2644
Sök

Hur svårt är det att montera lamelldiff i Volvo/Dana30-axel?

4 001 Inlägg
16 november 2009
#21
dannnej skrev:
Jag har en lamelldiffad axel liggande, hur ser man skillnad på dana och sf?

väldigt enkelt, om du tittar på diffen så är en Dana ihopbultad så du ser skruvskallarna på diffen på den motsatta sidan om kronhjulet

Edit: en isärskruvad Dana
http://i.imagehost.org/0509/IMAGE_259-744347.jpg

detta är iofs. en Sellholm men SF är väldigt lik, här ser man inga bultskallar eftersom den är skruvad ifrån andra hållet, alltså mot kronhjulet
http://i.imagehost.org/0004/IMAGE_262-787850.jpg
Senast redigerat av kolvas (16 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#22
kolvas skrev:
Köp en SF-diff, lite dyrare men mycket bättre än Dana.

schimsningen är ju vid pinjong och kronhjulet, du ska ha rätt höjd på pinjongen så du får rätt kuggingreppning och rätt spel mellan kronhjul/pinjong.

Det lättaste och billigaste är att be någon kunnig fixa det, det är ett helvete att mäta in om man inte har rätt verktyg och en massa schims

Jag hade inte tänkt kosta på det så mycket, kommer inte trimma mer än jag har nu (så har jag iofs sagt tidigare men nu är jag farligt nära gränsen för vad bottendelen klarar av) och det är framförallt på vintern jag skulle behöva nån typ av diffbroms för att inte köra fast samt få bättre kontroll över sladdarna.

Jag hade hoppats på att det skulle gå att köpa nån av diffarna på bakaxel.se och montera själv nån helg men det verkar vara krångligare än jag trodde. Det finns en firma i Örebro som jobbar med amerikanare, de borde kunna fixa det men det blir säkert inte billigt att komma dit med hela bilen, då skulle man ha haft en lös axel att lämna in.

486 Inlägg
16 november 2009
#23
Andreas 940 skrev:
Tomas_H skrev:
Kmarcus skrev:
Som sagt så brukar inte torsen rekomenderas för buskörning.

Nä jag vill påstå motsatsen. Jag använder nästan bara min bil till just buskörning och Torsendiffen fungerar jättebra till det.

Intressant, har du kört med lamelldiff också och jämfört?
Monterade du den själv? Jag skulle som sagt behöva lite info om hur man shimsar och annat man behöver veta.

Nej det har jag inte gjort. Men jag åkte svetsdiff i någon månad innan jag köpte Torsendiffen och jag tycker den diffar precis lika "hårt" så att säga.
Jag har lamelldiff i M5an och jag tycker att den beter sig precis likadant som Torsendiffen i 760in när man sladdar.

Jag köpte en hel axel med diffen färdigmonterad från bakaxel.se och det kostade inte så mycket extra att få hastighetsmätarkransen på svetsad, 500-1000kr någonting har jag för mig. Men det är ju bara att ringa och fråga.

Jag tror det var AcFreaker på detta forumet som skickade upp sina original shims till bakaxel.se och så använde han dom till Torsendiffen, så att han bara kunde montera i diffen när han fick den.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

12 086 Inlägg
16 november 2009
#24
Volvo borde ha shims och verktyg, det har dom här i stan. Dom används inte så ofta så är du trevlig kanske du kan få låna/hyra dom. //kmarcus
Senast redigerat av JapMax (16 november 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
#25
Tomas_H skrev:
Nej det har jag inte gjort. Men jag åkte svetsdiff i någon månad innan jag köpte Torsendiffen och jag tycker den diffar precis lika "hårt" så att säga.
Jag har lamelldiff i M5an och jag tycker att den beter sig precis likadant som Torsendiffen i 760in när man sladdar.

Jag köpte en hel axel med diffen färdigmonterad från bakaxel.se och det kostade inte så mycket extra att få hastighetsmätarkransen på svetsad, 500-1000kr någonting har jag för mig. Men det är ju bara att ringa och fråga.

Jag tror det var AcFreaker på detta forumet som skickade upp sina original shims till bakaxel.se och så använde han dom till Torsendiffen, så att han bara kunde montera i diffen när han fick den.

Ok, byta hela bakaxeln har jag ingen lust att göra, det är så mycket bök att transportera sen är det inget fel på den jag har, den har rätt utväxling och inga missljud, enda felet är att den bara driver på höger sida så fort det blir lite blött på vägen. mad

JapMax skrev:
Volvo borde ha shims och verktyg, det har dom här i stan. Dom används inte så ofta så är du trevlig kanske du kan få låna/hyra dom. //kmarcus

Volvo i Örebro har inte en skruv i lager till 7/900-serien, de hade inte ens en sats justerbrickor till kammen så jag fick åka till Mekonomens bilverkstad.

Mitt enda hopp verkar vara att lämna in hela bilen till en verktad och få en diffbroms monterad, om någon känner till nån i Örebro som gör det utan kvitto kan ni ju skicka ett PM. smile

blacken
17 november 2009
#26
kolvas skrev:
Köp en SF-diff, lite dyrare men mycket bättre än Dana.

schimsningen är ju vid pinjong och kronhjulet, du ska ha rätt höjd på pinjongen så du får rätt kuggingreppning och rätt spel mellan kronhjul/pinjong.

Det lättaste och billigaste är att be någon kunnig fixa det, det är ett helvete att mäta in om man inte har rätt verktyg och en massa schims

Nu får du bli hur sur som helst, men är trött på språkmissbruket, det heter (och stavas) "Shims" Inte "schims", det är väl ingen apa som det rör sig om..tongue

486 Inlägg
17 november 2009
#27
Andreas 940 skrev:
Ok, byta hela bakaxeln har jag ingen lust att göra, det är så mycket bök att transportera sen är det inget fel på den jag har, den har rätt utväxling och inga missljud, enda felet är att den bara driver på höger sida så fort det blir lite blött på vägen. mad

Fast det behöver du ju inte om du gör som han gjorde. Som sagt, han skickade upp shimsen och fick en diff tillbaka som han bara bytte med den som satt i bilen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=10

Enda nackdelen med att göra på det sättet är ju att bilen får stå still ett par dagar.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

4 001 Inlägg
17 november 2009
#28
Tomas_H skrev:
Andreas 940 skrev:
Ok, byta hela bakaxeln har jag ingen lust att göra, det är så mycket bök att transportera sen är det inget fel på den jag har, den har rätt utväxling och inga missljud, enda felet är att den bara driver på höger sida så fort det blir lite blött på vägen. mad

Fast det behöver du ju inte om du gör som han gjorde. Som sagt, han skickade upp shimsen och fick en diff tillbaka som han bara bytte med den som satt i bilen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=10

Enda nackdelen med att göra på det sättet är ju att bilen får stå still ett par dagar.

känns lurigt att göra på det viset, det kan ju bli helt åt helvete med flankspelet i kronhjul/pinjong.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#29
Tomas_H skrev:
Fast det behöver du ju inte om du gör som han gjorde. Som sagt, han skickade upp shimsen och fick en diff tillbaka som han bara bytte med den som satt i bilen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7&p=10

Enda nackdelen med att göra på det sättet är ju att bilen får stå still ett par dagar.

Ok, men i mitt fall skulle bilen i såfall kunna bli stående i två veckor innan jag får ihop den igen om jag inte skulle hinna få tillbaka diffen mellan helgerna, jag har inget eget garage utan lånar mina föräldrars på helgerna när jag ska göra nånting. hmm
Igår när jag åkte till jobbet hörde jag ett klonk-ljud, vi får väl hoppas att det är bakaxeln så har jag en anledning att beställa en ny med diff. smile

97 Inlägg
21 februari 2011
#30
Kmarcus skrev:
Jag köpte en begagnad och renoverade, vilket inte blev så billigt i slutet. Den jag köpte satt det en krans på från början. Där av köpet, inte så vanligt med lamell med rätt krans till 940 om jag förstått det rätt. Menade torsen men tror det är samma sak som gäller om det inte redan sitter rätt krans på.

skiljer sig kransarna på lamelldiffen och den som sitter på 1031an öppna diff?

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

536 Inlägg
22 februari 2011
#31
Hade jag varit dig så hade jag gjort som Dannnej sa, köp en Torsen..

Jag har precis beställt en av bakaxel och får hem den nu i slutet av veckan.. Fast jag köpte en hel axel för 9500:-

Av alla jag har hört med så är den underbar att köra med, och gör sitt jobb helt enkelt..

Underhållsfri, låser bra, osv osv..

Enklast är om du ringer till Jonas på Bakaxeldelar.. Så kan du få all info, bra kille detdär smile



Sök