3721
Sök

Golf II -92 monojetronic fel avgasvärden samt går väldigt illa kall

52 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!!

Har en Golf II -92 med monojetronic. Den är besiktad med följande avgasvärden.

co 7.5 (0.5)
co 2500 5.6 (0,3)
hc 257 (100)
lambda 0,86 (0,97-1,03)

Väldigt svårstartad när den är kall, måste hålla minst halvgas för att den ska gå, bluddrar och går riktigt illa
men när den har blivit lite halvvarm så går den riktigt bra, kanske lite låg tomgång. har bytt stift rotor fördelarlock luftfilter, stiften var kolsvarta med ett tjock lager sot. sen är också förgasarfotspackningen bytt, och slangen till vevhusventilationen. Har ni några bra tips på vad jag ska kolla (byta) så är jag evigt tacksam för tips.

Mvh


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
1 maj 2009
#2
Den blåa tempgivaren är en klassiker på vw-bilar som brukar gå sönder. Den styr kallstarten.


Trafikledare
563 Inlägg
1 maj 2009
#3
Jupp... Den var felet på en golf jag lagade en gång..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

52 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
#4
Ok tack så mkt för tipset, då ska jag byta den så fort som möjligt, återkommer med resultat..


52 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#5
Har nu bytt den blå tempgivaren, men blev ingen skillnad. Det är precis när man startar den (måste hålla fullgas för att den ska starta) så går den rikigt illa, men håller man varv på den och kör  iväg så redan efter några hundra meter så går den perfekt.
Funderar på om det kanske kan vara bränslefiltret.


Avstängd
103 Inlägg
11 maj 2009
#6
hade samma problem en gång, o de va en bränsleslang som läkte, inte den som går till motorn utan returen till tanken!!! så det har nog med bränsletryck o göra, på min jalafall

52 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#7
Oki ska kika på det, har nu bytt alla vakumslangar, ställt in tändningen, ny lambdasond. den gamla var täckt av ett rejält lager sot. med den nya lambdan så gick den klockrent i ett par minuter, sen började den gå lika ruttet igen. Den går tydligen alldeles för fett. Förmodligen därför den är så pigg som den är när den har blivit lite varm betydligt piggare än en en Golf med den motorn ska vara. Så jag har beställt en ny eller iaf bättre begagnad insprutningsenhet kommer förhoppningsvis i morgon eller på onsdag.


52 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#8
Nu är centralinsprutningen bytt, nu startar den och går som den ska :-) Besiktning på måndag, bara att hoppas på att avgasvärdena är bra nu. Han på bilverkstan som har hållit med golfen, tyckte det var konstigt att den är såpass pigg, han tyckte att det var absolut den piggaste Golf han nånsin kört med den motorn.
Senast redigerat av bilskojarn (16 maj 2009)


52 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#9
Besiktad i måndags utan anmärkning yikes)


BagarN
1 179 Inlägg
8 januari 2011
#10
Min golf går också fett! Vi tittade på sprutet, det ska ju vara som en lätt dimma med bensin, rena rama floden med bensin, vet dock inte vart jag ska börja.. Några grabbar på verkstan breve sa att jag skulle byta hela spridarklockan men en ny på mekonomen kostar Artikelnr: 14-0280150651
Benämning: Spridare  -10.1991, Mono-Jetronic
Pris: 2508.00
och det är till en 91:a så då måste man väll byta ut hela elsystemet och grejer! *suck*



Sök