3006
Sök

Ångerrätt vid bilköp av privatperson

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
en god vän bytte bort sin bil nu i veckan. ikväll ringde den andra köparen och ville häva bytet..
han hittade på fel som han(vännen) hade berättat. nu vill han att dom ska byta tillbaka bilarna och inget kvitto har skrivits. så vad är det som gäller? finns de någon ångerrätt? han ville ju ha den först till varje pris. ville ju bara ha den trots att han berättade felen och att den skulle besiktas osv, och gav han förtroende för att skicka in ägarbytena på bägge bilarna.

jag har själv suttit och kollat lite på konsumentverkets sida och som jag förstå de så finns de ingen ångerrätt om de inte skrivits in i avtal (som inte ens skrivits).. så vad har han att komma med igentligen?

vore tacksam för alla svar!

tack på förhand// Z

602 Inlägg
5 januari 2011
finns ingen ångerrätt vid byte/köp av privatperson
Senast redigerat av conny1990 (5 januari 2011)

138 Inlägg
5 januari 2011
Det är inte mycket köparen kan göra...det är bara för honom att gilla läget.
Senast redigerat av Slickk_dude (5 januari 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 januari 2011
Han har inget case. Men man ska alltid skriva köpekontrakt för att undvika strul. Börjar den andra hota får han väl se sig om när han rör sig ute och upprätta en polisanmälan.

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
nä jag har förstått de me... men denne kille sa att han hade kollat med konsumentverket och sa att ångerätten gällde. men när jag kollade så stod det att ingen ångerrätt gäller om inte säljaren och köparen kommit överrens om det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 januari 2011
Konsumentverket har ingenting att säga till om när det gäller köp mellan privatpersoner. Den som blev missnöjd med bytet kan ju upprätta en polisanmälan om han känner sig lurad, men han kommer inte att komma någonstans med det.

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
5 januari 2011
Zlaicnkdea skrev:
nä jag har förstått de me... men denne kille sa att han hade kollat med konsumentverket och sa att ångerätten gällde. men när jag kollade så stod det att ingen ångerrätt gäller om inte säljaren och köparen kommit överrens om det.

Finns inget att göra åt saken.har varit med om sånna saker många ggr, men det leder ingen vart för dom. Han valde ju att byta och bytt e bytt smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Andreashakansson skrev:
Zlaicnkdea skrev:

Finns inget att göra åt saken.har varit med om sånna saker många ggr, men det leder ingen vart för dom. Han valde ju att byta och bytt e bytt smile

precis de vi sa till han åxå...

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
jag har åxå suttit och googlat lite till... och fått fram lite om en veckas ångerrätt... gäller sånt överhuvudettaget??

602 Inlägg
5 januari 2011
Zlaicnkdea skrev:
jag har åxå suttit och googlat lite till... och fått fram lite om en veckas ångerrätt... gäller sånt överhuvudettaget??

möjligtvis om köparen och säljaren har skrivit något om det och varigt överens om det.annars finns det inget som gäller för då är det ord mot ord och då kommer det läggas ner direkt om han skulle polisanmäla det, eller om han försöker ta det till konsumentverket

277 Inlägg
5 januari 2011
Zlaicnkdea skrev:

Har man bytt/sålt bilen och ägarpapper är skrivna så kan inget göras åt saken. personen i sig kan göra en polisanmälan men kommer inte att komma någonstans med sina idéer om att byta tillbaka.
Han hade ju 2 val innan, kolla han på bilen och ser saker som kan vara ett problem så ska man ju inte byta, men ser man felet som ett lätt fel och byter bil så. så är det ett byte och han kommer inte komma någonstans med sin ångerrätt

Mvh

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 januari 2011
Zlaicnkdea skrev:

Nej.

Som andra skriver kan man komma överens om egna regler man då tar upp i kontraktet om återköp osv.

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Andreashakansson skrev:
Zlaicnkdea skrev:

Har man bytt/sålt bilen och ägarpapper är skrivna så kan inget göras åt saken. personen i sig kan göra en polisanmälan men kommer inte att komma någonstans med sina idéer om att byta tillbaka.
Han hade ju 2 val innan, kolla han på bilen och ser saker som kan vara ett problem så ska man ju inte byta, men ser man felet som ett lätt fel och byter bil så. så är det ett byte och han kommer inte komma någonstans med sin ångerrätt

Mvh

tusen tack andreas smile

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
man blir rent ut sagt helt dum i huvudet av sånt här... tack för alla svaren smile

612 Inlägg
5 januari 2011
Handel mellan privatpersoner regleras av köplagen. Handlar man med andra privatpersoner skadar det inte att ha lite koll på lagarna som gäller...

50 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Handel mellan privatpersoner regleras av köplagen. Handlar man med andra privatpersoner skadar det inte att ha lite koll på lagarna som gäller...

vad hittar man dom lagarna??

277 Inlägg
6 januari 2011
Zlaicnkdea skrev:
Andreashakansson skrev:
Zlaicnkdea skrev:

Mvh

tusen tack andreas smile

Varsegod Linda smile

1 313 Inlägg

Sök