Funderar på att köpa a4 avant 1,8t quattro eller passat variant 1,8t 4motion från ~99-00. Brukar det vara problem med drivlinan på dessa bilar?
Många påstår att audi's quattro är det man ska ha om man ska ha 4wd, är det bara snack eller har dom tåligare grejor? Det är en bruksbil jag ska ha, inge trimmning och annan misshandel är aktuell..
Är det helt olika system på a4 och passat, eller är det samma? (det är ju trots allt vw båda två..)
Är 1,8t en bra motor ihop med quattro? Såg att man får dra 1500kg släp efter en sådan A4 med B-kort.. det är ju trevligt, är det lika med passaten?
Alla tips och synpunkter är välkomna, har aldrig haft en 4wd bil förut.
Många påstår att audi's quattro är det man ska ha om man ska ha 4wd, är det bara snack eller har dom tåligare grejor? Det är en bruksbil jag ska ha, inge trimmning och annan misshandel är aktuell..
Antar att du bryr dig om bränsleförbrukningen och där ligger 4-motion mycket längre fram än quattro eftersom din passat kommer vara fwd så länge framhjulen har fäste med andra ord får du awd när du behöver det vilket resulterar i mindre soppaförbrukning...och bägge är tåliga både 4-motion och quattro...
provkör bägge nu när det snö och känn efter lite..
VW Passat med 4-motion och Audi A4 med quattro årsmodell 99-00 har längsmonterade motorer och har samma fyrhjulsdrift (Torsen). Dom driver 50-50 tills det slirar på någon axel/hjul. VW och Audi med tvärmonterade motorer har Haldex som fyrhjulsdrift och driver så som MeloveGolf beskriver.
Ok, tackar för infon! Är den äldre versionen med längsmonterad motor och 50/50 drift att föredra ur hållbarhetssynpunkt? Eller håller den nyare haldex-varianten lika bra?
Har hört att Volvo v70awd har en del problem med haverier i drivlinan, är det samma typ som på vw med haldex-grejor?
Hur mycket sörplar en A4 1,8t med quattro i sig på ett ungefär vid "blandad körning" ?
VW Passat med 4-motion och Audi A4 med quattro årsmodell 99-00 har längsmonterade motorer och har samma fyrhjulsdrift (Torsen). Dom driver 50-50 tills det slirar på någon axel/hjul. VW och Audi med tvärmonterade motorer har Haldex som fyrhjulsdrift och driver så som MeloveGolf beskriver.
Tänkte aldrig på att passat har längsmonterad motor my bad
p-nyhlen skrev:
Kan tillägga att passat inte såldes med 4-motion och 1,8t. Ska du ha en passat med 4-motion så får det bli ett annat motoralternativ.
Alla motoralternativ i passat kan fås med 4-motion, men kan ge dig delvis rätt eftersom det inte finns en enda svensksåld 1.8T med 4-motion däremot i usa såldes dom med 1.8T + 4-motion
henkeforsberg skrev:
Har hört att Volvo v70awd har en del problem med haverier i drivlinan, är det samma typ som på vw med haldex-grejor?
Den nyare med haldex har nog inga större problem du syftar nog på den äldre syncron som använder visco som man kan ha sönder genom att plåga den för mycket eller köra med fel däckstorlek..
Kör en Passat 4-motion från -02 med längsmonterad motor. Alltså har jag Torsen som fyrhjulsdrift. Behövs det byta olja i en sån koppling? Finns det andra diffar som behöver olja?
Ok, tackar för infon! Är den äldre versionen med längsmonterad motor och 50/50 drift att föredra ur hållbarhetssynpunkt? Eller håller den nyare haldex-varianten lika bra?
Har hört att Volvo v70awd har en del problem med haverier i drivlinan, är det samma typ som på vw med haldex-grejor?
Hur mycket sörplar en A4 1,8t med quattro i sig på ett ungefär vid "blandad körning" ?
min ligger på litern vid normal körning. nu på vintern med nått breställ då och då är det runt 1.1-1.2. jävligt nöjd med min quattro och kommer antagligen aldrig vilja köra utan. köper du en a4 1.8t kan jag varmt rekommendera chip. gör grym skillnad i framförallt vrid vid tex motorvägskörning.