Hej! Har nyss införskaffat mig e mercedes c-klass 220 diesel -01 (som jag verkar få ångra! ) Hur som helst så går tempmätaren aldrig upp i mer än 60-70grader vid körning nu när det är mellan 5-20minus ute hela dagarna, jag har bytt termostaten men det gjore inte den minsta skillnad! Nån som har nåt tips på vad det kan vara så man slipper sitta o åka med jacka o toppluva? Antar att det sitter nån förvärmare som krånglar.. Ett vanligt fel kanske?
Är termostaten ok så borde inget vatten strömma genom kylaren vid 60-70 grader och en pizzakartong framför kylaren borde således inte göra mycket nytta.
Jag har för mig att det monterades extravärmare på dom där för att hålla tempen uppe. Men det kanske inte gjordes på alla bilar? Annars kan det ju va den som är paj.
Är termostaten ok så borde inget vatten strömma genom kylaren vid 60-70 grader och en pizzakartong framför kylaren borde således inte göra mycket nytta.
Jag har för mig att det monterades extravärmare på dom där för att hålla tempen uppe. Men det kanske inte gjordes på alla bilar? Annars kan det ju va den som är paj.
de finns extravärmare på dom flesta, alla har ingen knapp inne, dom startar i samband med uppstart av motorn. man kan öppna huven o lyssna om de är nån värmare
Har provat en kartongskiva framför kylarn och det hjälpte inte!
Har tittat men inte hittat nån extravärmare, var brukar dom monteras isåfall?
Bilfan ligger på stadiga 60-70grader! Och detta är ju efter 1-2mils körning innan man kommer upp i den tempen.. ställer man den på tomgång så går den ner i 40grader(mätarn bottnar på lägsta)
Har funderingar på att dra om luftintaget till friskluften till motorn då den enbart verkar suga därigenom, alltså så att den drar varmluft från motorutrymmet istället, eller ska det finnas en sån funktion redan? Isåfall kanske det är den som är defekt?
Igår var det 2-3plusgrader ute och motortempen kom upp i otroliga 76-78grader efter 2mils landsvägskörning! Ska bilfan behöva tropisk värme för att komma upp i normal arbetstemp??
Igår var det 2-3plusgrader ute och motortempen kom upp i otroliga 76-78grader efter 2mils landsvägskörning! Ska bilfan behöva tropisk värme för att komma upp i normal arbetstemp??
Ingen som har några tips?
Mvh/Jon
din dieselvärmare funkar nog inte, dom flesta med cdi motorn har en sådan, även kallad extra värmare
Okej, när jag ringde en merca verkstad så sa dom att det inte sitter vämare på alla, men hur som helst, var sitter den isåfall? Den är ju svensksåld så låter ju helt otroligt om det inte skulle sitta en extravärmare...
Både E och C-klass med CDI motorerna hade svårt att komma upp i arbetstemperatur på de årsmodellerna, finns inte så mycket att göra åt det utan en extra värmare. Jag kör med kartongbit framför kylaren och låter bilen stå några minuter på tomgång innan jag kör iväg när det är minusgrader. Då kommer den upp i arbetstemperatur lite snabbare.
Then you're f*cked! Nej inte riktigt så illa men om termostaten är bytt och det inte funkar det heller kan det vara dags att koppla upp den mot datorn och kolla om det finns några felkoder. Det positiva är ju att vintern snart är över