket lång
Uppmärksamhet: Mer på ordboken i telefonen än trafiken
Böter: NEJ
Risk att köra på någon: STOR
Risk att åka fast: Minimal så länge han inte gör en dumdristig manöver med polis bakom sig...
Märks i kamera: NEJ (eller han kan märkas... men det är inte speciellt svårt att säga att det ringde och man kolla vem det var, dessutom är det inte olagligt...)


Normal dödlig som kör 110 på samma väg:
Håller farten: NEJ
Reaktionssträcka: längre än laglig bilist.
Uppmärksamhet: JA
Böter: JA
Risk att köra på någon: LITEN (Eftersom han är nykter och har uppmärksamheten på vägen)
Risk att åka fast: Medel (beror på om kameran är aktiverad eller inte)
Märks i kamera: JA

Detta visar ju rätt tydligt att de största farorna inte syns i kameror... men sen är det bra att det sitter kameror på vissa ställen... för det är en jävla skillnad på 90 och 120... och i vissa korsningar kan det vara skillnad på ingen olycka / olycka eller t o m liv / död.

Dock sätter inte det dit rattfyllon... jag vill se fler poliser med blåskontroller!

Och alla ni som smsar... GE FAN I DET!

Och alla ni som funderar på att köra med alkohol i blodet... GE FAN I DET!

Dock är det svårt att ge fan i o köra när man är trött... jobbar 2-skift/natt 5,5 mil hemifrån och får gå upp väldigt tidigt när jag jobbar fm... men när man är trött kan det vara värt att stanna till... gå ur bilen... andas lite frisk luft i 3 min... det gör mkt...

Och till sist... ett körkort är frihet... dumt att förlora det bara för att man vill komma fram 3 min tidigare...

Lev väl alla!

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa


Sök