2500
Sök

Hjällp med renoviering motor b230f

Tvärred
22 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#1
Jag har en motor b230f från volvo 740 90' och den gick ungefer 37000 mil, jag vill renovera den motor men jag är inte säkert att jag vet hur wink någon som kan hjällpa mig ellr finns nånstans företag i Göteborg som renovera motorer wink


2 419 Inlägg
27 december 2010
#2
Skulle tro att det blir billigare att skaffa en bättre beg motor oå slänga i! Men har du garage och mek vana så är det inge raketforskning att renovera motorn smile


Tvärred
22 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#3
ja jag har garage wink men du vet det är min första gång och jag vet inte hur hmm men vi får se kanske någån som bor i Gbg kan hjällpa mig ;dd


2 419 Inlägg
27 december 2010
#4
michas2338 skrev:
ja jag har garage wink men du vet det är min första gång och jag vet inte hur hmm men vi får se kanske någån som bor i Gbg kan hjällpa mig ;dd

Man måste alltid börja nån stans wink


Tvärred
22 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#5
aaa wink men vi får se big_smile hoppas om jag ska ha några problem ni kan hjällpa mig smile


10 287 Inlägg
30 december 2010
#6
Köp ett motorstativ och sätt igång.

Manualer finn att hitta på nätet.
Här tex hittade jag en: http://www.240.se/service/30156_2.pdf

/Göran


michas2338 skrev:
ja jag har garage wink men du vet det är min första gång och jag vet inte hur hmm men vi får se kanske någån som bor i Gbg kan hjällpa mig ;dd

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#7
1000 tack Göran wink det är jåtte bra pdf wink) ska försaka hitta nåt till b230f wink


10 287 Inlägg
30 december 2010
#8
Det är ju enkla motorer att lära sig på. Och billiga om allt skulle gå åt pipan. Bara man tar sig tid och funderar över varje grej så är det inga större problem. Gäller också att vara noggrann och notera hur varenda grej sitter - vilket lager som sitter på vilket ställe och vilket håll det sitter åt. Märka varje kolv med vart den satt och åt vilket håll, sätta alla ventiler i en bit papp i samma ordning som dom sitter i toppen (med en pil framåt så man inte vänder allt tvärtom, förstå att överfallen till kammen inte går att byta plats på etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#9
det är sant smile jag har börjat idag och har demonterat halv motorn cool nu jag måste vänta och köpa motornstativ wink jag har några bilder som ska lägga till sen tongue


Tvärred
22 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#10
vilken spridare är bäst på b230f motor ? 1000 cc lr 1200 cc ? ni kan kolla på [link]http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?iArtMenu_Id=783&bIsDescr=1&sHeadline=VHVuaW5nL01vdG9yIC8gU3ByaWRhcmU=[/link]


2 419 Inlägg
31 december 2010
#11
michas2338 skrev:
vilken spridare är bäst på b230f motor ? 1000 cc lr 1200 cc ? ni kan kolla på [link]http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?iArtMenu_Id=783&bIsDescr=1&sHeadline=VHVuaW5nL01vdG9yIC8gU3ByaWRhcmU=[/link]

Ja om du inte skall göra nått med motorn alltså trimma så kan du köra med org! 1000/1200cc är lite väll over kill på en org motor!


Tvärred
22 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#12
strandberg31 skrev:
michas2338 skrev:
vilken spridare är bäst på b230f motor ? 1000 cc lr 1200 cc ? ni kan kolla på [link]http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?iArtMenu_Id=783&bIsDescr=1&sHeadline=VHVuaW5nL01vdG9yIC8gU3ByaWRhcmU=[/link]

Ja om du inte skall göra nått med motorn alltså trimma så kan du köra med org! 1000/1200cc är lite väll over kill på en org motor!

hehe tack wink jag ska lägga till turbo och intercooler wink å drf frågade jag om spridare cool


10 287 Inlägg
31 december 2010
#13
Börja i spridaränden är som att konstruera en bil med utgångspunkt från växelspaksknoppen.

Man börjar i Plånboks, Kunskaps och Utnyttjande (dvs hur man skall använda bilen) - änden.

Dvs:

1) Vad har du tänkt lägga ner på din trimning?

2) Vad har du för tidigare erfarenheter av att bygga turbomotorer?

3) Hur har du tänkt använda bilen?

Och - vad hade du planerat för effekt.


/Göran

P.S Jag är inte elak, bara rent pragmatiskt realistisk

P.S nr 2: Du har väl insett att det inte går att lagligt besikta en egen turbokonvertering



michas2338 skrev:
hehe tack wink jag ska lägga till turbo och intercooler wink å drf frågade jag om spridare cool

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#14
det är så smile med pengar det är inga problem cool men jag har inte för tidigare erfarenheter av att bygga turbomotorer, och jag ska använda bilen som normal bil och ibland som typ bilen visar wink

nu det är min motorn

http://img153.imageshack.us/img153/8858/img7418f.jpg


och vill göra som den

http://img214.imageshack.us/img214/1192/31550758386.jpg
Senast redigerat av michas2338 (31 december 2010)


10 287 Inlägg
31 december 2010
#15
OK.
Om pengar inte är några direkta problem så är det vettigaste att behålla den bil du har i dagsläget för att transportera sig själv i och köpa en bus-bil som redan har och är besiktad med turbo.

Fortfarande är det dock så att man måste utgå från ett effektmål och bygga därefter. Att bygga efter en bild är inte riktigt rimligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#16
vi får se wink jag ska kolla på andra projekter som andra killarna gör wink ska läsa mer om detta och ska göra det sj wink om jag ska ha problem jag ska fråga på forum


2 419 Inlägg
31 december 2010
#17
michas2338 skrev:
vi får se wink jag ska kolla på andra projekter som andra killarna gör wink ska läsa mer om detta och ska göra det sj wink om jag ska ha problem jag ska fråga på forum

Håller med sharky! om du nu har pengar så kan du ju köpa ett kitt med 940 ltt motor på blocket för 10k då får du med allt som behövs bara att lyfta i och regga med den motorn så har du en 740 turbo!


10 287 Inlägg
31 december 2010
#18
Det du ser på bilden är ett bygge nånstans 350 - 400Hkr med eftermarknadssprut. Att sikta på någon sånt som första bygge är rätt orimligt.
Problemet med att fråga på forum är dessutom att du kommer att få ett helt spektra av olika svar och det är ofta omöjligt att sovra och förstå vad som korrelerar mot ens egna bygge och behov.
Du måste lära dig från grunden och satsa på ett första hyfsat enkelt bygge annars blir det bara en dröm eller en dyr hög med saker som inte passar ihop.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tvärred
22 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#19
om ni skriver att det är för mycket problem så kanska ska ni säga vad jag måste göra med b230f att får b230ft ? om jag vet måste ha turbo, intercooler, oilkylare nogåt mer ?


2 419 Inlägg
1 januari 2011
#20
michas2338 skrev:
om ni skriver att det är för mycket problem så kanska ska ni säga vad jag måste göra med b230f att får b230ft ? om jag vet måste ha turbo, intercooler, oilkylare nogåt mer ?

Du ska inte göra nått med b230f motorn! köp ett kitt som jag skrev här ovan för! om du börjar och trixa med turbo på f,motorn kommer du få fel avgasvärden mm sen har du ingen körbar bil längre!



Sök