3495
Sök

Hjällp med renoviering motor b230f

10 287 Inlägg
1 januari 2011
#21
Som jag skrev några inlägg tidigare så riskerar man att få missvisande eller icke kompletta svar på forum. Och du Smedhult - om inte ditt skall hamna i den kategorin så måste du berätta hela bilden för honom. Dvs att:

- Det inte är lagligt att bygga en egen turbomotor och genom att han vill kunna använda bilen som en daily driver så vill han sannolikt kunna besikta den vilket då inte går.

- Att köpa själva turbomotorn - " bättre beg motor för nån tusenlapp" - bara är en delmängd av vad som behövs. Han behöver dessutom bränsle och tändbox från en turbo, flytta batteriet, flytta luftburk, köpa intercooler, tryckrör, problemet med förkopplingsmotstånd till spridarna, byta avgassystem.

- Skall han sedan trimma sin inköpta turbomotor så bör han även byta växellåda samt byta koppling och fundera på en diffbroms.

Sedan om det nu går att köpa en bättre beg turbomotor för nån tusenlapp är ju incitamentet att bygga sin egen turbomotor rätt lågt eftersom risken för en nybörjare att misslyckas är stor och kostnaden för att själv bygga en turbomotor lätt överstiger "nån tusenlapp".

Jag anser definitivt att rätt väg att lära sig som nybörjare om man vill ha en bil som går att lita på är att utgå från fungerande komponenter. Parallellt eller efter att man fått fart på sin bil kan man lära sig mera genom att i lugn och ro bygga en - då måhända trimmad - turbomotor hemma i sitt garage.

/Göran


Smedhult skrev:
Bygg en turbomotor, funkar de inte bra så köp en bättre beg motor för nån tusenlapp.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#22
strandberg31 skrev:
michas2338 skrev:
om ni skriver att det är för mycket problem så kanska ska ni säga vad jag måste göra med b230f att får b230ft ? om jag vet måste ha turbo, intercooler, oilkylare nogåt mer ?

Du ska inte göra nått med b230f motorn! köp ett kitt som jag skrev här ovan för! om du börjar och trixa med turbo på f,motorn kommer du få fel avgasvärden mm sen har du ingen körbar bil längre!

F*** så det går inte att lägga till turbo och sånt ? sad shit..
jag vill inte köpa andra motorn, nu jag renoverar den och trixa litte grann.... du vet att det finna många projekt på forum, som killarna trixa sina motorn.. så vrf jag kan inte ? sad


2 419 Inlägg
1 januari 2011
#23
michas2338 skrev:
strandberg31 skrev:
michas2338 skrev:
om ni skriver att det är för mycket problem så kanska ska ni säga vad jag måste göra med b230f att får b230ft ? om jag vet måste ha turbo, intercooler, oilkylare nogåt mer ?

Du ska inte göra nått med b230f motorn! köp ett kitt som jag skrev här ovan för! om du börjar och trixa med turbo på f,motorn kommer du få fel avgasvärden mm sen har du ingen körbar bil längre!

F*** så det går inte att lägga till turbo och sånt ? sad shit..
jag vill inte köpa andra motorn, nu jag renoverar den och trixa litte grann.... du vet att det finna många projekt på forum, som killarna trixa sina motorn.. så vrf jag kan inte ? sad

hmm fattade typ inget av vad du skrev nu men om du nu ska ha turbo på fmotorn så måste du göra den orginal vid varje bes vilket inte är så roligt!

Hur mkt vet du om själva ingreppet igentligen? det är ju inte bara att "lägga" till turbon du måste ju kompsänka motorn! flytte batteri mm som sharky nämner!


Tvärred
22 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#24
okej skitar i turbo och allt sånt wink ska bara renovera och måla motorn och motorrummet wink sen ska kommer foton wink. om jag ska hitta en b230ft så sen ni ska hjällpa mig att fixa det ;D tack så mycket för hjällp big_smile


10 287 Inlägg
1 januari 2011
#25
Jag vet att det finns väldigt många i detta land som håller på att "trixa" med sina motorer och också väldigt många som kan väldigt mycket.

Först och främst måste du lära dig att vara kritisk när du läser på forum, när man snackar med kompisar om vad dom har hört, när man läser Bilsport etc. Det man hör och läser är inte alltid sant eller hela sanningen. Det är också ibland så att dom som tycker att deras byggen funkar bra inte vet bättre för dom inte har provat något annat. (Vi har sett många sådana genom åren i vårat hobbygarage. Man tycker att bilen går skitbra när det visar sig att det finns massor med mer eller mindre katastrofala fel i deras byggen).

Sedan så måste du inse att du är ung och oerfaren. Att du är det är både bra och dåligt. Bra därför att du har energi och sannolikt inte har familj och en massa annat som är ivägen - dåligt därför att du ännu inte har gjort dom misstag man måste göra för att få erfarenhet.

Det är här det väsentliga är: Att göra misstag.

Alla måste får göra misstag för att lära sig men det jag vill (med 30 år som yrkesverksam ingenjör) är att leda dig in på en väg där du kan göra misstag som hyfsat enkelt och billigt går att fixa till och gå vidare med.

När man bygger speciallösningar så kan man hamna i situationen att man måste reda ut "vad som är fel när ingenting alls fungerar". Där vill man inte hamna när man fortfarande är ung och grön. Det är mycket bättre att utgå från standardprylar som fungerar - för ändrar man en sak (tex byter kam) och bilen går sämre - då vet man vart man skall leta.

Är du bra på matematik så kan jag med en ganska enkelt räkneexempel visa dig vad som händer när man är oerfaren och är tvungen att fatta många beslut.

/Göran


michas2338 skrev:
jag vill inte köpa andra motorn, nu jag renoverar den och trixa litte grann.... du vet att det finna många projekt på forum, som killarna trixa sina motorn.. så vrf jag kan inte ? sad

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
1 januari 2011
#26
Så här:

Vi tar och räknar lite. Ger en del uppfattning om varför man vill börja med "enkla" byggen där så mycket som möjligt är bombsäkra köp.


Erfarenhet och antal variabler (tex antal olika dyra grejor man behöver köpa till ett bygge) blir si så här:


Om man är oerfaren så kanske man köper/gör/gissar rätt i 80% av dom val man behöver göra:

Om man måste göra tio val så blir det 10% sannolikhet att alla val blir rätt

Om man måste göra fem val så blir det 32% sannolikhet att alla val blir rätt.

-----------------------------

Är man nu erfaren så kanske man köper/gör/gissar rätt i 90% av dom val man behöver göra:

10 val: 34% sannolikhet att alla val blir rätt

5 val: 60% sannolikhet att alla val blir rätt


Så där kan man se dels att hur mycket det lönar sig att hålla ner komplexiteteten i ett bygge och hur erfarenhet spelar in. Att man som grön köper en pryl av fem endera i onödan eller som inte lirar i ens bygge är inte osannolikt och att man som erfaren bara missar en av tio grejor är också sannolikt.

Man ser att vid många val (tio) så spelar erfarenheten en enorm roll ( en faktor 3.5).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#27
nu jag håller med dig wink tack för allt wink ska göra som skrev tidig wink skitar i turbo och allt sånt ska bara renovera och måla ellr lacka ;D tack för hjällp big_smile


Tvärred
22 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#28
http://img593.imageshack.us/img593/3899/69186629831.jpg

vart jag kan köpa den liten del som jag har markerat ?
för att på min motor det är för mycket rost på den del.


10 287 Inlägg
2 januari 2011
#29
Det är bränsletrycksregulatorn du har ringat in. Man köper endera en ny på Volvo eller Mekonomen (kan kanske finnas andra som säljer original också) eller så köper man en justerbar på nätet.
(Du vinner inget på en ställbar men det kanske ser fräckare ut med en blå eller röd)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#30
kam man montera en dumpfilter utan att ha turbo, men ha den "ptssssss"  wink


10 287 Inlägg
6 januari 2011
#31
"dumpfilter"?
Menar du öppet filter eller dumpventil. Om du menar dumpventil så är problemet att ljudet från en dumpventil kommer från övertrycket från en turbo. Utan turbo inget övertryck, dvs inget som kan pysa.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 419 Inlägg
6 januari 2011
#32
Har hört att man kan borra hål i lugtburken så skall det bli ett annat ljud när man gasar! inget jag provat själv!



Sök