2528
Sök

Batteriladdare på Lidl ?

1 327 Inlägg
18 januari 2011
Jag köpte ett Varta 70 ah på Laitis till saaben för 1200 kr. Varta har fått bra i tester.

Global har även fått bra betyg. Global är samma batteri som OKQ8.

Ladda alltid ett bilbatteri innan du monterar det för att få full kapacitet. De är inte riktigt fulladdat när man köper dem.

Forummoderator
18 004 Inlägg
18 januari 2011
V850 skrev:
Glömde fråga er , Om jag köper ett nytt batteri är det då fullladdat  när men köper dem! eller ska jag behöva ladda det ! sorry för mina konstiga frågor big_smile

Tror inte en laddare är svaret på problemen. Oavsett märke. Batteri skulle jag satsat på. Även att kolla laddning/strömåtgång på bilen.

EDIT: Som svar på frågan: Ofta är de laddade til 70-90% och det ska räcka för att bilen ska orka ladda det om du inte kör extremt korta sträckor dagligen.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (18 januari 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

killercow
18 januari 2011
lågpris grejer kan funka lika bra som orginaldelar och grejer av kända fabrikat.

dock är risken större med lågpris grejer att dom tyvärr inte är så bra.

ska man köpa lågpris grejer till bil ska man hålla sig till kedjor som jobbar med den typen av varor typ biltema.

köpa bilgrejer på lidl eller netto är nog ingen höjdare. det är mataffärer

30 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Tackar för alla hjälp och tips , ni är toppen , jag har nu bestämt mig för ett batteri byte då smile såg på OKQ8 en som kostar runt 1000kr en hundring lägre än det på mekonomen smile . så jag skiter i laddaren då. tyvärr så kör jag korta sträckor nu för tiden hem till stan och så , men kanske jag borde köra långa sträckor i början så att batteriet laddar ordentligt ellr ?

tack

Forummoderator
18 004 Inlägg
18 januari 2011
killercow skrev:
lågpris grejer kan funka lika bra som orginaldelar och grejer av kända fabrikat.

dock är risken större med lågpris grejer att dom tyvärr inte är så bra.

ska man köpa lågpris grejer till bil ska man hålla sig till kedjor som jobbar med den typen av varor typ biltema.

köpa bilgrejer på lidl eller netto är nog ingen höjdare. det är mataffärer

Håller med. har en "lågrisladdare" från Jula som har option 6-12 volt, wet, gel, other typ och 1 eller 4A laddning. Fungerar kanon till dieseltrucken som står inne i långa perioder (Byta-däck-och-olja-truck) Fast minne? Nej du...  Bra laddare, bra batteri. Sen felsöka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 327 Inlägg
18 januari 2011
V850 skrev:
Tackar för alla hjälp och tips , ni är toppen , jag har nu bestämt mig för ett batteri byte då smile såg på OKQ8 en som kostar runt 1000kr en hundring lägre än det på mekonomen smile . så jag skiter i laddaren då. tyvärr så kör jag korta sträckor nu för tiden hem till stan och så , men kanske jag borde köra långa sträckor i början så att batteriet laddar ordentligt ellr ?

tack

En generator laddar aldrig ett batteri till 100%. Spelar ingen roll hur mycket du kör.

Det är därför man bör ladda ett batteri med jämna mellanrum med laddare.

30 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Aero T16 skrev:
V850 skrev:

tack

En generator laddar aldrig ett batteri till 100%. Spelar ingen roll hur mycket du kör.

Det är därför man bör ladda ett batteri med jämna mellanrum med laddare.

Jaså! Så du menar att jag köper laddaren ändå, hur ofta ska jag ladda den, och snälla hjälp mig att förstå en sak här , en vän sa igår att det problemet jag har med batteriet är för att bilen ståstilla för länge och att jag inte kör långa sträckor , det stämmer dock , jag minns inte när var det sista gågen jag körde från karlskoga till örebro , jag kör bara ibland till stan (2-5 mil ) , ibland står bilen stilla ute i kyllan i 3 dar, Så han förslog att jag inte köpa ett nytt batteri än , att det jag behöver göra är att köra bilen oftare och då laddas batteriet och samt köpa en batteriladdare som jag kan använda då o då !

tror du att detta kan stämma! jag är så okunnig i bilar , det enda som jag är bra på är att köra , tråkigt för mig.

1 327 Inlägg
19 januari 2011
Batterier har längre livslängd om man laddar det ofta.

Mycket kallstarter och korta körningar så är det bra om man laddar batteriet ofta.

De flesta bilägare laddar nog sina batterier först när bilen inte startar. Då har bilbatteriet redan tagit skada.

Du behöver inte köra bilen oftare. Betydligt billigare att ladda batteriet med batteriladdaren än med bilens generator.

2 924 Inlägg
19 januari 2011
Visst förkortar du livslängden på batteriet (sliter ut i förtid) genom att bara köra korta sträckor.
...men Nej, problemen du har att den startar lätt men inte efter en kort tids användning och sedan startar efter en stunds väntan osv.. får man inte utav att man kör korta sträckor.
Det beror det på något fel i bilen på någon av de olika sakerna jag räknade upp innan (eller i kombination) eller kanske något annat som t.ex bristfällig kontakt i en elektrisk anslutning någonstans.

En batteriladdare ger bara konstgjord andning tills felet blir ännu större och omfattande men visst det är aldrig fel att ha en billaddare men Lidl´s variant hade jag hoppat över och åkt till Biltema och köpt motsvarande eller allra helst en utav känt kvalitétsmärke.

Innan du funderar vidare på något annat så bör du mäta upp din laddning & batteriets kondition på seriöst sätt till att börja med.
Åk till närmaste verkstad och be om hjälp om du inte har kunskap eller utrustning själv, kostar inte många kronor.

~ Life is short, have FUN! ~

74 Inlägg
19 januari 2011
Köpte denna laddare på lidl när dom hade den för ett par månader sen, det är ju ingen superbra laddare, men den gör sitt jobb och 200 kronor är ju inte så mycket ändå smile

Sök