2301
Sök

Xenonfråga

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#1
Jag undrar om det går att sätta i ett 75watts xenon kitt (detta: http://www.xenonkungen.com/se/art/75w-xenonkit.php) i dessa lamporna (http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -krom.html)

Sen reläkablageet, vad är det till för och om det nu är ett måste, är det svårt att koppla in?smile
Senast redigerat av C_A_T (5 januari 2011)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

7 396 Inlägg
5 januari 2011
#2
C_A_T skrev:
Jag undrar om det går att sätta i ett 75watts xenon kitt (detta: http://www.xenonkungen.com/se/art/75w-xenonkit.php) i dessa lamporna (http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -krom.html)

Sen reläkablageet, vad är det till för och om det nu är ett måste, är det svårt att koppla in?smile

jag hade INTE monterat 75W i dem dels så förstör värmen reflektorerna, de är ju gjorda för 55w

och dels såg jag att xenonlamporna bara hade en livslängd på 1000-1500 timmar,, en vanlig xenon har en livslängd på minst det dubbla,, jag hde satsat på ett 50w xenon istället wink å sparat plats å pengar, för tro mig du får lyse endå,,

jag har ett lågbudget 35w kit i mina sim extraljus, å det lyser BRA,, men man vill ju iof alltid ha mer,, men för min körning så duger det gott


Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2011
#3
granadadr skrev:
C_A_T skrev:
Jag undrar om det går att sätta i ett 75watts xenon kitt (detta: http://www.xenonkungen.com/se/art/75w-xenonkit.php) i dessa lamporna (http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -krom.html)

Sen reläkablageet, vad är det till för och om det nu är ett måste, är det svårt att koppla in?smile

jag hade INTE monterat 75W i dem dels så förstör värmen reflektorerna, de är ju gjorda för 55w

och dels såg jag att xenonlamporna bara hade en livslängd på 1000-1500 timmar,, en vanlig xenon har en livslängd på minst det dubbla,, jag hde satsat på ett 50w xenon istället wink å sparat plats å pengar, för tro mig du får lyse endå,,

jag har ett lågbudget 35w kit i mina sim extraljus, å det lyser BRA,, men man vill ju iof alltid ha mer,, men för min körning så duger det gott

Det är skillnad på hur mycket värme en 55w halogenlampa och en 75w xenonlampa alstrar. Så där är det nog inga problem.

1000-1500 timmars livslängd, jaa.. det kan låta lite men räkna det i mil, å sen att man inte använder helljuset så ofta.. Då håller dom länge.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 396 Inlägg
5 januari 2011
#4
te_wik skrev:
granadadr skrev:
C_A_T skrev:
Jag undrar om det går att sätta i ett 75watts xenon kitt (detta: http://www.xenonkungen.com/se/art/75w-xenonkit.php) i dessa lamporna (http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -krom.html)

Sen reläkablageet, vad är det till för och om det nu är ett måste, är det svårt att koppla in?smile

jag hade INTE monterat 75W i dem dels så förstör värmen reflektorerna, de är ju gjorda för 55w

och dels såg jag att xenonlamporna bara hade en livslängd på 1000-1500 timmar,, en vanlig xenon har en livslängd på minst det dubbla,, jag hde satsat på ett 50w xenon istället wink å sparat plats å pengar, för tro mig du får lyse endå,,

jag har ett lågbudget 35w kit i mina sim extraljus, å det lyser BRA,, men man vill ju iof alltid ha mer,, men för min körning så duger det gott

Det är skillnad på hur mycket värme en 55w halogenlampa och en 75w xenonlampa alstrar. Så där är det nog inga problem.

1000-1500 timmars livslängd, jaa.. det kan låta lite men räkna det i mil, å sen att man inte använder helljuset så ofta.. Då håller dom länge.



Mvh Tommy

1w utvecklar ungefär samma värme,,  halogen som xenon, har du känt på en xenonlampa?? råkade ta på en 35w  av misstag å tro mig den var VARM
men du har ju redan bestämt dig så,,

dina pengar, din bil,,
Senast redigerat av granadadr (5 januari 2011)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2011
#5
granadadr skrev:
te_wik skrev:
granadadr skrev:
jag hade INTE monterat 75W i dem dels så förstör värmen reflektorerna, de är ju gjorda för 55w

och dels såg jag att xenonlamporna bara hade en livslängd på 1000-1500 timmar,, en vanlig xenon har en livslängd på minst det dubbla,, jag hde satsat på ett 50w xenon istället wink å sparat plats å pengar, för tro mig du får lyse endå,,

jag har ett lågbudget 35w kit i mina sim extraljus, å det lyser BRA,, men man vill ju iof alltid ha mer,, men för min körning så duger det gott

Det är skillnad på hur mycket värme en 55w halogenlampa och en 75w xenonlampa alstrar. Så där är det nog inga problem.

1000-1500 timmars livslängd, jaa.. det kan låta lite men räkna det i mil, å sen att man inte använder helljuset så ofta.. Då håller dom länge.



Mvh Tommy

1w utvecklar ungefär samma värme,,  halogen som xenon, har du känt på en xenonlampa?? råkade ta på en 35w  av misstag å tro mig den var VARM
men du har ju redan bestämt dig så,,

dina pengar, din bil,,

Nix, varken min bil eller mina pengar denna tråden handlar om.


Sen kan det ju vara som du säger, vet att det diskuterats mycket om det på nätet och rimligen borde det vara så, att 1w halogen ger lika värme som en 1w xenonlampa, men jag är osäker jag.

Det som gör mig osäker är mina egna erfarenheter. Monterade på audin tex 55w xenon i hel/halv på en sida, och lät original halogen 50/55w sitta kvar på andra sidan. Värmen i halogenarna på lyktglaset var mycket högre.






Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (5 januari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 396 Inlägg
5 januari 2011
#6
te_wik skrev:
granadadr skrev:
te_wik skrev:

Det är skillnad på hur mycket värme en 55w halogenlampa och en 75w xenonlampa alstrar. Så där är det nog inga problem.

1000-1500 timmars livslängd, jaa.. det kan låta lite men räkna det i mil, å sen att man inte använder helljuset så ofta.. Då håller dom länge.



Mvh Tommy

1w utvecklar ungefär samma värme,,  halogen som xenon, har du känt på en xenonlampa?? råkade ta på en 35w  av misstag å tro mig den var VARM
men du har ju redan bestämt dig så,,

dina pengar, din bil,,

Nix, varken min bil eller mina pengar denna tråden handlar om.


Sen kan det ju vara som du säger, vet att det diskuterats mycket om det på nätet och rimligen borde det vara så, att 1w halogen ger lika värme som en 1w xenonlampa, men jag är osäker jag.

Det som gör mig osäker är mina egna erfarenheter. Monterade på audin tex 55w xenon i hel/halv på en sida, och lät original halogen 50/55w sitta kvar på andra sidan. Värmen i halogenarna på lyktglaset var mycket högre.






Mvh Tommy

ahh såg att det var en annan ts nu,  ooops,, sorry,,


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#7
Det är skillnad på hur mycket värme en 55w halogenlampa och en 75w xenonlampa alstrar. Så där är det nog inga problem.

1000-1500 timmars livslängd, jaa.. det kan låta lite men räkna det i mil, å sen att man inte använder helljuset så ofta.. Då håller dom länge.



Mvh Tommy

Precis det jag tänkte på också att en xenonlampa inte alstrar så mkt värme. Så det borde inte vara ngr problem att sätta i en 75W xenonlampa i strålkastarna då lr????
Sen reläkablageet, vad är det till för och om det nu är ett måste, är det svårt att koppla in?
Senast redigerat av C_A_T (20 januari 2011)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#8
Ngn som kan svara på min senaste fråga?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 januari 2011
#9
C_A_T skrev:
Ngn som kan svara på min senaste fråga?

Väldigt lätt att koppla in. Följer med anvisning och allt man behöver och det tar max en timme om du inte gjort det innan. Jag gör det själv på 20 min med relän och allt.
Reläna behövs för att lamporna ska få strömmen som behövs direkt från batteriet istället för att tjocka kablar ska dras in i kupén till spaken.
Senast redigerat av mk2_power (22 januari 2011)


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#10
Jag har köpt xenonkit tidigare ett i dimljusen på 35W och ett 60W i helljuset. Men just detta på 70W har reläer och inte de andra kitten. Hur kmr det sig?tongue

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

* Voff voff *
10 622 Inlägg
22 januari 2011
#11
te_wik skrev:
Sen kan det ju vara som du säger, vet att det diskuterats mycket om det på nätet och rimligen borde det vara så, att 1w halogen ger lika värme som en 1w xenonlampa, men jag är osäker jag.

Mvh Tommy

Njae... Nu är jag inte alls säker, men jag tänker så här:

Watt är ju ett mått på lampans förbrukning och värme är en oönskad spillprodukt från lampan! Dvs ju mer värme en lampa avger desto sämre verkningsgrad har den (precis som t.ex. motorer)!

Därav bör ju en xenonlampa avge mycket mindre värme än en halogenlampa med samma watt-tal, eftersom xenonlampan avger mycket mer ljus!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#12
C_A_T skrev:
Ngn som kan svara på min senaste fråga?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

* Voff voff *
10 622 Inlägg
23 januari 2011
#13
C_A_T skrev:
Jag har köpt xenonkit tidigare ett i dimljusen på 35W och ett 60W i helljuset. Men just detta på 70W har reläer och inte de andra kitten. Hur kmr det sig?tongue

Relä är nästan ett måste om du kör med 70w! Bilens original-kablage är nog tveksamt om det håller för 70w och dom ampere som xenonkittet drar...

Så svaret är väl egentligen helt enkelt att det är ett seriöst tillverkat xenonkit! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#14
Det borde det ju vara, det är ju xenonkungens grejer. Men även fast det finns med beskrivning, så undrar jag hur man kopplar in reläerna. Man ska väl inte behöva dra kablar in i kupen och plocka isär hela instrumentpaneln?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 januari 2011
#15
C_A_T skrev:
Det borde det ju vara, det är ju xenonkungens grejer. Men även fast det finns med beskrivning, så undrar jag hur man kopplar in reläerna. Man ska väl inte behöva dra kablar in i kupen och plocka isär hela instrumentpaneln?

du kopplar reläna till dina befintliga helljus så nej du behöver inte dra mycket kabel


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#16
Ok, tack för det svaret. Då blire till att köpa det kittet ngn dag. Så fort jag vet var jag kan sätta det.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

* Voff voff *
10 622 Inlägg
24 januari 2011
#17
C_A_T skrev:
Det borde det ju vara, det är ju xenonkungens grejer. Men även fast det finns med beskrivning, så undrar jag hur man kopplar in reläerna. Man ska väl inte behöva dra kablar in i kupen och plocka isär hela instrumentpaneln?

Är det inte så att du har en kontakt på ditt kit som passar till den ena eller båda original-lampornas kontakt och sedan utöver det en röd med säkring på samt en eller två svarta?

Om det är på det viset så ska den röda till batteriets plus och den svarta/dom svarta till jord!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#18
Vet inte om det är en en säkring på kablarna men jag kunde inte se det på deras hemsida.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

* Voff voff *
10 622 Inlägg
24 januari 2011
#19
C_A_T skrev:
Vet inte om det är en en säkring på kablarna men jag kunde inte se det på deras hemsida.

Säkringen kan ju sitta nå´n annanstans, t.ex. på reläet, men grundpoängen är att den röda ska till batteriet och den/dom svarta till jord! Dessa kablar är till matningen av reläet! Reläet tar endast styrström från bilens originalkontakt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#20
Då förstår jag det hela lite mer;)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/


Sök