4005
Sök

Fler högtalare..

45 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
Tjo! Nu är det så att jag hade tänkt lägga ca 2000kr till på mitt ljud. Eftersom jag bara har högtalare fram och ingenting bak så är jag väldigt sugen på att köpa 6x9 tre-vägs och sätta bak i kofferten. Jag har ett 4kanalit slutsteg där jag driver basen på 1-2, högtalarna fram har jag inte dratt bak till slutsteget än men ska förmodligen göra det. Men då blir problemet. Ska jag då driva framhögtalarna på kanal 3-4. Då blir det ingen kanal till att sätta ytterligare högtalare? Framhögtalarna är SPL Dynamics SD-6.2. Som det är just nu så driver jag då dem bara genom min huvudenhet vilket funkar men jag måste höja volymen rätt mycket.

Så jag tänkte höra med er vad ni tycker. Blir det "skönare" ljud om jag sätter 6x9 i kofferten? Eller ska jag strunta i det och bara driva högtalarna fram på slutsteget?

Det är en kombi och jag har en blaupunkt london mp37 samt ett äldre Legacy 4 kanal 600w slutsteg.

Jag kan även passa på att fråga om en ny huvudenhet gör mycket? jag har kollat väldigt mycket på denna:
http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94

Tack på förhand.

3 187 Inlägg
14 januari 2011
Tobbe19 skrev:
Tjo! Nu är det så att jag hade tänkt lägga ca 2000kr till på mitt ljud. Eftersom jag bara har högtalare fram och ingenting bak så är jag väldigt sugen på att köpa 6x9 tre-vägs och sätta bak i kofferten. Jag har ett 4kanalit slutsteg där jag driver basen på 1-2, högtalarna fram har jag inte dratt bak till slutsteget än men ska förmodligen göra det. Men då blir problemet. Ska jag då driva framhögtalarna på kanal 3-4. Då blir det ingen kanal till att sätta ytterligare högtalare? Framhögtalarna är SPL Dynamics SD-6.2. Som det är just nu så driver jag då dem bara genom min huvudenhet vilket funkar men jag måste höja volymen rätt mycket.

Så jag tänkte höra med er vad ni tycker. Blir det "skönare" ljud om jag sätter 6x9 i kofferten? Eller ska jag strunta i det och bara driva högtalarna fram på slutsteget?

Det är en kombi och jag har en blaupunkt london mp37 samt ett äldre Legacy 4 kanal 600w slutsteg.

Jag kan även passa på att fråga om en ny huvudenhet gör mycket? jag har kollat väldigt mycket på denna:
http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94

Tack på förhand.

jag skulle skitit i att köpa 6x9 till att ha där bak, dessa pengar skulle jag spara och sen köpt ett bra slutsteg smile
sen skulle jag vilja säga att en bra huvudenhet är grunden till ett bra bygge, har du ingen bra huvudenhet kommer inte ljudet att låta bra, eftersom det är den som skickar signalerna till steget.
så har du ingen bra huvudenhet så kör en ny, den du länkar tycker jag är väldigt bra och ändå hyffsat billig!

45 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
Okej, Hur kan jag se om en huvudenhet är hyfsat bra då?

Här är en länk där de står lite info om min huvudenhet http://www.crutchfield.com/S-THU1R5L0Km … morephotos

Tyvärr står där väl inte så jäkla mycket men ni kanske kan se om det är något. Annars kanske man ska satsa på ett nytt slutsteg då. Kan nån rekommendera något vettigt 4+kanals slutsteg för ett vettigt pris? behöver inte vara något värsting slutsteg. Kan tyvärr inte hitta någon information om mitt slutsteg på internet, Det är iaf av märket Legacy och ligger på 600w, det är över 10 år gammalt^^.

/Tobbe
Senast redigerat av Tobbe19 (14 januari 2011)

3 187 Inlägg
14 januari 2011
Tobbe19 skrev:
Okej, Hur kan jag se om en huvudenhet är hyfsat bra då?

Här är en länk där de står lite info om min huvudenhet http://www.crutchfield.com/S-THU1R5L0Km … morephotos

Tyvärr står där väl inte så jäkla mycket men ni kanske kan se om det är något. Annars kanske man ska satsa på ett nytt slutsteg då. Kan nån rekommendera något vettigt 4+kanals slutsteg för ett vettigt pris? behöver inte vara något värsting slutsteg. Kan tyvärr inte hitta någon information om mitt slutsteg på internet, Det är iaf av märket Legacy och ligger på 600w, det är över 10 år gammalt^^.

/Tobbe

allting beror på vad du vill lägga på ditt ljud?
vad har du för bas?
vill/har du pengarna för att köpa en ny stereo så skulle jag gjort det då den stereon du har nu saknar en hel del inställningsmöjligheter. sen skulle jag även skaffa mig ett bättre steg smile

45 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
Okej, Jo jag hade tänkt lägga 2000kr till just nu men kan även tänka mig lägga några hundringar om det behövs. Därför undrade jag lite då jag inte vet om jag ska köpa ett slutsteg eller en ny huvudenhet först?

den stereon du har nu saknar en hel del inställningsmöjligheter

Vad är det för inställningsmöjligheter som saknas?

Jag har en Orion CO124SBX 12" bas

3 187 Inlägg
14 januari 2011
Tobbe19 skrev:
Okej, Jo jag hade tänkt lägga 2000kr till just nu men kan även tänka mig lägga några hundringar om det behövs. Därför undrade jag lite då jag inte vet om jag ska köpa ett slutsteg eller en ny huvudenhet först?

den stereon du har nu saknar en hel del inställningsmöjligheter

Vad är det för inställningsmöjligheter som saknas?

Jag har en Orion CO124SBX 12" bas

jag hadde nog börjat med stereon, som jag sa börja med grunden, e den nya stereon har du 3 lågnivå med hög volt, samt hög/lågpassfilter mm och ljudet är SÅÅ mycket renare i en pioneer smile

45 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
Okej, tack så mycket för svaren. Det får bli den stereon då.

Sök