2648
Sök

Hjälp med problem på Chevrolet Transport -99! Tack! :)

4 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej alla!

Jag har just blivit bilägare av en Cheva och stött på några problem med den. Jag kan nästan ingenting om bilar så jag vänder mig till er som är duktiga smile Hoppas på svar!

Mvh Linda

• Bilmodell
Chevrolet Trans Sport

• Årsmodell
1999

• Miltal  ca 22000

• Hur yttrar sig felet? 
Symtom: Bensinmätaren fungerar inte. Var ska jag börja söka för att hitta felet? Och är det någon som haft bensinmätare som ej fungerat och vad gjorde ni? Sedan så skulle jag vilja fråga om bakljusen helt plötsligt slocknar på båda sidorna men bromsljusen fungerar. Vad kan det vara för fel då?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Det är permanent med bensinmätaren. Väldigt jobbigt att inte veta hur mycket bensin det är kvar.

74 Inlägg
14 oktober 2010
#2
troligtvis mätare i tanken som pajat eller visaren på instrumentpanelen, börja med att byta de billigaste först.

bromsljus kolla säkringar och att lampan är hel.


Forummoderator
18 038 Inlägg
14 oktober 2010
#3
Tanka fullt och nolla tripmätaren varje gång. Alla som kör Volvo 740 vet vad jag menar... Problemet löst.

Det är ofta så att bakljusen har var sin säkring för att det inte ska bli "svart" därbak om nåt händer. Som Ford91 säger: Säkringar och lampor! Annars: Verkstad.

Har du köpt bilen hos handlare? Deras sak att åtgärda! De får inte sälja en trafikfarlig bil utan att informera om det (Har jobbat som bilförsäljare)

Köpt privat: Du är körd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Likbärgare
375 Inlägg
14 oktober 2010
#4
Jag tror på jordfel, Och jordfel..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
18 038 Inlägg
14 oktober 2010
#5
Tvattekorg skrev:
Jag tror på jordfel, Och jordfel..

Inte på bägge bakljusen? Köper inte det. Men bensinmätaren? Visst! Varför inte!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Likbärgare
375 Inlägg
14 oktober 2010
#6
Dieselsmurfen skrev:
Tvattekorg skrev:
Jag tror på jordfel, Och jordfel..

Inte på bägge bakljusen? Köper inte det. Men bensinmätaren? Visst! Varför inte!

Nej bakljusen har du nog rätt på, Det är nog som ovanstående säger, En säkring som gått, Men skrev inte TS att det bara hände ibland? Då är det ju jordfel..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
18 038 Inlägg
14 oktober 2010
#7
Tvattekorg skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Tvattekorg skrev:
Jag tror på jordfel, Och jordfel..

Inte på bägge bakljusen? Köper inte det. Men bensinmätaren? Visst! Varför inte!

Nej bakljusen har du nog rätt på, Det är nog som ovanstående säger, En säkring som gått, Men skrev inte TS att det bara hände ibland? Då är det ju jordfel..

Kanske det! Men jag skulle nog ändå rekommendera "Luni" Att uppsöka verkstad. Uppenbarligen har hon/han registrerat sig enbart för att får svar på sin fråga. Inget fel i det men medlemmar som skriver en fråga och sedan aldrig mer hörs av på forumet är jag ovillig till att gå in på nån djupare diskussion med. Självklart hade jag hitta felet på en stund men då får ju bilen vara i mina händer...

Intermittent suger! Dvs ett fel som bara visar sig ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Likbärgare
375 Inlägg
14 oktober 2010
#8
Dieselsmurfen skrev:
Tvattekorg skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Inte på bägge bakljusen? Köper inte det. Men bensinmätaren? Visst! Varför inte!

Nej bakljusen har du nog rätt på, Det är nog som ovanstående säger, En säkring som gått, Men skrev inte TS att det bara hände ibland? Då är det ju jordfel..

Kanske det! Men jag skulle nog ändå rekommendera "Luni" Att uppsöka verkstad. Uppenbarligen har hon/han registrerat sig enbart för att får svar på sin fråga. Inget fel i det men medlemmar som skriver en fråga och sedan aldrig mer hörs av på forumet är jag ovillig till att gå in på nån djupare diskussion med. Självklart hade jag hitta felet på en stund men då får ju bilen vara i mina händer...

Intermittent suger! Dvs ett fel som bara visar sig ibland.

Men som Du säkerligen vet är ju verkstad dyrt!
Kan ju vara just därför som TS ställer frågan här just för att eventuellt kunna lösa problemet själv.
Men om nu TS är helt okunnig vad gäller bilar måste jag hålla med dig, Åk till en verkstad!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
18 038 Inlägg
14 oktober 2010
#9
Tvattekorg skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Tvattekorg skrev:

Nej bakljusen har du nog rätt på, Det är nog som ovanstående säger, En säkring som gått, Men skrev inte TS att det bara hände ibland? Då är det ju jordfel..

Kanske det! Men jag skulle nog ändå rekommendera "Luni" Att uppsöka verkstad. Uppenbarligen har hon/han registrerat sig enbart för att får svar på sin fråga. Inget fel i det men medlemmar som skriver en fråga och sedan aldrig mer hörs av på forumet är jag ovillig till att gå in på nån djupare diskussion med. Självklart hade jag hitta felet på en stund men då får ju bilen vara i mina händer...

Intermittent suger! Dvs ett fel som bara visar sig ibland.

Men som Du säkerligen vet är ju verkstad dyrt!
Kan ju vara just därför som TS ställer frågan här just för att eventuellt kunna lösa problemet själv.
Men om nu TS är helt okunnig vad gäller bilar måste jag hålla med dig, Åk till en verkstad!

Jag är väl medveten om begreppet "inga pengar" men i de dagar körde jag Mercedes W123 Diesel just på grund av det. Om vi nu ponerar att TS har tajt ekonomi så köper man inte en Trans Sport! Toyota Previa, Volvo 945 med extrasäte, Mercedes dito, VW Caravelle eller vad fan som helst... Men Cheva TS? Visst är den fräck! Okunnighet så är hon/han förlåten men pga status? Nja... Vi vet ju inte eftersom Avataren inte är ifylld! Visar det sig att det är en tjej som inte har koll på nåt så är hon förlåten. Kille med statustänkande. Nej.

Nu låter jag verkligen som en sedlighetspolis men är det okunnighet så hjälper jag gärna! Är det någon som förköpt sig så: Verkstad. Hoppas nu "Luni" kommenterar detta!

Tips till "Luni": Mer info på avatar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#10
Hej på er! Har varit borta några dagar så därför jag inte svarat. Som ni kanske missat så skrev jag under i första inlägget med Linda. Så ja, jag är en tjej och detta är min första bil då jag har har två barn och hundar och barnvagn som ska rymmas samt packning. Därför blev det en sån här stor bil. Man kan säga att jag har förköpt mig kanske men jag är nöjd med bilen förutom att det var några saker som upptäcktes senare efter privatköpet.

Bensin mätaren kan jag leva med. Kommer att tanka den full och sen kolla på hur långt jag kört o sen tanka den igen. tänkte bara ifall det var någon som visste något sätt att lösa det.

Angående lamporna så är det fortfarande ett mysterium. Har testat alla säkringar och de är hela. Lamporna är hela. Bromsljuset fungerar bak samt dimljuset och fram finns det inget parkeringsljus men halvljus o helljus.

Har även skrivit lite info om mig på min sida. Vet inte hur mycket ni vill veta men lite finns det att läsa smile Ska nu läsa igenom allt ni skrivit smile tack på förhand!

Mvh

Linda
"Luni"

4 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#11
Tack för era svar! Jo jag är okunnig själv men har en far som brukar meka med bilar men han ville inte ge sig på bilen ifall jag inte fick någon riktning vad det kunde vara.

Dieselsmurfen: Tror nog du skulle kunna hitta felet på en gång. Synd att du inte bor i Umeå då hade jag flygit till dig wink

Tvattekorg: Nej det hände inte bara ibland med lamporna utan det är stadigt fel just nu. De har fungerat förut enligt förra ägaren men vad det var för fel visste inte han. sad

Ska nog lämna in till verkstad men kommer ni på något så hojta gärna. Är tacksam för alla svar! smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
17 oktober 2010
#12
Luni skrev:
Tack för era svar! Jo jag är okunnig själv men har en far som brukar meka med bilar men han ville inte ge sig på bilen ifall jag inte fick någon riktning vad det kunde vara.

Dieselsmurfen: Tror nog du skulle kunna hitta felet på en gång. Synd att du inte bor i Umeå då hade jag flygit till dig wink

Tvattekorg: Nej det hände inte bara ibland med lamporna utan det är stadigt fel just nu. De har fungerat förut enligt förra ägaren men vad det var för fel visste inte han. sad

Ska nog lämna in till verkstad men kommer ni på något så hojta gärna. Är tacksam för alla svar! smile

Okej. Har du dragkrok? Kortslutning i den kan ställa till det.
Låt farsgubben gå loss med en multimeter på bakljusen och kolla på jordningen till bägge. Börja med det och hör av dig. Kan/vet han inte hur man gör så hör av dig... En multimeter är ett måste! 100:- på biltema! Fungerar bra! http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni … ltimeter1/

Säkringar.
Glödlampor.

Att mäta "ovanpå" säkringarna till bakljus är en bra start. Spänning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#13
Hej! Japp har köpt en mulimeter nu. Så nu ska vi kolla. Ja dragkrok har jag. Kan det bli kortslutning i dragkroken?

Går och kollar säkringarna ikväll...bakljusen väntar jag med tills farsgubben kommit.. 

mvh
Linda

564 Inlägg
12 januari 2011
#14
Visserligen gammal tråd men kanske kan hjälpa någon ändå.

Tankgivaren är en potentiometer, dvs en variabel resistor kopplad till en flottör. Jag kommer inte ihåg vilka ohm-tal den ska variera mellan men någonstans i bakhuvudet ekar 50 - 150 ohm.

På min fungerar givaren men visaren mätaren i instrumentpanelen sitter fel. Jag kan dock se på färddatorn hur långt den beräknar att jag ska kunna köra på det som är i tanken, så om den fungerar så är givaren ok.

Ang bakljusen så utöver det som beskrivits ovan tydligen inte ovanligt att de ärjar i kopplingen till kretskortet i bakljuset.


Sök