3314
Sök

Saab 9000 problem, låter illa o läcker olja!

40 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Tja! Har en saab 9000 2,3 turbo -93

Jag skulle stanna nu på parkeringen och då visade sig att bilen knackar som att de låter som en "diesel" bil hmm
Det luktar "gammal olja" om bilen när man står ett tag..
Kan det vara kamkjedian?
Eller topp packningen?

Mvh

**Rubriken ändrad av moderator**

40 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Jag gick ut nu och tittade under bilen och där ligger en stor pöl med olja. finns inget kvar i motorn.
de var kladdigt vid växellådan, samt avgasröret.

1 062 Inlägg
29 januari 2011
Vad är det för olja då? Från motorn eller lådan?

M.V.H.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 januari 2011
Vevhusventilationen som "pajjat"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

40 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Det är motorolja, jag kollade nivån i oljan och då var stickan torr..

5 710 Inlägg
29 januari 2011
Nisse skrev:
Jag gick ut nu och tittade under bilen och där ligger en stor pöl med olja. finns inget kvar i motorn.
de var kladdigt vid växellådan, samt avgasröret.

Kikat på oljetryckröret till turbon?

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
de vet ja inte hur man gör... kan inte så mycket om turbo bilar så någon får förklara. smile

41 Inlägg
31 januari 2011
Nisse skrev:
de vet ja inte hur man gör... kan inte så mycket om turbo bilar så någon får förklara. smile

Du får ta och kolla på framsidan motorn. men nog en ficklampa till hands.
Sen se om du kan lokalisera läckaget. Turbo har du som grenrör sitter i efter topplocket. Sen så har du flera mindre rör som går till olika punkter på själva aggregatet. fast du skulle kolla under bilen och försöka se vad oljan runnit ifrån om det möjligen kan vara p-boxen mellan motor och låda. annars kan du ju göra som så att du slår lite olja och kör motorn och så kan du nog se vad det trycker ur sig.

Lycka till ! MVH smile

40 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
jag slängde i lite olja och startade bilen, de droppade från vissa ställen och rann på ett ställe. såg inte riktigt, låg bil... tongue

sen efter ett tag så började de ryka upp på baksidan av motorn där vid insuget. och sen luka de "rutten" olja, jag tittade ner där bakom själva motorn och där var de jätte klibbigt och oljigt. och ju mer jag gasar desto mer rinner det.

mvh

1 327 Inlägg
1 februari 2011
Tvätta rent och försök se vars oljan droppar ifrån.

Kolla så att inte backventilen till vevhusventilation och slangarna är igentäpta.

När byttes oljan senast?

1 062 Inlägg
1 februari 2011
Nisse skrev:
jag slängde i lite olja och startade bilen, de droppade från vissa ställen och rann på ett ställe. såg inte riktigt, låg bil... tongue

sen efter ett tag så började de ryka upp på baksidan av motorn där vid insuget. och sen luka de "rutten" olja, jag tittade ner där bakom själva motorn och där var de jätte klibbigt och oljigt. och ju mer jag gasar desto mer rinner det.

mvh

Kan vara turbons oljerör som har spruckit eller skruv som lossnat, det går bakifrån motorn och framåt till turbon.
Kika på det!

M.V.H.

5 710 Inlägg
1 februari 2011
AndreasPlars skrev:
Nisse skrev:

mvh

Kan vara turbons oljerör som har spruckit eller skruv som lossnat, det går bakifrån motorn och framåt till turbon.
Kika på det!

M.V.H.

Tror oxo på den, spuckit en gång på min bil.....

MVH Jonas
..............

Sök