3456
Sök

Köpråd: "Sportig" bil max 80 000kr

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2011
#21
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
Wilsgaard skrev:
En 330i klarar inte enkelt 0,9l/milen utan ligger snarare på ~1,2. Dessutom är Lexus is200 en grymt fin bil, men precis som Rquired säger så är det ingen investering... dyr !

Kört is200 ett flertal gånger då min morbror har en, och det är en störtskön glidarvagn men ingen "sportbil" direkt. Ligger aboslut inte som en BMW på vägen, men bra alternativ kanske smile

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 

Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Darkie här på Garaget fick tyst på en del genom följande klipp:
http://www.garaget.org/video/54814
Och kom ihåg att det är en M52 utan dubbel VANOS i den med, M54 i 330i är en helt annan (snålare) sak. Bmw kan det här med låg förbrukning kontra effekt.

Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....

Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad

Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.

Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.

Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.
Senast redigerat av Rquired (14 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

404 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#23
Hehe den där Top Gear rapporten är inte så jäkla dum faktiskt, har provat en prius under en dag och det är långt ifrån en ekonomisk bil om man följer trafikrytmen och accelererar som man normalt gör. En ny golfdiesel är mycket bättre överlag och går dessutom som en bil när man väl trycker ner gasen.


404 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
steifan skrev:
Alfa Romeo GTV?

Kanske ute på farligt territorium wink

En 97:a (lite för gammal kanske) i GBG:
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … =6&w=3

Har definitivt ett utstickande utseende. cool


Edit:

Din bror kanske gillar utseendet på BMWs Compact-modeller av E46?
Borde väl vara en bra medelväg, brukar finnas en del 325 till salu i det utförandet.

Alfa Romeo är helt underbara bilar med ett stort lass charm och stil och framför allt körglädje, dem tror jag inte är något dumt alternativ och driftsäkerheten och kvalitén på en sådan är rejält mycket högre än gamla förlegade svenska fördomar får folk att tro. smile

Personligen tycker jag inte om GTV:ns utseende men jag ska skicka vidare en till brorsan så får man se, smaken är som baken så att säga!


404 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
#25
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:

Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 

Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Darkie här på Garaget fick tyst på en del genom följande klipp:
http://www.garaget.org/video/54814
Och kom ihåg att det är en M52 utan dubbel VANOS i den med, M54 i 330i är en helt annan (snålare) sak. Bmw kan det här med låg förbrukning kontra effekt.

Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....

Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad

Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.

Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.

Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.

Angående bränsleförbrukning för BMW så har jag en tokfräsch 320i med 170hk motorn, gått 10500mil endast i kalix, umeå och luleå. Den står i varmgarage året runt så inga kallstarter och drar 0,89l/mil blandad körning på vintern, ca 0,84l/mil under sommarhalvåret, den körs lugnt och stilla men självklart inte som en gammal kärring.

Man måste vara snäll med BMW för att de ska gå billigt, så fort man trampar i skjuter förbrukningen iväg. Det är ju inte en ekonomisk bil men jag var faktiskt imponerad då ajg lyckats köra 320:n på 0,69l/mil enbart landsväg.


735 Inlägg
15 februari 2011
#26
330ci manuell är en relativt snål bil. Körde själv på 0.75 upp till fjällen och tillbaka 40 mil med 2 passagerare och full alpin utrustning+packning vilket jag tyckte va sjukt imponerande.. Dock en av få gånger jag körde riktigt lugnt med bilen..  Under 1 liter per mil i blandad är inte ens svårt att uppnå med en frisk motor. Jag klarade det och det säger en del tongue Jag ligger alltid 1dl över på samma bil som min flickvän pga rätt tung gaspedal.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
#27
Attenator skrev:
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:

Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....

Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad

Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.

Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.

Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.

Angående bränsleförbrukning för BMW så har jag en tokfräsch 320i med 170hk motorn, gått 10500mil endast i kalix, umeå och luleå. Den står i varmgarage året runt så inga kallstarter och drar 0,89l/mil blandad körning på vintern, ca 0,84l/mil under sommarhalvåret, den körs lugnt och stilla men självklart inte som en gammal kärring.

Man måste vara snäll med BMW för att de ska gå billigt, så fort man trampar i skjuter förbrukningen iväg. Det är ju inte en ekonomisk bil men jag var faktiskt imponerad då ajg lyckats köra 320:n på 0,69l/mil enbart landsväg.

Nu är det inga höga siffror du kör på, tvärt om. Men 320i 2.2 är lägre utväxlad än de större motorerna och dricker således mer i landsvägsfart eller däröver, en 330i bör alltså kunna matcha dina siffror trots mer effekt om man inte enbart kör i stan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

671 Inlägg
15 februari 2011
#28
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
Min far som har en sådan kör inte ekonomiskt, är glad i att gasa och ligger gärna "kvar" på växlar. Trots detta dricker den 0.93L/milen, jag har kört den på 0.82L/milen försiktig blandad (Halmstad)körning och bild på detta finns under min profil. Min 328i som är klart äldre och en mindre modern konstruktion tex. med enbart enkel-VANOS mot dubbel i 330i dricker 0.9020L/milen och den går inte försiktigt den heller. 

Hur man gör för att nå 1.2L/milen vet jag inte, antingen ren stadskörning eller så står man på gasen konstant.

Darkie här på Garaget fick tyst på en del genom följande klipp:
http://www.garaget.org/video/54814
Och kom ihåg att det är en M52 utan dubbel VANOS i den med, M54 i 330i är en helt annan (snålare) sak. Bmw kan det här med låg förbrukning kontra effekt.

Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....

Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad

Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.

Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.

Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.

Jag menade att om du har verklig effekt i motorn över ett större register, vilket du påstår att BMWs har.
Då kommer man inte ifrån att effekt är lika med bensinförbrukning.
Du som läser tester måste sett en där man körde BMW Mbil vs Miljöbil vs Lotus XX vs några bilar till.
BMWn gick inte runt banan under 3,5lit/mil Lotus gick snålast med en dryg liter per mil på bana.
Har man ingen effekt/vikt så går det snålt, eller gasar man inte så går det snålt.
Men påstå inte att om man ger gas så går bilen snålt...
En kompis med en Alpina B3 tjafsade om sin låga förbrukning, men åker man som en tant så drar det inget. Jag fick mätaren och escalera när jag körde den.
Jag hade en hyrbil Focus Tdci och den drog 1,7liter/milen när jag gasade på landsväg.
Mkt skitsnack och förvrängningar av vad som är frisk körning.
Pendlade ner till Kalmar på jobb för en del år sedan och jag fick tanka 3ggr på resan medans de andra grabbarna åkte upp o ner på samma tank. Blev inkallad hos chefen ang. bensinförbrukningen och att vissa av medpassagerarna inte uppskattade fullgaskörning.

Kamma till er och var realistiska...

597 Inlägg
15 februari 2011
#29
Du kan hittat en någorlunda hyffsad SLK med fina mil för de pengarna 2sitsig plåtcab = mums big_smile
Nu är jag ju partiskt men men lol

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
#30
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:

Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....

Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad

Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.

Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.

Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.

Jag menade att om du har verklig effekt i motorn över ett större register, vilket du påstår att BMWs har.
Då kommer man inte ifrån att effekt är lika med bensinförbrukning.
Du som läser tester måste sett en där man körde BMW Mbil vs Miljöbil vs Lotus XX vs några bilar till.
BMWn gick inte runt banan under 3,5lit/mil Lotus gick snålast med en dryg liter per mil på bana.
Har man ingen effekt/vikt så går det snålt, eller gasar man inte så går det snålt.
Men påstå inte att om man ger gas så går bilen snålt...
En kompis med en Alpina B3 tjafsade om sin låga förbrukning, men åker man som en tant så drar det inget. Jag fick mätaren och escalera när jag körde den.
Jag hade en hyrbil Focus Tdci och den drog 1,7liter/milen när jag gasade på landsväg.
Mkt skitsnack och förvrängningar av vad som är frisk körning.
Pendlade ner till Kalmar på jobb för en del år sedan och jag fick tanka 3ggr på resan medans de andra grabbarna åkte upp o ner på samma tank. Blev inkallad hos chefen ang. bensinförbrukningen och att vissa av medpassagerarna inte uppskattade fullgaskörning.

Kamma till er och var realistiska...

Men ingen (Utom möjligtvis du) ligger med öppna spjäll till vardags heller, inte ens då trodde jag man kunde få en 1.6l diesel att dricka 1.7L/milen så jag är imponerad! wink

Bmw M eller Alpina (Beror på modell) är heller inte tänka till att gå snålt på samma sätt som standardprogrammet. Ingen har heller påstått att bilen går snålare om man gasar vilket du verkar fått uppfattningen av, tvärt om har många vittnat om riktigt låga siffror med 330i om man just snålkör.

Kör man hyggligt aggressivt, det de flesta här skulle beskriva som "gasglad", dricker bilarna nämnda i denna tråden inte mycket. Kör man så att gaspedalen gör ett avtryck i golvmattan kan vad som helst ske men det är troligen inte särskilt relevant för TS...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

671 Inlägg
15 februari 2011
#31
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.

Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.

Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.

Jag menade att om du har verklig effekt i motorn över ett större register, vilket du påstår att BMWs har.
Då kommer man inte ifrån att effekt är lika med bensinförbrukning.
Du som läser tester måste sett en där man körde BMW Mbil vs Miljöbil vs Lotus XX vs några bilar till.
BMWn gick inte runt banan under 3,5lit/mil Lotus gick snålast med en dryg liter per mil på bana.
Har man ingen effekt/vikt så går det snålt, eller gasar man inte så går det snålt.
Men påstå inte att om man ger gas så går bilen snålt...
En kompis med en Alpina B3 tjafsade om sin låga förbrukning, men åker man som en tant så drar det inget. Jag fick mätaren och escalera när jag körde den.
Jag hade en hyrbil Focus Tdci och den drog 1,7liter/milen när jag gasade på landsväg.
Mkt skitsnack och förvrängningar av vad som är frisk körning.
Pendlade ner till Kalmar på jobb för en del år sedan och jag fick tanka 3ggr på resan medans de andra grabbarna åkte upp o ner på samma tank. Blev inkallad hos chefen ang. bensinförbrukningen och att vissa av medpassagerarna inte uppskattade fullgaskörning.

Kamma till er och var realistiska...

Men ingen (Utom möjligtvis du) ligger med öppna spjäll till vardags heller, inte ens då trodde jag man kunde få en 1.6l diesel att dricka 1.7L/milen så jag är imponerad! wink

Bmw M eller Alpina (Beror på modell) är heller inte tänka till att gå snålt på samma sätt som standardprogrammet. Ingen har heller påstått att bilen går snålare om man gasar vilket du verkar fått uppfattningen av, tvärt om har många vittnat om riktigt låga siffror med 330i om man just snålkör.

Kör man hyggligt aggressivt, det de flesta här skulle beskriva som "gasglad", dricker bilarna nämnda i denna tråden inte mycket. Kör man så att gaspedalen gör ett avtryck i golvmattan kan vad som helst ske men det är troligen inte särskilt relevant för TS...

Jo jag har svårt o tolka vad som menas med gasglad... hmm
Jag trodde i min enfald att alla menade samma som jag med uttrycket gasglad...
Dags o revidera
Kanske därför som en kompis gammal rallyåkare tycker att min körning är för vild utan bur.
Körningen med Focusen var på väg till ringen från norra frankrike där jag var på jobb.
Avis tog inte emot bilen efter ringenvändan ... Bästa tur med FWD o 90hk 09:41 BTG ....
Men kul var det....
Ps i snitt var BMWåkare snabbast de ggr jag var på ringen,,,, förgrymmat...big_smile
Ungefär som Volvos dominans på isbanorna där jag bor...
Porscheåkare på ringen verkar ha för mkt att förlora eller så är de för svårkörda...
Senast redigerat av endorfinslaven (15 februari 2011)


Sök