3385
Sök

Är T-5orna Audi motorer?

709 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
är verkligen inte insatt i volvo snarare tvärtom, har hört både dittan o dattan om att t5orna är gjorda av audi?

kan någon förklara för mej hur de ligger till detta, nyfiken!

MVH

One touch on the brake is a sign of fear
151 Inlägg
4 februari 2011
Hejsan, nej det är inte tillverkade av Audi

"One touch on the brake is a sign of fear"

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
4 februari 2011
Volvos gamla diesel-femmor var Audi-motorer. Men inte bensinarna!

/Mattias

709 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
aha, okey tack för svar. smile

1 641 Inlägg
4 februari 2011
matteeee skrev:
Volvos gamla diesel-femmor var Audi-motorer. Men inte bensinarna!

Även D24 i 2/7/900 serien var audis smile
Senast redigerat av Munkis (4 februari 2011)

2 978 Inlägg
4 februari 2011
Såpass? Det visste inte jag, skoj att lära sig smile Mer info om den motorn?

/Mattias

1 641 Inlägg
4 februari 2011
matteeee skrev:
Såpass? Det visste inte jag, skoj att lära sig smile Mer info om den motorn?

Är inte så hemma på dom maskinerna men det verkar stå lite i den här tråden iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 62&p=1

3 354 Inlägg
5 februari 2011
Skulle vilja säga att D24an är mera en vw motor om man ska säga så.  då den bara satt i Vw fordon http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_D24_engine
Dock så skulle man ju kunna säga VAG motorer om både d24 och 2,5TDI
Senast redigerat av Seth (5 februari 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
5 februari 2011
Även 850 och S/V70 TDI är audimotorer.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2011
OKej då listar jag upp det som skrivits

D24/d24tic volvo 2/7/9 serien
2.5d(TDI) 850/v70
D5 volvo är osäker men alla "Nyare" dieslar typ.
Sen finns det en 2.0d som sitter bl.a i v50 som tydligen ska vara en fordmotor.

Sen kan man ju undra om inte volvo tittat rätt mycket på de 5cyl dieslarna när de designade sina 5cyl bensinare eftersom att topparna verkar passa  till audis dieselblock.
Senast redigerat av AcesHigh666 (5 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 641 Inlägg
5 februari 2011
AcesHigh666 skrev:
OKej då listar jag upp det som skrivits

D24/d24tic volvo 2/7/9 serien
2.5d(TDI) 850/v70
D5 volvo är osäker men alla "Nyare" dieslar typ.
Sen finns det en 2.0d som sitter bl.a i v50 som tydligen ska vara en fordmotor.

Sen kan man ju undra om inte volvo tittat rätt mycket på de 5cyl dieslarna när de designade sina 5cyl bensinare eftersom att topparna verkar passa  till audis dieselblock.

Volvos andra diesel 5:or är just Volvos å inte audi vad jag vet, var bara TDi maskinen som var ådis

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 februari 2011
D5 motorn är volvos egna dock inte utvecklad utav Volvo PV utan utvecklad av Volvo Penta. Volvos tidigare 5 cyl diesel är mycket riktigt en V.A.G motor (V.A.G motorkod AEL) och lämnar 140hk. Dock skilje pumpinfästningen så bränslepumpen är inte utbytbar mellan "volvomotorn" och v.a.g motorn...

D24 var/är samma motor som V.A.G hade i sina lätta lastbilar typ LT31/LT35 mfl.

Volvos 5cyl bensinare är precis som de senare 4cyl (så kallade vitblockare) en egen konstruktion, med undantaget 1,8i som fanns till förts generationens S40/V40 som är en Mitsubishimotor.

Svaret på TS fråga är altså T5:an är inte en audimotor utan är tillvekad av volvo själva!

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Smålänning
7 887 Inlägg
7 februari 2011
Vitfemmorna ska tydligen Porsche dock ha haft ett finger med i utvecklingen av. Liksom att balansaxlarna i B234 är Porsche-konstruktion.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 978 Inlägg
8 februari 2011
Är det inte annan tändföljd på T5orna (och de andra volvo-bensinfemmorna) än Audis gamla femmor (ja, den nya har samma tändföljd dom de gamla Audi visserligen)? Har för mig jag har läst det nånstans...? Det kan ju förklara skillnaden i vrål wink

/Mattias

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2011
Nej det är samma.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 februari 2011
matteeee skrev:
Är det inte annan tändföljd på T5orna (och de andra volvo-bensinfemmorna) än Audis gamla femmor (ja, den nya har samma tändföljd dom de gamla Audi visserligen)? Har för mig jag har läst det nånstans...? Det kan ju förklara skillnaden i vrål wink

Skillnaden i vrål kan bero på allt möjligt.

Annat avgassystem, andra kammar, ventilstorlekar, utformning på toppen, cylindervolym...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Sök