3298
Sök

Kylet frusit på Volvo 740 -90

97 Inlägg
18 december 2010
#41
Pavva skrev:
jag har samma problem så jag lånar tråden lite smile


jag kännde på slangarna innan jag startade bilen och dom va mjuka, men efter jag hade kört bilen varm så gick tempmätaren i botten så jag öppna huven och kollade, då va ingående slangen till pumpen typ 8cm i diameter. bilen hade stått typ en månad så kan glykolen och vattnet ha delat på dig? eftersom slangarna va mjuka och fina men jag hade ispropp endå?

Kan vara de att en del av kylarvätskan fryst men inte just den delen du kände på


675 Inlägg
18 december 2010
#42
Johansson skrev:
zooman skrev:
Johansson skrev:

Härligt härligt:) Fråga honom så mycket du kan så du lär dig hur du ska göra för framtidens skull samt för ens egna intresse så att säga. De är lugnt det;) Bra bra, jasså? Garaget kanske tycker de var en "vinterbil" du borde fått ett mail lr nått om varför

Vinter bil  höhö, men har mekat mkt med bilen nu, motorn e kras:(snyfft. MEN! jag funderar på att rakställa en B5204t:D Vad tror alla trådläsare om detta!?

Frågan är vad garaget tycker, aj aj tråkigt.
Försök isåfall få tag i den som sitter i 850R modellen, har väll ca 250hk i den, de andra 225, de är mycket mycket jobb, dra nytt elsystem, svetsa om en växellåda så den passar, få till en kadan så den är i rätt längd. Bygga egna motorfästen och en massa annat, för att få den laglig vill säga, kraftigare bromsar, stabilare chassi osv. köp en annan motor bara, annars drar bara pengarna iväg om du inte har råd förstås

Inte direkt.. Du tar en tråg ifrån en Volvo 960 och kortar ner det så den passar 5:an Sen använder du vattenrör från 960:in och kortar dom så dom passar. Motorfästen tar man också ifrån 960:in Växellådan tar med ifrån 960:in smile M90H eller automatlådan smile kardanen plockar man ju bara med sig från 960:in med den lådan man använder.


97 Inlägg
18 december 2010
#43
Linkan_740 skrev:
Johansson skrev:
zooman skrev:

Vinter bil  höhö, men har mekat mkt med bilen nu, motorn e kras:(snyfft. MEN! jag funderar på att rakställa en B5204t:D Vad tror alla trådläsare om detta!?

Frågan är vad garaget tycker, aj aj tråkigt.
Försök isåfall få tag i den som sitter i 850R modellen, har väll ca 250hk i den, de andra 225, de är mycket mycket jobb, dra nytt elsystem, svetsa om en växellåda så den passar, få till en kadan så den är i rätt längd. Bygga egna motorfästen och en massa annat, för att få den laglig vill säga, kraftigare bromsar, stabilare chassi osv. köp en annan motor bara, annars drar bara pengarna iväg om du inte har råd förstås

Inte direkt.. Du tar en tråg ifrån en Volvo 960 och kortar ner det så den passar 5:an Sen använder du vattenrör från 960:in och kortar dom så dom passar. Motorfästen tar man också ifrån 960:in Växellådan tar med ifrån 960:in smile M90H eller automatlådan smile kardanen plockar man ju bara med sig från 960:in med den lådan man använder.

Jo men m90 lådan passar ju inte på 5an bolt on, sen måste man somsagt göra bilen duglig för de hästarna om man vill regga om


675 Inlägg
20 december 2010
#44
Johansson skrev:
Linkan_740 skrev:
Johansson skrev:

Frågan är vad garaget tycker, aj aj tråkigt.
Försök isåfall få tag i den som sitter i 850R modellen, har väll ca 250hk i den, de andra 225, de är mycket mycket jobb, dra nytt elsystem, svetsa om en växellåda så den passar, få till en kadan så den är i rätt längd. Bygga egna motorfästen och en massa annat, för att få den laglig vill säga, kraftigare bromsar, stabilare chassi osv. köp en annan motor bara, annars drar bara pengarna iväg om du inte har råd förstås

Inte direkt.. Du tar en tråg ifrån en Volvo 960 och kortar ner det så den passar 5:an Sen använder du vattenrör från 960:in och kortar dom så dom passar. Motorfästen tar man också ifrån 960:in Växellådan tar med ifrån 960:in smile M90H eller automatlådan smile kardanen plockar man ju bara med sig från 960:in med den lådan man använder.

Jo men m90 lådan passar ju inte på 5an bolt on, sen måste man somsagt göra bilen duglig för de hästarna om man vill regga om

Vad är det som inte passar?? M90H lådan menar jag (inte M90L som sitter i 940) den sitter ju på 960 alu-sexan (exakt samma motor som en 5:a bara att det är en mindre cylinder.) Har aldrig hört att den inte passar.


3 354 Inlägg
20 december 2010
#45
Linkan_740 skrev:
Johansson skrev:
Linkan_740 skrev:
Inte direkt.. Du tar en tråg ifrån en Volvo 960 och kortar ner det så den passar 5:an Sen använder du vattenrör från 960:in och kortar dom så dom passar. Motorfästen tar man också ifrån 960:in Växellådan tar med ifrån 960:in smile M90H eller automatlådan smile kardanen plockar man ju bara med sig från 960:in med den lådan man använder.

Jo men m90 lådan passar ju inte på 5an bolt on, sen måste man somsagt göra bilen duglig för de hästarna om man vill regga om

Vad är det som inte passar?? M90H lådan menar jag (inte M90L som sitter i 940) den sitter ju på 960 alu-sexan (exakt samma motor som en 5:a bara att det är en mindre cylinder.) Har aldrig hört att den inte passar.

vilken låda som passar på vilken bil har inte med H eller L. det finns både H låda och L låda till röblockare och vitblockare
Senast redigerat av Seth (20 december 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

41 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#46
Seth skrev:
Linkan_740 skrev:
Johansson skrev:

Jo men m90 lådan passar ju inte på 5an bolt on, sen måste man somsagt göra bilen duglig för de hästarna om man vill regga om

Vad är det som inte passar?? M90H lådan menar jag (inte M90L som sitter i 940) den sitter ju på 960 alu-sexan (exakt samma motor som en 5:a bara att det är en mindre cylinder.) Har aldrig hört att den inte passar.

vilken låda som passar på vilken bil har inte med H eller L. det finns både H låda och L låda till röblockare och vitblockare

Kikat runt på nätet lite nu, märker att det sticker iväg i pris. Så lägger det på is. Tackar endå för tipsen.
Jag åter kommer nu till "kylet frusit" tråden^^
Ehh, jo. Jag plockade ner toppen och såg att ventilerna inte va jätte bra, glappade som fasen. Så jag bytte top till en riktigt fin, nya packningar och allt. Även en ny lufftmassemätare som jag nämde tidigare i tråden.
MEN! Den går fortfarande för snålt:S går bara om jag kopplar ur LF mätaren:S Vad fan?! hela motorn är renoverad nu och jätte fin! men går inte endå. Jag har kollat trycket för soppa, kollat spridare,komptestat, nya stift, nya tändkablar, tomgångsmotor mm mm mm. Det enda jag itne kollat än men skall kolla på torsdag är styrenheten.... Finns det någon som har haft liknande problem eller har en susning om vad felet kan vara?!?!
HJÄÄÄLP!


49 Inlägg
22 december 2010
#47
har en vän som haft exakt samma problem på sin 240 med lh 2.2, går i någon sorts limphome när man drar ut lmmen men med den i går den inte. Visade sig vara slangen mellan lmm och insug som var av på undersidan så motorn fick i sig mer luft än vad den trott. Något skönt tjuvluft någonstans?

41 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#48
ticcen skrev:
har en vän som haft exakt samma problem på sin 240 med lh 2.2, går i någon sorts limphome när man drar ut lmmen men med den i går den inte. Visade sig vara slangen mellan lmm och insug som var av på undersidan så motorn fick i sig mer luft än vad den trott. Något skönt tjuvluft någonstans?

Okej, nä kollat varenda slang och alla är lufttäta:( jag hoppas det är styrenheten nu, är det enda jag inte kollat.


49 Inlägg
22 december 2010
#49
tempgivare då? Styrenheten e väll lite långsökt eftersom det låter som att den försätter systemet i limphome, då gör den ju sitt jobb. Har du mätt några givare?
Kan återkomma med börvärden om du är intreserad av det.
Senast redigerat av ticcen (22 december 2010)

41 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#50
ticcen skrev:
tempgivare då? Styrenheten e väll lite långsökt eftersom det låter som att den försätter systemet i limphome, då gör den ju sitt jobb. Har du mätt några givare?
Kan återkomma med börvärden om du är intreserad av det.

Hmm, jag har för mig att vi kollade det med, men är inte säker på't. Tack för tipset! ja det är som du säger att bilen går i limphome. Men känns endå som om det är fel på styrenheten. För vi har kollat alla givare osv.
FAN! Orkar inte punga ut pengar till en annan bil nu när det e så mkt gjort med denna både fysiskt,psykiskt och penga mässigt!
Ska till garaget imorgon med den "nya" styrenheten så jag skall hålla mig uppdaterad. Kan kanske spela in lite hur bilen beter sig om det är intressant?


49 Inlägg
22 december 2010
#51
Går bilen på väldigt lite gas och varvar gärna upp om man pumpgasar?

41 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#52
ticcen skrev:
Går bilen på väldigt lite gas och varvar gärna upp om man pumpgasar?

Ah den blöddrar, pumpar man går den upp i varv...Men jag tror mig hittat felet nu, det är spridarna som e kassa,testade med 4 andra spridare å då gick bilen:)


49 Inlägg
23 december 2010
#53
Grymt grattis!

41 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#54
ticcen skrev:
Grymt grattis!

Tackar^^ Hoppas inte det dyker upp nått mer nu bara. Någon här på Garaget som har 4 st spridare till en 740? Ska vara dem som e gula(bosh) Skriv VD nummer till mig. Bered att ge 600,- för 4 fungerande!


236 Inlägg
23 december 2010
#55
japp det har jag :p 8 till o med ;D men lite långt o åka till uppsala? jobbigt och frakta..


97 Inlägg
23 december 2010
#56
zooman skrev:
ticcen skrev:
Går bilen på väldigt lite gas och varvar gärna upp om man pumpgasar?

Ah den blöddrar, pumpar man går den upp i varv...Men jag tror mig hittat felet nu, det är spridarna som e kassa,testade med 4 andra spridare å då gick bilen:)

Fan va härligt, grattis:) Skönt när man löser problemen när man först inte förstår alls vad de kan vara!


41 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#57
Johansson skrev:
zooman skrev:
ticcen skrev:
Går bilen på väldigt lite gas och varvar gärna upp om man pumpgasar?

Ah den blöddrar, pumpar man går den upp i varv...Men jag tror mig hittat felet nu, det är spridarna som e kassa,testade med 4 andra spridare å då gick bilen:)

Fan va härligt, grattis:) Skönt när man löser problemen när man först inte förstår alls vad de kan vara!

Det hjälpte inte alls med dem nya jag köpte, samma jävla skit fel... spridarna jag testade på bilen första gången sprutar  ca 300 medans orginal ska spruta 125 eller ngt sånt, men trots med turbo spridarna går bilen för snålt...Detta måste la vara styrenheten? Nått som havererat i den?:S :S


49 Inlägg
30 december 2010
#58
Tror fortfarande att någon givare skickar fel signaler till din styrenhet. Har du kollat allt i givarväg?

125cc låter väll lite tokigt på gula spridare, ska de inte flöda runt 222cc?
Senast redigerat av ticcen (30 december 2010)


Sök