4040
Sök

Parallell koppla i steget?

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Först och främst, har 2x 12" basar i en och samma låda med 2 spolar och nu är min fråga:

Behöver jag parallell koppla spolarna emellan varandra först och sen en sladd i bryggan eller kan man köra 2 sladdar från vardera spolar i bryggan? är det någon skillnad? bättre/sämre?

161 Inlägg
16 januari 2011
menar du att du har 1st + och 1 st - PÅ LÅDAN
och 2st + och 2st - på vardera bas?

Bas      Bas
+ -       +-

Brygga
      +-

eller?

/stagesix

3 187 Inlägg
16 januari 2011
alpined skrev:
Först och främst, har 2x 12" basar i en och samma låda med 2 spolar och nu är min fråga:

Behöver jag parallell koppla spolarna emellan varandra först och sen en sladd i bryggan eller kan man köra 2 sladdar från vardera spolar i bryggan? är det någon skillnad? bättre/sämre?

vad har du för grejer? basar och steg?

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
stagesix skrev:

Bas      Bas
+ -       +-

Brygga
      +-

eller?

/stagesix

Ja jag har så
Bas    Bas
+ -     + -

Och jag har ett spl dynamics s-4002 steg och en 2x12" gas sluten låda

3 187 Inlägg
16 januari 2011
alpined skrev:
stagesix skrev:

Bas      Bas
+ -       +-

Brygga
      +-

eller?

/stagesix

Ja jag har så
Bas    Bas
+ -     + -

Och jag har ett spl dynamics s-4002 steg och en 2x12" gas sluten låda

koppla lådan i 2 ohm (vilket den är när du köper den) sen sätter du ena basen på + och - på den ena plinten sen sätter du den andra basen på den andra plinten)

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Såhär ser det ut för tillfället;

http://img.ihack.se/images/112951928209.jpg

3 187 Inlägg
16 januari 2011
alpined skrev:

ser ut som du har tvinnat ihop kablarna?

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
alpined skrev:

ser ut som du har tvinnat ihop kablarna?

Stämmer smile kopplade i bryggan på steget

161 Inlägg
16 januari 2011
Det är 2 kanaligt alltså. Nu använder du bara 1/2 kanaler vad jag kan se. Om de kablarna som går ut från steget går till vardera bas alltså. Koppla  + till + och - till - på vardera skruv på steget så använder basarna en vardera kanal. Borde vara en instruktion på "bridge mode" precis över stegets anslutningsskruvar. Brukar vara de.

/stagesix

EDIT: Du körde bridge mode alltså som det stod på steget. smile
Senast redigerat av stagesix (16 januari 2011)

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
stagesix skrev:
Det är 2 kanaligt alltså. Nu använder du bara 1/2 kanaler vad jag kan se. Om de kablarna som går ut från steget går till vardera bas alltså. Koppla  + till + och - till - på vardera skruv på steget så använder basarna en vardera kanal. Borde vara en instruktion på "bridge mode" precis över stegets anslutningsskruvar. Brukar vara de.

/stagesix

Japp det är så det är kopplat nu, men det finns ju en annan variant då man kopplar ihopa basarna i ena spolen och sen bryggar i steget, frågan var ju vilken variant som vart bäst tongue

3 187 Inlägg
16 januari 2011
alpined skrev:
stagesix skrev:

/stagesix

Japp det är så det är kopplat nu, men det finns ju en annan variant då man kopplar ihopa basarna i ena spolen och sen bryggar i steget, frågan var ju vilken variant som vart bäst tongue

basarna har enkel 4 ohms spole, sen är dom paralell kopplade inne i lådan (- till- och + till +) då får du ohm talet 2 ohm. som jag skrev innan.

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
alpined skrev:
stagesix skrev:

/stagesix

basarna har enkel 4 ohms spole, sen är dom paralell kopplade inne i lådan (- till- och + till +) då får du ohm talet 2 ohm. som jag skrev innan.

Basarna är inte parallellt kopplade inuti lådan..

3 187 Inlägg
16 januari 2011
alpined skrev:
big-jepp skrev:
alpined skrev:

hur har du kopplat dom då? driver du dom i 4 ohm?

29 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
alpined skrev:
big-jepp skrev:

Asså var bas, har ju vars en separat utgång i lådan, dom är inte sammankopplade inuti.. det är en färdigbyggd låda, och hade dom varit sammankopplade inuti så hade det väl bara funnits 1 utgång? ;o

3 187 Inlägg
16 januari 2011
alpined skrev:
big-jepp skrev:
alpined skrev:

Asså var bas, har ju vars en separat utgång i lådan, dom är inte sammankopplade inuti.. det är en färdigbyggd låda, och hade dom varit sammankopplade inuti så hade det väl bara funnits 1 utgång? ;o

okej, jo det är det, jag hade kopplat om dom och drivit dom i 2 ohm.

21 761 Inlägg
16 januari 2011
S-4002 tål knappast 2 Ohm i bryggkopplat läge om man kikar i specen, jag håller med stagesix om att TS bör koppla en bas för vardera kanal. smile

Sök