hotrodder skrev:
caromania skrev:
Har inte koll på detta med el men det finns det andra som har. Jag har renoverat en Austinmotor (6v) men lyckas inte få den att gå rent på tomgång. Det mesta är kollat och fixat så jag börjar misstänka tändspolen men jag är osäker på om den kan ställa till det.
Fråga: Kan en dålig tändspole fungera helt okej när man varvar lite, men dåligt på tomgång? Eller är den bara antingen hel eller paj/trasig/fungerar ej? Det är inte så att jag vill skaffa en tändspole i onödan då de är ganska dyra (6v) men om det är en möjlig felkälla så finns ju inget val.
edit: jag skulle ju kunna använda min egen spole kan man tycka i felsökningssyfte, men den är konverterad till 12v så det går inte...
Fel på en tändspole brukar visa sig när den blir varm men skulle börja söka i tändsystemet och några teorier.
Rejält dränkta stift med dagens bensin ger i regel massor med dumheter i fråga om startproblem eller varvovillighet.
Fördelare... Glapp och allmänt sliten innebär fladdarnde kamvinkel och knepiga symtom kan finnas både vid högt/lågt varv men gå klockrent vid vissa varvtal.
Fel kontaktavstånd eller dålig spänst i fjädern? Tänk på att fjädern dör ifall det blivit en rejäl kortis inne i fördelaren.
Kärvande cetrufugalvikter/fjädrar/mekanik som inte ställer ner tändningen på lågvarv antar det inte är vakkumförställning på den.
Vidare...
Förgasaren. Antar den är i bra skick med munstycken, spällaxel osv. Sen att den är rätt justerad.
Sitter det bränslepump på den eller är det självtryck? Vakkumpump eller mekanisk och ger pumpen isåfall mängd även på lågvarv?
Slitna nockar på kamaxeln=variation i lyfthöjd ger dålig fyllning som kan ge symptom likt dina med dålig fjong i någon cylinder.
En kamdrivning som "ligger efter" men antar det är drev på din och då ska den ju vara direkt felkuggad och då får du andra symptom.
Ah, missade updateringen.
Tack för svar. Nu ska vi se. Lite att fundera på där.
Sedan sist har jag justerat ventilerna ännu en gång, vilket faktiskt är ett rent h-vete på den motorn.
Startar som en dröm på första cranken. Men fladdrar och misständer med lågt oljetryck som följd. Håller man den på ca 1200rpm går den "bra" med tryck på 5psi när den väl är varm. (5psi ja, det stämmer) Väl varm borde den gå bättre än den gör för egen maskin mellan 6-800.
Sliten fördelaraxel borde det kunna vara, samtidigt som jag inte känner ett glapp, vilket jag borde göra.
Vikter är det i fördelaren och fjädrarna är nya men det betyder ju i princip inget. Fördelaren ju gjord så att den ska gå bra på tomgång, vikter och fjädrar är ju för att förställa när man varvar. (?)
Bränsletrycket/flödet finns på tomgång, men räcker det? Jag har inga bra siffror på hur lite som krävs, men väldigt lite skulle jag tro och eftersom det är flottör så ska det ju finnas en viss reserv. Bör inte leda till ojämn tomgång.
Sliten kam, kan det helt klart vara. Optiskt kontrollerad men inte mer än så. Det är drev ja, matchade sådana och den är oerhört okänslig för ventilproblem faktiskt, och jag har till och med schimsat kammen i längsled så dreven synkar perfekt.
Det finns inga dokumenterade grundinställningar för förgasaren men jag vet ju hur andra justerat och gjort likadant. Det är som om tändningen bryts med ojämna mellanrum och inte kommer igång igen förrän den snurrar upp i dryga 1000-1500 (vilket inte är bra med 2 lagrad vev) därav min fundering på tändspolens faktiska funktion.