2681
Sök

Elfel (?) i Skoda Felicia. Laddningsregulatorn? Batteriet?

169 Inlägg
20 mars 2009
#21
batteri lampan lyser men bryggan är utbytt för några månader sen va kan vara fel...misstänker generator...


169 Inlägg
22 mars 2009
#22
nån som kan hjälpa mej batteri lampan lyser och laddbryggan är inte många månader gammal...laddar gör den icke...inhandlar generator imorn om ingen kan komma med förslag på fel...


21 761 Inlägg
22 mars 2009
#23
Har du mätt laddspänningen på generatorn, dels vid tomgång och dels vid 1500-2000 motorvarv, när endast halvljuset är igång?

Laddar den absolut ingenting alls?

Laddbryggan, menar du regulatorn och/eller kolen?
Senast redigerat av Drönirettab (22 mars 2009)

2 655 Inlägg
22 mars 2009
#24
hangelosa_maffian: Med tanke på att du bytt laddningsreläet(?), vilket är en standardgrej när laddlampan börjar lysa (för de flesta här på gorg) och det är en Skoda med den underbara Magneton generatorn så sätter jag en slant på att diodbryggan är trasig.

Ett standardfel på Magneton generatorerna, har man tur så är det bara laddningsreläet som har sagt upp sej annars så är det diodbryggan.

Det lönar sej i regel inte att rusta på en generator om diodbryggan har gått, i de flesta fallen så tar diodbryggan med sej laddningsreläet när den går sönder.
Så diodbrygga och relä, ev. nya lager= dyrare än vad en ny kostar.

169 Inlägg
22 mars 2009
#25
har ju bytt hela regulatorn...svårt att hitta begagnade generator till 1.3l men kan ju satsa på att byta regulatorn igen


31 Inlägg
23 mars 2010
#26
Vart sitter denna Regulator på skoda felicia 1.3???

Lite problem med bilen att den laddar för mycket.

Kör med Siktet på huven!!!

27 Inlägg
26 november 2010
#27
haha..Dagens ironi.
Min laddar för lite och din för mycket.
Vafan

Skoda Felicia -00
Rätt missnöjd Ändå.

10 Inlägg
28 december 2010
#28
Batteri till Skoda Pickup (felicia):

Det absolut vanligaste felet är att fel batteri används. Det SKALL vara 57405 som är 74Ah.
Generatorn (std. regulatorn) är, särskilt på 1.9D, optimerad för detta och inget annat.
Beklagligtvis är originalbatteriet underdimensionerat, vilket snabbt leder till djupurladdning
Det är således mycket vanligt att batterikapaciteten är <50% vilket kan kontrolleras med
belastningsprov. Vanliga startbatterier tål inte djupurladdning!

Kontrollera sedan att laddningsspäningen vid urladdat batteri är 13.8 V
Byt annars regulator.
Senast redigerat av Howard_Johnstone (28 december 2010)


Sök